Okunniga eller sälj galna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #31
    Alla "vet ju att" vetrinärbesök kostar skjortan, (däremot) en fisk som blir sjuk spolar man bara ned i toaletten så är problemet "borta" och man slipper bry sig...(?) -Ingen metod man ska följa men det är nog så i allmänhet uppfattar det...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #32
      Ursprungligen postat av Insomniac
      Varför skulle butikerna inte skulle kunna kopiera upp ett häfte om guldfiskar, eftersom de är som mest utsatta? Då slipper de stå och förklara allt, samt att köparen verkligen förstår att fiskar kräver minst lika mycket ansvar som vilket annat djur som helst.
      De skulle även kunna vägra att sälja guldfisk till dem som har kupa. Visst får de inte lika många kunder, men de kunder de får kommer att vara bra mycket nöjdare.
      När butiken här sålde fiskar fanns det anvisningar om alla fiskar i butiken, nästan ingen kund var intresserad att ta ett ex.
      Så här var tex anvisning om de Tetror som fanns i butiken.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • jagtep
        • March 2006
        • 50

        #33
        Håller med kramfors, lite förenklat kan man säga att många kunder dessutom bara hör vad dom vill höra, sen har vi ju naturligtvis "experterna" som har grannar/släktingar som faktiskt har xx och det går bra.. Hörde killen på zoo i kungälv stå och säga, inte en gång utan 4gånger, att man inte skall ha fiskar, inte ens slöjstjärtar i en skål, (dessutom har dom upplysningslappar som talar om att man inte bör ha fiskar i sk. guldfiskskålar) till sist gav han sig och sålde 2 slöjstjärtar till kärringen.. hans kommentar till mig efteråt var kraftigt barnförbjuden :-) men jag höll med honom..
        Sen är det ju alltid så att efterfrågan styr tillgången, så länge folk frågar efter små akvarium och skålar lär dom finnas..

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #34
          Ursprungligen postat av jagtep
          lite förenklat kan man säga att många kunder dessutom bara hör vad dom vill höra,
          kallas selektiv hörsel

          sen har vi ju naturligtvis "experterna" som har grannar/släktingar som faktiskt har xx och det går bra..
          ett problem där är ju att de som funkar för släktingen behöver ju inte alls funka för andra och det kan va svårt för vissa att ta in.

          Sen är det ju alltid så att efterfrågan styr tillgången, så länge folk frågar efter små akvarium och skålar lär dom finnas..
          så funkar kapitalismen så därför skulle ju myndigheterna gå in och lagstadga mer skydd för fiskarna för så som det är idag ligger fiskars status mycketmycket lågt.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • maricici
            • March 2006
            • 303

            #35
            Höja fiskens status?

            Ursprungligen postat av petnym
            Alla "vet ju att" vetrinärbesök kostar skjortan, (däremot) en fisk som blir sjuk spolar man bara ned i toaletten så är problemet "borta" och man slipper bry sig...(?) -Ingen metod man ska följa men det är nog så i allmänhet uppfattar det...
            Om man räknar upp alla vattentester,vattenberedningsmedel, mediciner, vitaminer och nya växter, man köpt för att bota fisk - du är uppe i samma nota som för ett veterinärbesök. Info att sprida vidare.
            I
            MY

            Kommentar

            • Trôll
              • April 2006
              • 1

              #36
              Vi har nyligen startat upp ett akvarium (det står fortfarande UTAN fiskar).
              Den zoobutik som vi handlat utav "förbjöd" oss att skaffa fiskar nu.
              Det var att slänga pengar i sjön sa den första. På det stora hela har de varit väldigt hjälpsamma och måna om att det ska bli korrekt. Men, det är väl olika antar jag...

