Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av Annicka 74
    Åh hur skulle jag klara mig utan er?!

    En fråga till nu....när tror ni att det är läge för flytt?
    Jag skulle flytta nu. Det blir enklare att få up ynglen nu innan de börjar simma fritt.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #32
      Oj! Det har du rätt i! Det blir nog enklare. Hur är det med känsligheten då? Klarar de "flytten"? Det "skojiga" blir nog att hitta dem... Just nu får man dra upp bubbelstenen, låta ytan bli stilla, lysa med ficklampa och sitta ett bra tag innan man ser ett yngel! Det är inga mängder....Kanske 10-15 stycken!

      Kommentar

      • kryddan803
        • July 2011
        • 241

        #33
        Vill bara säga: Riktigt intressant tråd, det här ska bli roligt att följe. Lycka till med allt

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Ursprungligen postat av Annicka 74
          Åh hur skulle jag klara mig utan er?!

          En fråga till nu....när tror ni att det är läge för flytt?
          Jaaa... jag köppte en kåk för snart två år sedan, och tyckte det var ett jädra bra läge att flytta då!

          ...

          Det var inte det du menade va? Skämt åsido - vad är det för flytt du menar? Ynglen?

          Annars, precis som Bosse skriver - mycket bättre, typ det enda sättet, att suga ur ynglen med hävert, än hälla direkt ur hinken!

          Sedan det här med yngel, föräldrar och deras yngelvård, varför man överhuvudtaget skall "rädda yngel" och en massa liknande diskussionsämnen, kan jag breda ut mig om oerhört länge och mycket - och tar gärna upp den här typen av spörsmål om du vill, och ger min syn på saken.

          Jag har en känsla av att du i nuläget har "förstört" ganska mycket av den känsliga balans som Fjärilscikliderna i ditt kar behöver. Om man hela tiden är på djuren och skall flytta undan inredning, är där och donar och stör kan det aldrig, eller sällan bli några långvariga tillfällen för fiskarna att någon gång få lära sig hur man gör. Bara det faktum att de är i ett akvarium drar ner oddsen för att de skall lyckas.
          Jag har själv haft en hel del Fjärilsciklider med frisimmande yngel - men detta blir alltmer ovanligt i våra kar nu för tiden - mycket beroende på (tror vi iallafall) att många av de Fjärilsciklider, och andra, som vi köper är massuppfödda artificiellt - och får således inte den prägling av föräldrarna - i generation efter generation - som de behöver för att bli "ordentliga".
          Det går mycket diskussioner om "präglingen" är anledningen till detta, om det finns fler faktorer - men åtminstone jag tycker detta verkar plausibelt.

          Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst!

          Kommentar

          • kryddan803
            • July 2011
            • 241

            #35
            Jag tror att det Mats säger stämmer väldigt bra. Du ska nog låta allt vara så lär de sig av sina misstag.

            Kommentar

            • Annicka 74
              • September 2011
              • 110

              #36
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst!
              Jodå jag håller med dig till fullo. Det är bara det att jag är lite småknäpp och vill testa saker!
              Nu så ska de få vara i fred!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jaaa... jag köppte en kåk för snart två år sedan, och tyckte det var ett jädra bra läge att flytta då!

                ...

                Det var inte det du menade va? Skämt åsido - vad är det för flytt du menar? Ynglen?

                Annars, precis som Bosse skriver - mycket bättre, typ det enda sättet, att suga ur ynglen med hävert, än hälla direkt ur hinken!

                Sedan det här med yngel, föräldrar och deras yngelvård, varför man överhuvudtaget skall "rädda yngel" och en massa liknande diskussionsämnen, kan jag breda ut mig om oerhört länge och mycket - och tar gärna upp den här typen av spörsmål om du vill, och ger min syn på saken.

