svenska fiskar i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Rooster
    svarade
    Har haft id tillsammans med guldfisk och koi å det funkar hur bra som helst. Det som kan va lite tråkigt är att iden är mkt snabbare ryckigare än de andra å vid matning blir det lite mer "frenzy" så man får kanske inte det där lugna som man annars får med koi å guldfisk. Sen är de rätt duktiga på att äta yngel av de andra (verkar det som). Har man bara guldfisk så överlever ju mkt fler yngel verkar det som...

    Shubunkin blir inte större än den vanliga röda/vita guldfisken vad jag vet. Jag tycker snarare att din damm ser relativt stor ut, så guldfisk å koi är definitivt inga problem, id å sarv borde vara några problem iaf inte första åren. _Id och sarv säljs ofta som guldvarianter å är numera lätta att få tag på, som små fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    aha! ^^

    Lämna en kommentar:


  • Hellsson
    svarade
    Spegelkarp & Fjällkarp

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    oh, det skulle vara rätt kul faktiskt! helt klart nått att lägga in i tankeverkstaden! ^^

    Lämna en kommentar:


  • Skruttapan
    svarade
    Vild tanke kanske men ha en vanlig dammpump med filter osv men också 2 vanliga vattenpumpar, få fart på vattnet likt en å eller bäck och sätt i små regnbågar/bäckröding förutsatt att du skymmer dammen från solljus.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    vilken sorts karp syftar du på? ^^

    Lämna en kommentar:


  • Hellsson
    svarade
    KAAAARP!!!! =D å inget annat :P

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    haha oh ja, jättespännande
    nej, det blir antingen eller. :P

    Lämna en kommentar:


  • Skruttapan
    svarade
    Ursprungligen postat av roosterboy
    sarven är grymt fin!
    nej fan... Blir mycket funderande nu under våren. FInns en drös svenska fiskar att välja mellan, och även shubunkin som ligger där i bakhuvudet.
    höh, dumma damm ><
    Du kan annars blanda fast då kan det vara spännande om sjöfisken håller några sjukdomar.

    Har själv haft sarv i dammen, gick kanon dom var uppe och åt pellets osv men dom nyköpte näckrosorna försvann..vilket inte var så populärt.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    sarven är grymt fin!
    nej fan... Blir mycket funderande nu under våren. FInns en drös svenska fiskar att välja mellan, och även shubunkin som ligger där i bakhuvudet.
    höh, dumma damm ><

    Lämna en kommentar:


  • Skruttapan
    svarade
    Sarv är annars en vacker fisk, klarröda fenor med guldig kropp, är ytaktiv därtill.

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    gah, mitt i mina planer på att köra svensk fisk så har en polare fått hem sina shubunkin som är.. helt fantastiska.
    blir svårt att hålla svenska planer när man såg dessa fruktansvärt vackra exemplar.
    men blir inte shubunkin rätt stora?

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: damm2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2132268

    nu är det säkert nån decimeter fel här och där, bara en snabbmätning.
    SÅ den var lite större än jag trodde, hör och häpna, men fortfarande fruktansvärt liten.
    SÅ vad tror ni? Är det acceptabla mått eller kan man ge upp redan nu?
    Det verkar iaf INTE (för stunden) vara problem att komma ner under metern, iaf inte på den breda halvan då det är nothin but jord hela böjen uppe i högerhörnet. Så förhoppningsvis blir djupet helt ok!

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    I mina ögon är inte, även om favorit, sutare och karpar lika fina sett ovabifrån som andra med lite mer färg som sarv. Sen om man har riktig otur så kanske skönsjungnde hägrar hälsar på med vackert morgonkvitter.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Gäddor stoppade ju bönder i åkerpölar förr. Blev matfisk och tog intet anade gnagare!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...