Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    haha!

    Min röst, skit i mecket om köp skalad artemia. Jag hittar inget som påvisar ett negativt resultat när jag söker. Det funkar tydligen lika bra.

    Man behöver inte gå över ån efter vatten --> Jag var tvungen eftersom ditt inlägg klirrade så fint
    Vi tar resten i din tråd! Eller?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #77
      Ursprungligen postat av Annicka 74
      Kollade på vissa artemiakläckningsapparater på nätet men de hade ungefär samma funktion som uppochnedvända petflaskor...får leta vidare....
      Det är väl ingen "apparat" i egentlig mening, den jag pratar om, det är en svart plastskål med ett lock, som har ett hål i mitten. Jag har två eller tre så´na, som jag har köpt i en butik.

      Färdigskalad artemia har jag fött upp ett litet gäng scalarer på, så det funkar, i alla fall till scalarer.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #78
        Alla fiskar äter inte skalad artemia. Jag vet inte hur det är med fjärilar? Sedan tror jag det är bra med foder som rör på sig (fast jag vet egentligen inte varför - bara att det är "naturligt". Men grodor reagerar ju på rörelse och inte lukt så...). Skalad artemia innehåller troligen inga kemikalier när man matar, men jag är alltid lite skeptisk till att tillföra saker till akvariet i onödan som inte hör hemma där.

        Men visst, lite pyssel med att kläcka är det ju.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #79
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jag hittar inget som påvisar ett negativt resultat när jag söker. Det funkar tydligen lika bra.
          Det beror litegrann på. Om ynglen tar foder som inte sprattlar så funkar skalad artemia (eller pellets för yngel, finkrossat torrfoder etc) lika bra, men en del yngel kräver att fodret sprattlar. Jag vet inte hur fjärilsyngel är.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #80
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Alla fiskar äter inte skalad artemia. Jag vet inte hur det är med fjärilar? Sedan tror jag det är bra med foder som rör på sig (fast jag vet egentligen inte varför - bara att det är "naturligt". Men grodor reagerar ju på rörelse och inte lukt så...). Skalad artemia innehåller troligen inga kemikalier när man matar, men jag är alltid lite skeptisk till att tillföra saker till akvariet i onödan som inte hör hemma där.

            Men visst, lite pyssel med att kläcka är det ju.
            Man brukar skala med blekmedel antingen någon form av klor eller väteperoxid. I det första fallet är det mycket små mängder kvar i det andra så borde det inte vara skadligt alls.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Annicka 74
              • September 2011
              • 110

              #81
              Ursprungligen postat av bossep
              Vad matar du ynglen med medan du funderar på hur du skall kläcka artemia?
              Vad som gäller med det senare är att ha det kläckt i tillräcklig mängd när inglen blir frisimmande.
              Jag har kläckt i. Konservburk, petflaska, akvarium osv. Det är bara lite olika smidigt.
              Det viktigaste är att dina fiskar får mat om de skall bli stora och starka fjärilar!
              Det gick åt *piiiiiiip*. Vi var ju tvungen att mata med ett yngelfoder (torrfoder) eftersom vi inte fick ordning på artemia odlingen. Ett av ynglen såg vi äta men de andra dog som flugor.Nu ska jag försöka om jag får tid att ordna med artemia odling så jag är förberedd om det behövs. Nu ska vi ju inte plocka upp några fjärilsyngelmera så... Men det kanske behövs till någon annan fisk!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #82
                Ursprungligen postat av Annicka 74
                Det gick åt *piiiiiiip*. Vi var ju tvungen att mata med ett yngelfoder (torrfoder) eftersom vi inte fick ordning på artemia odlingen. Ett av ynglen såg vi äta men de andra dog som flugor.Nu ska jag försöka om jag får tid att ordna med artemia odling så jag är förberedd om det behövs. Nu ska vi ju inte plocka upp några fjärilsyngelmera så... Men det kanske behövs till någon annan fisk!
                Som jag sagt till många andra som vill prova att odla fisk.
                Det är ofta ingen konst att få fiskarna att leka! Konsten är att få yngel som överlever.
                Det är några saker som är viktiga och som man nog skall ta sig en funderare på hur man skall lösa.
                Hygien: Både för rom och yngel.
                Mat: Vad skall jag mata med och hur fixar jag det.
                Vatten och akvarium. Hur stort akvarium och hur håller jag vattenvärdena under kontroll.
                Rom angrips lätt av svamp, mögel och bakterier. Hur skyddar man romen från det?
                Yngel skall simma i mat den första tiden. Man måste i princip mata hela tiden de första dagarna.
                Detta ställer till det med vattnet då det blir en hel del mat över? Hur skall man lösa det?
                Sedan har olika arter olika krav och är olika känsliga. Vilket man måste ta hänsyn till.
                Hygienen kan man lösa mekaniskt, kemiskt och biologiskt.
                Mekaniskt, kan vara ett filter av något slag man tar helt enkelt bort överflödig mat med. Mekaniskt kan också vara byte av vatten.
                Kemiskt, man använder något preparat som inte tar död på ynglen.
                Biologiskt, kan vara allt från alger till bakterier i ett filter.
                Men att lära sig att odla levandefoder i yngelstorlek är en viktig del i det hela. Artemia är inte alltid den bästa lösningen då de inte överlever så länge i sötvatten. Infusorier exempelvis är både mindre och lever längre utanför fiskmunnarna. Micromask lika så.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Annicka 74
                  • September 2011
                  • 110

                  #83
                  Vi hade väl inte tänkt odla fisk egentligen utan blev bara lite sugen att testa när fjärilsmamman började käka rom.
                  Jättebra information som jag definitivt ska gå efter nästa gång jag får ett odlingsinfall!
                  Tack! Nu ska jag googla "infusorier" och micromask!

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #84
                    Ett annat foder som jag tyckar funkar bra på ynglen är fryst cyclops.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #85
                      Ursprungligen postat av Annicka 74
                      Vi hade väl inte tänkt odla fisk egentligen utan blev bara lite sugen att testa när fjärilsmamman började käka rom.
                      Jättebra information som jag definitivt ska gå efter nästa gång jag får ett odlingsinfall!
                      Tack! Nu ska jag googla "infusorier" och micromask!
                      Det låter bra! Här har du en bra länk skriven av ett av de riktiga proffsen. http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #86
                        Ursprungligen postat av Peter1904
                        Ett annat foder som jag tyckar funkar bra på ynglen är fryst cyclops.
                        Det funkar bara till relativt stora yngel. Sedan har du problemet att det skitar ned vattnet.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Annicka 74
                          • September 2011
                          • 110

                          #87
                          Har glömt att skriva att Fjärilsynglen dog. En vecka efter hade vi micromask i hela karet hur det nu var möjligt?! Det har ju varit bra om de hade kommit lite tidigare!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...