kolla hut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #61
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Ja du Raven, vart drar jag min gräns???
    Jag tror gränsen är passerad när någon som inte håller fiskarna skriker ut sina åsikter och sina nybörjarkunskaper som egentligen är helt felaktiga! Många har läst sig till sina kunskaper i massa trådar här på zoopet och genom det blivit "experter".

    Som slöjstjärtsägare kan jag säga att jag slutat ställa frågor i denna avdelningen för gång på gång får man dumma, otrevliga svar om att de är fula, missbildade mm mm och frågorna leds hela tiden bort ifrån ämnet.
    Jag tror jag drar min gräns där! Kanske för skarp för dig.


    för skarp....nej kan jag inte påstå men håller också med.
    slöjstjärtar har ett oförtjänt dåligt rykte och inreder man ett akvarie rätt så kan man ha bra filtrering utan att det är "storm"
    skitar ner...de gör väl alla fiskar men har läst att det finns foder som innehåller mer skit och foder som innehåller mindre skit som också påverkar i slutet så mycke beror ju på ägaren.
    sen när de gäller avel så är de i grund dubbelmoral och klaga på de så som ja ser de.
    kor grisar hundar katter fåglar och en hel upsjö med andra djur avlas för att få fram vissa inriktningar, både bra och dåliga.
    men de finns ju undantag som belgian blue som va ju på tapeten för ett tag sen till exempel.


    ps.
    hoppas du inte tagit illa upp av vad jag skrivit Lenmar har inget personligt mot just slöjstjärtar men föredrar lite mer livliga fiskar själv
    Senast redigerad av Raven; 30 January 2006, 03:52.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #62
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Röd text kan synas dåligt för färgblinda.
      Ursprungligen postat av Lenmar
      Då slipper de läsa mina tråkiga inlägg!
      som halvblind är jag benägen att hålla med Kramfors så om möjligt kanske du kan köra med "fet" stil ?
      skulle underlätta betydligt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #63
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Slöjstjärt har jag inte haft, men temperamentsmässigt kan de ju inte skilja sig så mycket från guldfiskarna ...
        Nils - det är mycket stor skillnad i temperament och beteende mellan en guldfisk och slöjstjärt.

        Förstår din dragna slutsats men efter som ägare till båda "sorter" kan jag bekräfta skillnaden.
        Mvh, cri

        Kommentar

        • cri
          • September 2002
          • 700

          #64
          Ursprungligen postat av Nils Holmström
          ...Men jag anser exempelvis rent konstruktivt att det bör finnas regler för hur missbildade de får vara...
          "hur" / till vilken grad är frågan... vem ska sätta gränsen? Vem har rätt att sätta gränsen? Din gräns eller kinesernas gräns? Freedom of speech, eller diktatur...
          Senast redigerad av cri; 30 January 2006, 10:24.
          Mvh, cri

          Kommentar

          • join4t
            • October 2003
            • 854

            #65
            Tycker inte att du (lenmar) kan jämföra åsikter om slöjstjärt och "oavlade" fiskar då det är jusst missbildningarna som har ifrågasatts. Om du skulle tycka att nån inte fick ha neontetror för att du tycker de är tråkiga/fula så är det en helt annan sak.

            Har själv haft en slöjstjärt när jag var liten (en kompis tröttnade på den..) så jag vet att de kan vara roliga, söta och intressanta men jag skulle för den delen inte kunna tänka mig att skaffa en i nuläget eftersom jag har kunskaper och perspektiv på ett annat sätt än jag hade då. De KANSKE lider och det är tillräckligt för att jag ska välja annan fisk.

            Jag försöker inte säga att du är dum på något sätt, du brukar aldrig verka dum heller =P men du måste nog acceptera "våra" åsikter om du inte vill riskera högt blodtryck eller nåt =)
            "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #66
              Kanske man ska ställa sig frågan om man ska ha fiskar som hos många far illa och och dör för att mäniskan ska ha dem som "prydnad".
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #67
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Kanske man ska ställa sig frågan om man ska ha fiskar som hos många far illa och och dör för att mäniskan ska ha dem som "prydnad".
                de där fick mej onekligen å tänka på tanta som hade kampfiskar i vas som prydnad.
                nä skaffar man fiskar ska man ge dom en nåtsånär ok miljö där fisken kan simma runtå slå kullerbytor å ha sej.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #68
                  Avling:

                  Vem säger att de mår dåligt... Jag har haft en bubble eye och den var mer än glad... dessutom är det endast de aldrig som rört vid en bubble eye som tror att "bubblorna" lätt går sönder eller att de lätt skadar dessa.

                  Min gräns går vid en Bulldog som inte kan föda utan kejsarsnitt eller de Perser katter som avlas med alltför inavlad nos - ögon som alltid är infekterade och rinner. Inte alla Perser katter avlas så hårt, men vissa länder har en förkärlek till denna avling.

                  Har inte sett något liknande lidande i hos mina fiskar förutom en Wen som blev förstor och skymde sikten tills den klipptes ned(upp).

                  Vill ni titta hemma - titta i kylskåpet på mjölken... Hur stort var våra mjölkkors ljuver för 100 år sedan och hur många liter gav de? Aveln har I dag gett bönderna problem med att korna ofta trampar på spenarna och att de får behandla dessa med antibiotika på grund utav detta.
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #69
                    Ursprungligen postat av cri
                    Jag har haft en bubble eye och den var mer än glad...
                    Hur vet du det?
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #70
                      En glad fisk tigger mat och äter med god aptit, den visar inga symptom på stress när man byter vatten utan följer nyfiket det man gör i akvariet.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #71
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        En glad fisk tigger mat och äter med god aptit, den visar inga symptom på stress när man byter vatten utan följer nyfiket det man gör i akvariet.
                        då mår mina fiskar hur bra som helst.. roligt . allt stämmer in på mina fiskar
                        De här har inget med trådens fråga o göra men ja tänkte bara säga de ändå
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #72
                          :-)
                          Slöjstjärt är akvarium.Mer eller mindre välskötta.
                          Förhoppningsvis mer välskötta.
                          Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man ska uttala sig om fiskar man aldrig haft.
                          Det avlas mängder med fiskar med defekter.T.ex ballonglyrstjärtsmolly,vissa guppys,papegojciklider etc.
                          Att ha ett akvarium med slöjstjärt som mår bra,simmar "runt" är ett nöje som jag unnar alla inkl. mig själv.":-)
                          MVH Marita
                          Senast redigerad av martal; 30 January 2006, 23:38.
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #73
                            Ursprungligen postat av martal
                            Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att man ska uttala sig om fiskar man aldrig haft.
                            Det avlas mängder med fiskar med defekter.T.ex ballongslöjstjärtsmolly,vissa guppys,papegojciklider etc.
                            MVH Marita
                            Måsta man ha ägt hybrider av malawiciklider för att tycka att det är fel att sprida dem i handeln?

                            Jag tycker även att papegojciklider är ett högst tvivelaktigt fenomen.
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • martal
                              • May 2004
                              • 618

                              #74
                              Hej .
                              Vet inte riktigt vad du menar??
                              Avarter av ciklider??Avarter av guldfisk??
                              MVH Marita
                              Det här behöver du veta
                              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                              Kommentar

                              • Nils Holmström
                                • November 2004
                                • 2195

                                #75
                                Ursprungligen postat av martal
                                Vet inte riktigt vad du menar??
                                Avarter av ciklider??Avarter av guldfisk??
                                Ja, jag tycker att det är samma sak. Eller vad menar du?
                                222 liter Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...