              //Jan och Elisabet

              Kommentar

              • Opus
                • January 2006
                • 1014

                #37
                Om man bedriver någon form av försäljning, så är en viktig del i det hela nöjda kunder som gärna kommer tillbaka och det får man inte om man bara säljer sina produkter och sedan skiter i hur det går. Men som jag har förstått det, efter att ha läst en massa inlägg här på zoopet, så är det många djur/fiskaffärer kör på detta viset. Av de många som köper akvarium, lägger dem flesta ned efter några månader efter att merparten av fiskarna har dött och akvariet ser ut som en grön sörja. Jag tror knappast att dessa kunder är nöjda.

                Många tycker att det är kundens skyldighet att ta reda på information om varan och jag kan till viss del hålla med om det, men jag tycker att en säljare har en lika stor, eller till och med mer skyldighet att komma med information om produkten h*n säljer. Om produkten kostar 10:- eller 1000:- spelar ingen roll, så länge du har den i affären skall du kunna ge information om den.

                Jag har läst marknadsförning och är förmodligen lite 'skadat' men jag är övertygat om att om du är lite vaken, läser av kunden lite och kommer med råd på rätt sätt, kan du leda kunden på rätt väg. Hoppas det var det dem gjorde i Trôlls fall.

                En sak är säkert, jag kommer aldrig att köpa fisk ifrån eller sätta min fot i affären som rekommenderade att ha oskarciklider tillsammans med guppy i ett 60l akvarium.
                Vescere bracis meis!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #38
                  Ursprungligen postat av Trôll
                  Vi har nyligen startat upp ett akvarium (det står fortfarande UTAN fiskar).
                  Den zoobutik som vi handlat utav "förbjöd" oss att skaffa fiskar nu.
                  Det var att slänga pengar i sjön sa den första. På det stora hela har de varit väldigt hjälpsamma och måna om att det ska bli korrekt. Men, det är väl olika antar jag...

                  //Jan och Elisabet
                  Berättade de varför ni inte skulle ha fiskar.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Musse
                    • January 2005
                    • 291

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Butiken kan inte hålla på att förklara allt om fiskar för att sälja fisk för några tior.
                    dom kanske skulle kunna sätta upp en (vad det nu kan heta) där det står saker man bör veta
                    ca 54L
                    FLAJ, ca 35L
                    Vill ha: STÖRRE

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #40
                      Ursprungligen postat av Musse
                      dom kanske skulle kunna sätta upp en (vad det nu kan heta) där det står saker man bör veta
                      Många butiker har skyltar med artnamn och handelsnamn.
                      Finns inte namnet så fråga.
                      Köp aldrig akvariefiskar av en ingivelse, planera inköpet.
                      Nu i dessa tider när nästan alla har tillgång till internet så kan ingen skylla på att det inte finns information att tillgå.
                      Jag tycker de som köper fisk utan att veta vad det är får skylla sig själva.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #41
                        Jag tycker Kramfors i princip har rätt. Det måste åligga köparen av något att ta reda på om det fungerar. Att tro att butikerna skall överleva om de skall lägga tid på att INTE sälja något är dömt att misslyckas. Varje Zoo-butiksanställd behöver sälja för minst 500:-/timmen man arbetar för att det skall gå runt och jag kan försäkra att då är det inte mer än avtalets minimiersättning man får i lön.

                        Sedan kanske man kan kräva av butiken att inte sälja fiskar som med till visshet gränsande sannolikhet aldrig kommer att må bra i ett akvarium. Paroonhajar och Redtailmalar är några exempel som mår lika dåligt i en guldfiskskål som i ett 200L. Man kanske också kan kräva av butiken att berätta om enkla principer som att små fiskar som får rum i en större fisks mun blir mat, att fiskar växer och blir stora, att fiskar behöver vattentemperaturer lite över vanlig rumsvärme samt att ett vattenbyte med 25-30% varje vecka inte är helt fel.

                        Men utöver det så får man nog från butikens sida hoppas på kundens sunda förnuft.

                        Kommentar

                        • kajsavarg
                          • April 2006
                          • 38

                          #42
                          är det nån som kan informera mig?