                Jag har en känsla av att du i nuläget har "förstört" ganska mycket av den känsliga balans som Fjärilscikliderna i ditt kar behöver. Om man hela tiden är på djuren och skall flytta undan inredning, är där och donar och stör kan det aldrig, eller sällan bli några långvariga tillfällen för fiskarna att någon gång få lära sig hur man gör. Bara det faktum att de är i ett akvarium drar ner oddsen för att de skall lyckas.
                Jag har själv haft en hel del Fjärilsciklider med frisimmande yngel - men detta blir alltmer ovanligt i våra kar nu för tiden - mycket beroende på (tror vi iallafall) att många av de Fjärilsciklider, och andra, som vi köper är massuppfödda artificiellt - och får således inte den prägling av föräldrarna - i generation efter generation - som de behöver för att bli "ordentliga".
                Det går mycket diskussioner om "präglingen" är anledningen till detta, om det finns fler faktorer - men åtminstone jag tycker detta verkar plausibelt.

                Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst!
                Jag trodde det var ganska givet att fisken tappar sin yngelvårdande förmåga efter ett par kullar artificiellt uppdragna. I alla fall har det varit så för mig. Det är lite synd att pengarna skall styra allt men som odlare som skall leva på att odla fisk så finns det inget annat sätt att hänga med i konkurransen. Jag blir ofta ledsen när jag ser diskussioner typ ”oh va dyrt det var i X affären! Y har samma fisk mycket billigare”. Ingen (mycket få) pratar längre om kvalité på fiskarna.
                Sedan tror jag många odlare ser det som en fördel att avkomman inte klarar att producera yngel.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Annicka 74
                  • September 2011
                  • 110

                  #38
                  Nu håller vi på och fundeliferar hur vi ska göra med vattnet i ynglens nya hem. (30 liter)
                  Vattnet i hinken, där ynglen är nu, är nog 8-9 liter.... Är rädd att det inte kommer att kunna täcka upp över sanden knappt. Kan man låta lite av det gamla vattnet (som har varit i akvariumet i 1 ½ vecka) som har samma temperatur, vara kvar i akvariumet? I allafall så det täcker sanden?
                  Eller kan man ta vatten från akvariumet där rommen lades från början att fylla på med?

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Som Mats sa,
                    Ta vatten från akvariet som fisken lekte i.
                    Jag skulle fylla till hälften och sedan fylla på med rent kolfiltrerat vatten lite pö om pö.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ursprungligen postat av Annicka 74
                      Nu håller vi på och fundeliferar hur vi ska göra med vattnet i ynglens nya hem. (30 liter)
                      Vattnet i hinken, där ynglen är nu, är nog 8-9 liter.... Är rädd att det inte kommer att kunna täcka upp över sanden knappt. Kan man låta lite av det gamla vattnet (som har varit i akvariumet i 1 ½ vecka) som har samma temperatur, vara kvar i akvariumet? I allafall så det täcker sanden?
                      Eller kan man ta vatten från akvariumet där rommen lades från början att fylla på med?

                      Yngelakvarium, 30-liter; I detta häller du vatten från karet där själva leken skedde, fyller upp till ungefär hälften!

                      Hink där ynglen finns; Ta en hävertslang, och sug ur ynglen från spannen - har du inte så mycket vatten i spannen så fyll i vatten från samma kar som du fyllde på till yngelkaret - och ner med ynglen i yngelkaret - detta går på ett kick, är det styvt 15 yngel så säger det bara "slurp" så är dom i yngelkaret. Sug lite extra vatten med slangen ur hinken - så vet du att alla yngel har kommit med.

                      Yngelakvarium, 30-liter, igen; Nu är ynglen i baljan och kan inte göra så mycket mer än att ligga där och darra - har du tur så kanke de överlever. Om inte hela karet är fyllt med vatten, så häll i vatten, återigen, från det ursprungliga karet. Se till att hålla en jämn och bra temperatur i yngelkaret. Ett litet luftdrivet filter hade varit topp till yngelkaret - både yngelsäkert och effektivt.
                      När/om ynglen blir frisimmande kan du börja mata dom med nykläckt artemia. Vattenbyten gör du som vanligt - typ 25% i veckan eller däromkring. I yngelkar där det matas mycket, då alltså mat kan bli liggandes (det är därför man sällan har sand i speciella yngelkar, för att det skall vara lättstädat) byter man vatten oftare.

