Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    #61
    Oj vilken beskrivning. Tack!
    Om, jag har förstått det rätt så ska det var öppet i botten och den ska vänd uppåt och luften ska komma underifrån genom korken.

    Vad är skillnaden med att få upp luften underifrån och att lägga i en syre-sten som jag gjorde?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Ursprungligen postat av Annicka 74
      Oj vilken beskrivning. Tack!
      Om, jag har förstått det rätt så ska det var öppet i botten och den ska vänd uppåt och luften ska komma underifrån genom korken.

      Vad är skillnaden med att få upp luften underifrån och att lägga i en syre-sten som jag gjorde?
      Ja du har uppfattat rätt!
      skall besvara skillnade med en fråga. Hur får du ut artemian ur din flaska?
      Jag får ut min via slangen i botten. Där är den helt ren från skadliga skal osv.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Annicka 74
        • September 2011
        • 110

        #63
        Ursprungligen postat av bossep
        Ja du har uppfattat rätt!
        skall besvara skillnade med en fråga. Hur får du ut artemian ur din flaska?
        Jag får ut min via slangen i botten. Där är den helt ren från skadliga skal osv.
        Aha! Då är jag med!
        Visste inte att skalen var skadliga!
        Har inte fått till någon kläckning heller så vi får väl se hur jag kommer att få ut dem!
        I beskrivningen jag hade, där sög de ut dem från botten.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #64
          Ursprungligen postat av Annicka 74
          Aha! Då är jag med!
          Visste inte att skalen var skadliga!
          Har inte fått till någon kläckning heller så vi får väl se hur jag kommer att få ut dem!
          I beskrivningen jag hade, där sög de ut dem från botten.
          Jo jag har testat det men saltvatten smakar pyton! Man kan ju kanske använda någon form av hävert men för mig brukar alltihop hamna i bästa fall på diskbänken.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Annicka 74
            • September 2011
            • 110

            #65
            Ursprungligen postat av bossep
            Jo jag har testat det men saltvatten smakar pyton! Man kan ju kanske använda någon form av hävert men för mig brukar alltihop hamna i bästa fall på diskbänken.

            Ops!

            MMmm då verkar ju din idé mycket bättre.
            Ska försöka få till någon bra lösning!

            För övrigt började ynglen simma i går
            Nu simmar de i hela akvariumet.

            Vi har nu matat dem med en sorts bebis mat (fin fin fördelat torrfoder) som vi även födde upp Texasciklidynglen med. Men de bodde ju med sina föräldrar ett tag i stora karet så de blev ju uppfödda på rester från botten och även bebismat som vi tillsatte. Om de fick i sig något av det vi ej eftersom det har ju kunnat landa var som helst i akvariumet och ynglen höll ju sig bara på ett ställe oftast.
            Artemian får jag väl vänta med till på måndag så jag kan få tag på material att bygga med och eventuellt bättre ägg för de jag hade nu verkar inte ha varit något vidare.

            Tack igen!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #66
              Ett tips är att köpa en rund artemiakläckare, som har ett lock med ett hål i mitten, och en sil. Den stora ytan gör att det blir mer syre, utan att man behöver använda en högljudd luftpump, och när de kläcks drar de sig till ljuset i hålet i mitten, där silen är, och då är det bara att lyfta upp silen, med artemia i.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Annicka 74
                • September 2011
                • 110

                #67
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Ett tips är att köpa en rund artemiakläckare, som har ett lock med ett hål i mitten, och en sil. Den stora ytan gör att det blir mer syre, utan att man behöver använda en högljudd luftpump, och när de kläcks drar de sig till ljuset i hålet i mitten, där silen är, och då är det bara att lyfta upp silen, med artemia i.
                Åh... det lät ju också bra...men det är inbyggd syrepump i den eller?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #68
                  Ursprungligen postat av Annicka 74
                  Åh... det lät ju också bra...men det är inbyggd syrepump i den eller?
                  Nej, det behövs ingen pump, eftersom ytan är såpass stor.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Annicka 74
                    • September 2011
                    • 110

                    #69
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Nej, det behövs ingen pump, eftersom ytan är såpass stor.
                    Kollade på vissa artemiakläckningsapparater på nätet men de hade ungefär samma funktion som uppochnedvända petflaskor...får leta vidare....

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #70
                      Det finns många sätt att kläcka artemia. Det här är ett sätt:

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #71
                        Får väl slå ett slag för detta, då. Det är metoden jag använder för kläckning.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Vad matar du ynglen med medan du funderar på hur du skall kläcka artemia?
                          Vad som gäller med det senare är att ha det kläckt i tillräcklig mängd när inglen blir frisimmande.
                          Jag har kläckt i. Konservburk, petflaska, akvarium osv. Det är bara lite olika smidigt.
                          Det viktigaste är att dina fiskar får mat om de skall bli stora och starka fjärilar!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #73
                            Skalad artemia-->vatten-->mata. Enklare blir det inte!

                            Inget meckande med kläckning, det är för oss latmaskar som inte orkar dola. Färdigt på ett par minuter.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Skalad artemia-->vatten-->mata. Enklare blir det inte!

                              Inget meckande med kläckning, det är för oss latmaskar som inte orkar dola. Färdigt på ett par minuter.
                              <<<< Lägger den late parveln över knät! Det skall kläckas i tid det som kläckt skall bli!
                              Man kan också skala artemia med väteperoxid och mata med de okläckta cystorna!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #75
                                haha!

                                Min röst, skit i mecket om köp skalad artemia. Jag hittar inget som påvisar ett negativt resultat när jag söker. Det funkar tydligen lika bra.


                                Om du inte hade en aning om att detta finns så vet du det nu

                                Man behöver inte gå över ån efter vatten --> Jag var tvungen eftersom ditt inlägg klirrade så fint
                                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 21 January 2012, 22:29.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...