Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #46
    Ursprungligen postat av Azur


    Jag har aldrig sett eller ens hört talas om fjärilar som klarat att ta hand om sina yngel. Mina brukade klara att ta hand om äggen (efter ett par försök) men sen åt de upp ynglen när de blev frisimmande. Animaniac tidigare i tråden verkar ha haft liknande erfarenheter (han får rätta mig om jag har fel).
    Nuförtiden finns det ju ibland vildfångade fjärilar att köpa, och det vore intressant att veta om de har fungerande yngelvårdsbeteende.

    Det är helt riktigt att det idag verkar vara topp tunnor omöjligt att få Fjärilar att klara sina yngel - men det går, tittar man på youtube så finns en del exempel.
    Själv har jag (och jag måste förtydliga att detta var för många herrans år sedan) haft Fjärilar med frisimmande yngel ett flertal gånger. Det har dock inte varit långvariga tider utan ynglen har ganska snabbt reducerats - ätits upp av föräldrarna, eller på annat sätt försvunnit.

    Bara något år innan jag blev medlem på forumet (och pinsamt typiskt inte hade någon kamera) hade jag i ett 600-literskar tre lekande par Fjärilsciklider varav det blev några kortvarigt frisimmande yngel vid några tillfällen - men oftast inga yngel alls av lekarna.
    De senaste åren har jag testat Fjärilsciklider igen, men detta har varit fullständigt meningslöst - de leker och romläggningen fullbordas, men det blir aldrig något resultat, dessutom får Fjärilarna väldigt ofta HiH och andra sjukdomar och dör inom en kort tidsperiod.

    Får jag tag på garanterat vildfångade exemplar skall jag gärna göra en studie av dessa, och kolla om det kan funka!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #47
      Hehe, den här tråden har väl mer hamnat i Sydamerika än i Afrika

      Nu har jag faktiskt ett fjärilspar som verkar tåligt, och visade i butiken upp den gråspräckliga skrämselteckningen man kan se på vildfångade exemplar, men som man, vad jag har förstått, sällan ser på de massproducerade broilers som brukar finnas. Dessutom är de här mindre, och verkar inte bli mycket större än de är nu.

      Angående yngel, så var det nå´n tjej på zoonen som lagt upp bilder på fjärilsyngel som var nå´n cm i storlek.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Annicka 74
        • September 2011
        • 110

        #48
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Hehe, den här tråden har väl mer hamnat i Sydamerika än i Afrika
        Oj sorry...Jag var ju rätt från början när jag frågade om paletterna när det helt plötsligt slog mig att jag skulle fråga om fjärilarna. Tänkte inte då att jag tog en "Överatlantisk tur". Helt plötsligt blev den delen sååååå mycket mera intressant än palett frågan!
        Ops!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #49
          Ursprungligen postat av Annicka 74
          Oj sorry...Jag var ju rätt från början när jag frågade om paletterna när det helt plötsligt slog mig att jag skulle fråga om fjärilarna. Tänkte inte då att jag tog en "Överatlantisk tur". Helt plötsligt blev den delen sååååå mycket mera intressant än palett frågan!
          Ops!
          Lätt hänt
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Annicka 74
            • September 2011
            • 110

            #50
            Å just det!!! Dagsrapport!

            Fjärilarna lever fortfarande!
            De har letat sig till varandra och flertalet ligger i en grupp och darrar.
            Har inte räknat dem i dag så jag vet ej om det blivit något bortfall!

            Kommentar

            • Annicka 74
              • September 2011
              • 110

              #51
              Ursprungligen postat av bossep
              Som Mats sa,
              Ta vatten från akvariet som fisken lekte i.
              Jag skulle fylla till hälften och sedan fylla på med rent kolfiltrerat vatten lite pö om pö.
              Hur gör du när du kolfiltrerar vatten?

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Ursprungligen postat av Annicka 74
                Hur gör du när du kolfiltrerar vatten?
                Jag har ett kolfilter som sitter på mitt inlopsvatten, alltså det frånkranen. Jag vet att många andra börjat köra med det också.
                Mitt är ett ganska stort ett med flera kilo löst kol men många i Sverige kör med 1 eller flera kasetter som finns att köpa på bland annat Jula varuhusen och är relativt billiga och enkla att kopplaihop.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Annicka 74
                  • September 2011
                  • 110

                  #53
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Jag har ett kolfilter som sitter på mitt inlopsvatten, alltså det frånkranen. Jag vet att många andra börjat köra med det också.
                  Mitt är ett ganska stort ett med flera kilo löst kol men många i Sverige kör med 1 eller flera kasetter som finns att köpa på bland annat Jula varuhusen och är relativt billiga och enkla att kopplaihop.
                  Ojojoj! Börjar bli komplicerat det här!
                  Får se hur jag ska göra med den där kolhistorien.....

                  Har räknat in fjärilarna i dag och det är 22 st. Det ökar varje dag!!!

                  Har kört i gång en artemiaodling också nu och jag har ingen aning om hur det ska ut när de kläcks men det skulle visst ta ett dygn så jag får väl vänta och se!
                  Trodde att de hade kläckts när jag kom hem från jobbet men det var visst flaskans mönster i plasten som spelade mig ett spratt

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    Ursprungligen postat av Annicka 74
                    Ojojoj! Börjar bli komplicerat det här!
                    Får se hur jag ska göra med den där kolhistorien.....