                      Där har du det i runda tag. Om du nu kan få Fjärilarna att leka igen och dom kanske på egen hand drar upp lite yngel, så förbereder du ett yngelkar med rätt parametrar - och när du tycker att föräldrarna har gått tillräckligt länge med sina yngel tar du bara häverten och suger upp ynglen och rätt ner i yngelbaljan!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 January 2012, 18:44.

                      Kommentar

                      • Annicka 74
                        • September 2011
                        • 110

                        #41
                        Så där... Ynglen är flyttade!
                        Nu ligger de och darrar lite här och där!
                        Det är inte lätt att se dem så nu vet jag vi har framför oss. Tid framför akvariumet istället för framför TV:n. Där sitter vi och räknar och försöker visa varandra vart vi ser ett yngel!!! Det här är ju värre än ""Hitta smurfen boken" barnen fick i julklapp.

                        Nu har vi lagt ner en bubbelsten och imorgon får jag åka till djuraffären och fråga efter ett luftdrivet filter för det har jag ingen aning om vad det är. Eller kan ni ge en bra förklaring?

                        Just det..... Vi har hittat 7 eller 8 levande yngel sedan flytten. Ska leta vidare nu när barnen har somnat. De tycker att vi är riktigt tråkiga när vi sitter och blänger!
                        TAck för hjälpen!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Luftdrivet filter, typ "Billi". Här;

                          Kommentar

                          • Annicka 74
                            • September 2011
                            • 110

                            #43
                            Fjärilsciklidynglen är ett dygn gamla nu!
                            Vi har hittat 11-12 överlevande. De far runt på botten nu...rullar snurrar och förflyttar sig på olika vis!
                            Vansinnigt små fortfarande så man får sitta och kika ett tag innan får syn på dem!
                            Har köpt två syrestenar nu som jag ska använda när jag ska kläcka artemia. Glömde köpa salt så jag får väl vänta till i morgon innan jag fortsätter mitt projekt.
                            Det stod att man skulle använda grovt havssalt. Är det något jag ska tänka på med saltet. Är det vanligt grovt matsalt utan tillsatt jod eller är det något specialsalt som behövs?

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #44
                              Ursprungligen postat av Annicka 74
                              Det stod att man skulle använda grovt havssalt. Är det något jag ska tänka på med saltet. Är det vanligt grovt matsalt utan tillsatt jod eller är det något specialsalt som behövs?
                              Nej, det spelar ingen större roll så länge det är vanligt salt (natriumklorid). Bordssalt (med eller utan jod) funkar det med.

                              Bli inte allt för ledsen om det misslyckas, fjärilar är svåra.

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst!
                              Jag har aldrig sett eller ens hört talas om fjärilar som klarat att ta hand om sina yngel. Mina brukade klara att ta hand om äggen (efter ett par försök) men sen åt de upp ynglen när de blev frisimmande. Animaniac tidigare i tråden verkar ha haft liknande erfarenheter (han får rätta mig om jag har fel).
                              Nuförtiden finns det ju ibland vildfångade fjärilar att köpa, och det vore intressant att veta om de har fungerande yngelvårdsbeteende.
                              Senast redigerad av Azur; 17 January 2012, 21:48.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Annicka 74
                                • September 2011
                                • 110

                                #45
                                Jaha! Ojdå! Så det går att använda vanligt salt också!
                                Då får jag ta tag i det i morgon då! I kväll blev det försent!

                                Jo jag kommer att bli jättebesviken om jag misslyckas. Jag går in så helhjärtat för mina fiskprojekt så......
                                ..men jag ska ställa in mig på det. Då blir man ännu gladare om det skulle lyckas! Tack för ditt råd!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...