                          Jag måste säga att jag är nog lite felinformerad...har varit å köpt akvarium på 42 l efter att ha tagit hand om en slöjstjärt som har levt i en kakburk i ett och ett halvt år utan syre och knappt fått mat, så jag tänkte att är det en sån kämpe så tvångsadopterade jag den, åkte å köpte akvariet + en till fisk. Där sa dom att jag kunde köpa flera till. att man skulle räkna en cm fisk till en liter vatten...?Och nu har jag fått höra att jag har vilket fall har för litet akvarium till mina nu två fiskar...?

                          Kommentar

                          • swetrot
                            • April 2003
                            • 966

                            #43
                            Allt är relativt, eller hur?

                            Om de hade pekat på ett 200L som med filter, belysning och en möbel hade kostat 4000:- och därtill behövt forslas hem i en mindre lastbil, hade du räddat slöjstjärten från kakburken då?

                            42L är i minsta laget för ett par slöjstjärtar, men det lever rätt så många under de betingelserna i Sverige och övriga världen. Det är bättre än kakburken.

                            Kommentar

                            • maricici
                              • March 2006
                              • 303

                              #44
                              Lågprisbutik?

                              Ursprungligen postat av Raven
                              jo men samtidigt kan inte en säljare stå 30 minuer å förklara om fiskar som kanske kostar 50kr totalt.
                              ligger bara förlust å konkurs i det.
                              själv hade jag gärna sett att butikerna höjde priserna och i gengäld spenderade mer tid per kund

                              själv undrar jag hur f*n zooaffärerna ens kan fortsätta med dom priserna som finns i göteborg.
                              platy'n ja har nu kostade mej 4kr.
                              neontetra 9.50
                              om man räknar bort den afrikanska jättefitltreräkan ja har som kosta 195kr(som jag överhuvudtaget sket i) så är det dyraste jag köpt amano för 35kr.
                              895kr för en fluval404 kostar 1250 på pwss.

                              sen skulle det inte va fel att lagstadga mer ansvar på kunderna gällande akvarie och dess tillbehör.
                              Mina neoner kostade 18 spänn styck, guppyn 28 och jag tror det är samma pris på platyn. Slöjstjärtarna går loss på en femtiolapp.
                              I
                              MY

                              Kommentar

                              • maricici
                                • March 2006
                                • 303

                                #45
                                Ursprungligen postat av kajsavarg
                                Jag måste säga att jag är nog lite felinformerad...har varit å köpt akvarium på 42 l efter att ha tagit hand om en slöjstjärt som har levt i en kakburk i ett och ett halvt år utan syre och knappt fått mat, så jag tänkte att är det en sån kämpe så tvångsadopterade jag den, åkte å köpte akvariet + en till fisk. Där sa dom att jag kunde köpa flera till. att man skulle räkna en cm fisk till en liter vatten...?Och nu har jag fått höra att jag har vilket fall har för litet akvarium till mina nu två fiskar...?
                                Man får räkna med minst 150 liter tre-fyra fullvuxna slöjstjärtar, runt hundra liter är dom inte rörelsehindrade direkt, men filtersystem+växter blir för litet för att hinna ta rätt på all smuts efter fisken. Man får räkna med större delvattenbyten och fler helvattenbyten än litteraturen förespråkar. Och det handlar om en tillfällig lösning till man skaffat större akvarium. Fyrtio-femtio liter är för smått för stora fiskar övht. Min praktiska erfarenhet av saken.

                                Ett PS om min fenproblematik: Shubunkins och Guldfiskens fenor är helt läkta idag, och slöjstjärten med megafenorna är på god väg, detta sedan jag började med dom extra stora vatenbytena+vitamintillskott. Vad uppstart av nytt akvarium beträffar så finns det en vandringssägen bland akvarister där jag bor; inga uppstarter eller nyanskaffningar under vinterhalvåret-det kommer att gå åt helskicke på någon punkt. Ligger väl något i det då transport i kallt väder kan orsaka stress. Därför väntar jag med uppstart av ett större till våren.
                                Senast redigerad av maricici; 05 April 2006, 07:31.
                                I
                                MY

                                Kommentar

                                Arbetssätt...