svenska fiskar i damm?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• wierdalien
    svarade
    hur gick det med denna damm? Blev den av? Satte du i svenska fiskar eller något annat? Hade varit kul att höra om och hur projektet blev av samt se bilder i så fall.

Lämna en kommentar:

• eriahl
    svarade
    Det är väl som vanligt. Går något in i munnen och smakar ok så är det mat. Aggressiv färna?

Lämna en kommentar:

• one__akvarium
    svarade
    fan vad sugen man blir att köpa hus så man kan skaffa sig en egen damm/mygg odling . Personligen tycker jag svensk fisk ideen verkar 100%

Lämna en kommentar:

• Skruttapan
    svarade
    Ursprungligen postat av Rooster
    Har haft id tillsammans med guldfisk och koi å det funkar hur bra som helst. Det som kan va lite tråkigt är att iden är mkt snabbare ryckigare än de andra å vid matning blir det lite mer "frenzy" så man får kanske inte det där lugna som man annars får med koi å guldfisk. Sen är de rätt duktiga på att äta yngel av de andra (verkar det som). Har man bara guldfisk så överlever ju mkt fler yngel verkar det som...
    Både Färna och Id är delvis rovfisk, färnan säger inte nej till grodor,småfisk eller kräftor samma gäller för iden minus kräfta, är lite osäker.
    Hörde en som hade färna i akvarium, det gick helt enkelt inte, den var för aggressiv och helt galen om nätterna.

Lämna en kommentar:

• roosterboy
    svarade
    vad kör ni med för bottenmaterial i dammar?

Lämna en kommentar:

• roosterboy
    svarade
    aha! Thnx!

Lämna en kommentar:

• Azur
    svarade
    Det är en odlingsform av vanlig karp, så det som gäller för vanlig karp & koi gäller nog för spegelkarp också.

Lämna en kommentar:

• roosterboy
    svarade
    Nån som kan länka en bra sida med info om spegelkarp?
    Kan faktiskt INGENTING om denna, förutom att den är löjligt underbar att fiska! :P

Lämna en kommentar:

• roosterboy
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Två meter djup måste väl vara rätt ovanligt? 1 - 1.5 meter trodde jag var normala djup för att kunna övervintra dammfiskar utomhus i södra sverige; det får ju inte bottenfrysa och man bör se till att det finns nån lucka i isen så det inte blir syrebrist, men mer än så behövs inte. Jag tror min brorsas damm, som han håller regnbåge och stör i, är 1.7 meter djup.

Roosterboys damm kommer ha en yta på cirka 16 kvadratmeter, om vi räknar med ett snittdjup på hela dammen på 50 centimeter så blir volymen 8 kubikmeter - det är ingen liten damm.
    det var som fan!
    SÅ långt hade jag faktiskt inte tänkt! :P
    Som sagt så är jag inte jättekunnig när det gäller dammar :P
    Men det är en grymt lättnad för mig när man får möjligheten att kunna ha en del fiskar i den utan att det blir trångt :P

Lämna en kommentar:

• Azur
    svarade
    Två meter djup måste väl vara rätt ovanligt? 1 - 1.5 meter trodde jag var normala djup för att kunna övervintra dammfiskar utomhus i södra sverige; det får ju inte bottenfrysa och man bör se till att det finns nån lucka i isen så det inte blir syrebrist, men mer än så behövs inte. Jag tror min brorsas damm, som han håller regnbåge och stör i, är 1.7 meter djup.

Roosterboys damm kommer ha en yta på cirka 16 kvadratmeter, om vi räknar med ett snittdjup på hela dammen på 50 centimeter så blir volymen 8 kubikmeter - det är ingen liten damm.
    Senast redigerad av Azur; 16 March 2011, 11:11.

Lämna en kommentar:

• eriahl
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5903-05-09-08 - KarpFuruvik-600.JPG
Visningar: 1
Storlek: 142,3 KB
ID: 2132287
    Slänger in en bild på en, tycker jag iaf, snygg ca 40cm karp bara sådär lixom typ asså. Föredrar normal kropp
    mot när dom blir gödda till äckligt feta för att bli ev rekordfiskar.
    Senast redigerad av eriahl; 16 March 2011, 10:40.

Lämna en kommentar:

• roosterboy
    svarade
    haha ja, risken är ju att det ser ut som de dammar som fanns på varenda köpcenter på 90talet! ;D
    men tack! ^^ hoppas på att kunna göra nått mkt mer awesome med den stora dammen nu. Speciellt när jag har berget att jobba med! :>

Lämna en kommentar:

• VisualDarkness
    svarade
    Tycker du löste det snyggt! Det är en fin linje man kan råka passera om man organiserar stenar och växter på det där sättet, men din layout ser harmonisk ut.

Lämna en kommentar:

• roosterboy
    svarade
    haha tack
    gjorde den mest på skoj för att jag veeeerkligen ville ha guldfisk (som en 5 åring) men sen blev det typ panik när jag insåg hur fult det är med formgjurna dammar, så då fick det bli massa trädgårds-nörderi runtom! ;D

Lämna en kommentar:

• VisualDarkness
    svarade
    Den var ju riktigt fin!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...