svenska fiskar i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #31
    oh, det skulle vara rätt kul faktiskt! helt klart nått att lägga in i tankeverkstaden! ^^
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #32
      Spegelkarp & Fjällkarp

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #33
        aha! ^^
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #34
          Har haft id tillsammans med guldfisk och koi å det funkar hur bra som helst. Det som kan va lite tråkigt är att iden är mkt snabbare ryckigare än de andra å vid matning blir det lite mer "frenzy" så man får kanske inte det där lugna som man annars får med koi å guldfisk. Sen är de rätt duktiga på att äta yngel av de andra (verkar det som). Har man bara guldfisk så överlever ju mkt fler yngel verkar det som...

          Shubunkin blir inte större än den vanliga röda/vita guldfisken vad jag vet. Jag tycker snarare att din damm ser relativt stor ut, så guldfisk å koi är definitivt inga problem, id å sarv borde vara några problem iaf inte första åren. _Id och sarv säljs ofta som guldvarianter å är numera lätta att få tag på, som små fiskar.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #35
            Spegelkarpar är redigt vackra!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #36
              Ursprungligen postat av Rooster
              Har haft id tillsammans med guldfisk och koi å det funkar hur bra som helst. Det som kan va lite tråkigt är att iden är mkt snabbare ryckigare än de andra å vid matning blir det lite mer "frenzy" så man får kanske inte det där lugna som man annars får med koi å guldfisk. Sen är de rätt duktiga på att äta yngel av de andra (verkar det som). Har man bara guldfisk så överlever ju mkt fler yngel verkar det som...

              Shubunkin blir inte större än den vanliga röda/vita guldfisken vad jag vet. Jag tycker snarare att din damm ser relativt stor ut, så guldfisk å koi är definitivt inga problem, id å sarv borde vara några problem iaf inte första åren. _Id och sarv säljs ofta som guldvarianter å är numera lätta att få tag på, som små fiskar.
              aha! : >

              stor? O_O
              jag är inte jättehaj på dammar om jag ska vara ärlig, jag har ingen aning om vilka mått som rekommenderas eller nått, men jag snackade nyss med en kille som har ett par dammar och han trodde att det iaf skulle kunna vara 10 shubunkins i min damm :P

              Har uppstått ett litet problem dock, det verkar som att jag endast kan nå metern eller djupare på typ 2 kvadratmeter. ska försöka spränga så att det blir 3-4 iaf. är mer lr mindre ett måste med övervintring! :P

              och jo, Id är sjukt frenetiska, så dom går bort. VIll ha något lugnt och harmoniskt :P
              All we are, we are.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #37
                Är det inte ganska normalt med att ha djupaste zonen på 2-3 m2?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  #38
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Spegelkarpar är redigt vackra!
                  Ja lätt :-)
                  Som denna
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,7 KB
ID: 2132279

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #39
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Är det inte ganska normalt med att ha djupaste zonen på 2-3 m2?
                    tror du? O_O
                    trodde hela dammen helst skulle vara över metern djup :P men jag har ju ett förbannat berg i vägen liksom :P
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #40
                      Ursprungligen postat av roosterboy
                      aha! : >

                      stor? O_O
                      jag är inte jättehaj på dammar om jag ska vara ärlig, jag har ingen aning om vilka mått som rekommenderas eller nått, men jag snackade nyss med en kille som har ett par dammar och han trodde att det iaf skulle kunna vara 10 shubunkins i min damm :P

                      Har uppstått ett litet problem dock, det verkar som att jag endast kan nå metern eller djupare på typ 2 kvadratmeter. ska försöka spränga så att det blir 3-4 iaf. är mer lr mindre ett måste med övervintring! :P

                      och jo, Id är sjukt frenetiska, så dom går bort. VIll ha något lugnt och harmoniskt :P
                      Du kan ha mkt fler än 10st shubunkins i din damm. Du kan ha ett rejält stim så sett. När man har damm iaf om den är någorlunda stor som din verkar bli så behöver man oftast inte tänka så strikt när det gäller antal fiskar så som man med fördel gör i akvarium.
                      Men att du bara når nån meter ned gör inget iaf inte om du har en djupare zon. Har du 2m eller mer i din djupvattenzon (ofta bygger man upp en damm med en strandzon där det är grunt och en djupzon), borde det inte vara några som helst problem att övervintra fisken! Sen om det blir mkt fisk i dammen vilket det gärna blir med tiden, så är det ju bra om det är lite yta på djupvattenzonen så att inte fisken behöver stå så himla trångt under vintern.

                      Ja id är faktiskt ingen fisk jag kan rekommendera till dammen öht, möjligtvis bara om man skall köra på sådana fiskar så att alla är av den snabba typen, men vem vill sitta å titta på det å andra sidan...
                      Nä hade det vart min damm hade jag låtit koi, spegelkarp å andra karpar vara huvudfisk å kanske haft en å annan snygg guldfisk tex. shubunkin och/eller "vanlig" ruda.
                      Då får man en schyst blandning av färger och mer "naturliga" fiskar där fiskarna är hyfsat lugna!
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #41
                        Nu måste jag läsa på om dammar för framtiden!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #42
                          aha, underbart! ja, djupa zonen blir väl minst 2 meter djup! ^^

                          riktigt bra tips!
                          skulle vart riktigt nice att ha ett mindre antal stora goa spegelkarpar som bara existerar lite gött, och ett gäng shubunkins som lyser upp det hela!
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #43
                            Tröttnar du på karparna kan jag nog skaffa fram en gädda som löser problemen.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              #44
                              haha VD, du är verkligen räddaren i nöden
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              • roosterboy
                                • September 2010
                                • 1094

                                #45
                                nu kanske jag idiotförklarar mig själv totalt (som vanligt) men hur är det med typ ranchu, slöjstjärtar och teleskopögon?
                                Jag menar, vanligt guldfisk och shubunkin klarar ju övervintring, hur står sig andra guldfiskar när det gäller kallt vatten?
                                All we are, we are.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...