                    Har räknat in fjärilarna i dag och det är 22 st. Det ökar varje dag!!!

                    Har kört i gång en artemiaodling också nu och jag har ingen aning om hur det ska ut när de kläcks men det skulle visst ta ett dygn så jag får väl vänta och se!
                    Trodde att de hade kläckts när jag kom hem från jobbet men det var visst flaskans mönster i plasten som spelade mig ett spratt
                    Om du fyller med trädgårdslang är det bus enkelt. Köp ett patronfilter på Jula. Köp samtidigt kopplingar som passar mellan slangen och filterhuvudet (du använder nog 1/2 eller 3/4 tum slang). Kapa slangen på lämpligt ställe och tryck dit slangändarna. Det kan vara smart att sätta på ett par slangklämmor också. Ta det lite lugnt när du fyller om du bara har 1 patron. Då funkar filtret bättre.

                    Hur har du satt upp din artemia kläckning? Om du kör uppochned vänd pet så stäng luften då skall det bli lite rosa nedvid korken.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #55
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072.jpg
Visningar: 3
Storlek: 89,1 KB
ID: 2138630Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0073.jpg
Visningar: 3
Storlek: 142,8 KB
ID: 2138631Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0075.jpg
Visningar: 3
Storlek: 136,7 KB
ID: 2138632

                      Ett enkelt vattensystem. Två slangar, tömmer ett samtidigt som ett annat fylls. På bild ett och tre syns filterpatronen
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Nu är det seriös Fjärilsodling på gång!

                        Kommentar

                        • Annicka 74
                          • September 2011
                          • 110

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nu är det seriös Fjärilsodling på gång!
                          Jo du! Här händer det grejjer!

                          Kommentar

                          • Annicka 74
                            • September 2011
                            • 110

                            #58
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Hur har du satt upp din artemia kläckning? Om du kör uppochned vänd pet så stäng luften då skall det bli lite rosa nedvid korken.
                            Jag har gjort så här: http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page92.html
                            men syrestenen gick inte ner i flaskhalsen så jag var tvungen att kapa den så jag har inga korkar på..... Behövs det?

                            Blir ju lite nyfiken vad du menar med upp och ned vänd pet.....?

                            Kommentar

                            • Annicka 74
                              • September 2011
                              • 110

                              #59
                              Åh tack för er hjälp!

                              Var in på djuraffären och frågade om artemiaodling men de visste inte hur de skulle se ut när de var kläckta. Experten var ute i ett ärrende.
                              Däremot blev de ganska förvånade när jag sa att vi hade fjärilsciklidyngel!!!! *stolt fiskmatte*

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av Annicka 74
                                Jag har gjort så här: http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page92.html
                                men syrestenen gick inte ner i flaskhalsen så jag var tvungen att kapa den så jag har inga korkar på..... Behövs det?

                                Blir ju lite nyfiken vad du menar med upp och ned vänd pet.....?
                                Jag skall se om jag har grejor hemma att bygga ihop en modell. Det är enklare att visa än att förklara.
                                Men om du tar en eller gärna ett par normala petflaskor så kapar du först av allt bort botten på dom.
                                Sedan borrar du ett hål i korken som är lite mindre än slangens ytterdiameter. Använd vanlig luftslang. Trä in slangen genom hålet i korken. Jag brukar klippa sönder en T koppling för luftslang då får jag 3 små rörbitar. Jag tar en och trycker i slangen som sticker upp på insidan av korken. Sedan drar jag försiktigt ut den så att rörbiten ligger an mot korkbotten. Då blir det oftast tätt! Sedan fyller jag i korken med lite silikon så att det ligger jämsmed slangstumpen som sticker upp. Sätt i en tändsticka eller liknande i slangen, den tar du bort när silikonen härdat lite!
                                Ta en snörstump och gör en ögla. Ta sedan ett buntband (kattstrypare) och sätt fast snöret på flaskan så det sitter stadigt och flaskan kan hänga med halsen nedåt.
                                Skruva fast flaskan i korken innan silikonet stelnat. Vänta tills silikonet stelnat. Häng flaskan i en lämplik krok. En liten hylla på väggen brukar vara bra. Då kan man ställa pumpen på den så att den är över nivån i flaskorna. Sätt sedan en avstängnings kran på slangen mellan flaskan och pumpen. Har du bara en flaska kan du sätta den direkt på pumpen. Men det kan vara bra att kunna strypa luftflödet lite.
                                Starta alltihop med vanligt vatten och testa. Skruva in luftflödet så det rumlar om rejält i vattnet.
                                Töm ut vattnet och häll i saltvatten och artemia ägg. Låt det puttra 24 tim i 25 grader eller något längre vid lägre temperatur. Se till att du har hyffsad kontroll på kläckningstiden.
                                Stäng av luften i 5 min. Då skall artemian ha samlats som en bottensats vid korken och de tomma skalen och okläckta ägg brukar flyta upp. När du ser att det blivit en bottensats lossar du slangen från kranen och tömmer lämplig mängd artemia i din artemia sil. Stoppa innan du får med skal och okläckta ägg. Du kan slå tillbaks det silade vattnet i flaskan. Mata.
                                Du kan kläcka ungefär 1 dags förbrukning sedan sätter du på en ny sats.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...