svenska fiskar i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • roosterboy
    svarade
    haha, goodie! ^^
    nej, fåtr ta och mäta imorgon och se hur det blir, sen framöver när jag börjar gräva så får man se hur det blir med djupet!

    Lämna en kommentar:


  • Rooster
    svarade
    Ursprungligen postat av roosterboy
    precis det jag oroar mig för! =/
    omöjligt att veta nu innan det blir grävbart. men jag vet att det för stunden är runt 40-50cm upp till kanten. så förhoppningsvis når man MINST metern.
    Ja det är väl djupet som skulle kunna sätta stopp för vissa arter men de övriga måtten borde inte behöva begränsa fiskvalet nämnvärt tycker jag. De flesta cypriniderna skall man väl kunna ha där i. Skulle de bli för stora med tiden så kan man kanske ta tag i det då. Men i 5x3 meter skulle man väl kunna köra fiskar i 60-80cm-klassen utan problem eller?

    Sen så är ju tex. id å sådana fiskar ganska livliga av sig å rör sig en hel del, (särskilt mkt rörelse blir det ju så klart vid matning), så man får kanske inte en allt för lugn damm med den typen av fisk. Om man nu inte skulle köra koi eller guldfisk i så hade jag nog personligen kört spegelkarp,"vanlig" karp, sutare å den typen av fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    nu när jag äntligen är i huset igen så ska jag ta o dra ut imorgon och mäta exakt hur lång och bred den är på sina ställen.
    gah, är den inte iaf MINST 5x2 lr 5x3 så kan man nog glömma att köra någon svensk fisk.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    Ursprungligen postat av Rooster
    Ser ju lovande ut på bilderna, hoppas bara berget är djupt och inte går ut för långt i pölen så du slipper spränga allt för mkt.
    precis det jag oroar mig för! =/
    omöjligt att veta nu innan det blir grävbart. men jag vet att det för stunden är runt 40-50cm upp till kanten. så förhoppningsvis når man MINST metern.

    Lämna en kommentar:


  • Rooster
    svarade
    Ser ju lovande ut på bilderna, hoppas bara berget är djupt och inte går ut för långt i pölen så du slipper spränga allt för mkt.

    Lämna en kommentar:


  • Skruttapan
    svarade
    Gädda går inte.

    Abborre kan du säkert få hyffsad tam, satsa på några borrar

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    haha jodå det kommer!
    Är ju plågsamt dåligt väder nu, kan ju inte knega nånting i trägårn! ><
    men här är grunden för själva dammen, nu finns inte djupet, men formen är ju färdig iaf :P
    Jag är inte 100, men om jag väljer att inte köra på fontän så blir det ett vattenfall, antingen från staketet lr vad man ska säga, eller så holkar jag ur berget och gör någonting där
    Klicka på bilden för större version

Namn: damm2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,4 KB
ID: 2132196
    Klicka på bilden för större version

Namn: damm3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,3 KB
ID: 2132197
    Klicka på bilden för större version

Namn: damm1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,1 KB
ID: 2132198

    Lämna en kommentar:


  • Rooster
    svarade
    Får gärna lägga upp lite bilder på detta spännande "inhemska" projekt!

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Ruda fungerar också utmärkt.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Sutaren rör sig ju knappast i samma grad som t ex Koi. Men den vill kanske ha djupare vatten?

    Det som är så annorlunda med sutaren jämfört med andra inhemska fiskar är avsaknaden av stadga i kroppen. Lägger man en sutare på sidan har man en hög fisk men på mage så blir det nästan något pleco-liknande. Perfekt anpassning för bottenfiskar i svenska slamsjöar!

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Där ser man. Riktigt bra smak en del här har.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    Damn you, you handsome bastard.
    sutare är ju drömmen. tsm med laken, bäcköringen och gösen så är den europas finaste fisk!
    ooooh, det hade suttit fint.
    men dom blir ju påtok för stora! ^^

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Sutare = Ett måste

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    sant!
    Jo, det är ju ingen hit med riktigt speedade grejer i en liten damm...

    Lämna en kommentar:


  • Rooster
    svarade
    Allrigt, ja det kan ju absolut ha sin charm att bara ha inhemska arter så sett! Jodå det skall allt gå bra, vissa arter blir ju rätt stora men skulle det kännas trångt när de växer upp är det ju bara att sälja dem å köra i nya små exemplar. Koi blir ju oxå stora men går bra i väldigt små vattensamligar men det är lite skillnad då det är lugna harmoniska fiskar som inte kräver samma simutrymme som de mer livliga cypriniderna vi har här i våra vattendrag.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...