kolla hut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #31
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Låt de som vill ha de fiskarna ha det utan att kommentera det.
    Jag kan inte gå med på det, det måste finnas utrymme för diskussion om sådana saker. Annars är det ju fritt fram för avling på alla märkliga hybrider, missbildningar osv.
    För mig är det viktigt med friska och sunda fiskar.
    Hade folk till exempel tyckt att det var ok om man avlade fram katter utan öron? Eller varför inte fåglar med missbildat korta ben? Eller kanske hundar med hud farmför ögonen? Låter inte alltför smakfullt kanske? Vad är skillnaden mellan det och det här:




    ...och att akvariehobbyn började med slöjstjärt och guldfisk tycker jag inte spelar någon roll.

    För övrigt har jag inget emot guldfiskar, de är fina och trevliga firrar, om än lite tråkiga.
    Senast redigerad av Nils Holmström; 29 January 2006, 18:41.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #32
      Ursprungligen postat av Nils Holmström
      Jag kan inte gå med på det, det måste finnas utrymme för diskussion om sådana saker. Annars är det ju fritt fram för avling på alla märkliga hybrider, missbildningar osv.
      För mig är det viktigt med friska och sunda fiskar.
      Hade folk till exempel tyckt att det var ok om man avlade fram katter utan öron? Eller varför inte fåglar med missbildat korta ben? Eller kanske hundar med hud farmför ögonen? Låter inte alltför smakfullt kanske? Vad är skillnaden mellan det och det här:




      ...och att akvariehobbyn började med slöjstjärt och guldfisk tycker jag inte spelar någon roll.

      För övrigt har jag inget emot guldfiskar, de är fina och trevliga firrar, om än lite tråkiga.

      mycket kloka ord tycker ja. håller med dig till punkt o pricka.

      intressant läsning annars vad folk har för åsikter om detta.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #33
        Ja jag förstår att du är intresserad av Slöjstjärt, (du kan ha några och inte berätta det för någon).

        Jag har svårt att ha synpunkter på en avel som började på 1500 talet.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #34
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Ja jag förstår att du är intresserad av Slöjstjärt, (du kan ha några och inte berätta det för någon).

          Jag har svårt att ha synpunkter på en avel som började på 1500 talet.

          vem pratar du med?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #35
            Mitt intresse håller sig nog till att försöka förstå varför folk så envetet vill försvara sina slöjstjärtar, är det bara för att de är söta??

            Tycker det är lätt att ha synpunkter på fenomen som började på 1500-talet eller tidigare för dend elen. Det finns många dumheter som har hållt på ännu längre. Slaveri till exempel. Och avel på hundar och katter, vilket också har lett till missbildningar.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              vissa varianter av slöjstjärtar kan jag inte direkt påstå att jag gillar medans andra är ok för min del.

              själv drar jag gränsen att fisken ska kunna simma hitta mat och se föremål innan fisken simmar in i dom.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #37
                Ursprungligen postat av Nils Holmström
                Mitt intresse håller sig nog till att försöka förstå varför folk så envetet vill försvara sina slöjstjärtar, är det bara för att de är söta??
                Personligen försvarar jag dem eftersom jag tycker de är helt underbara. Inte bara pga. utseendet men även för deras personlighet. Man ser lätt hund/katt beteende i var och en av dem. Som alla andra husdjur är de också väldigt olika på sina egna sätt. En den är blyga, en del är framåt. En del är snälla, en del är.. mindre trevliga. Det här brukar också variera med vilken sort man har. Oranda och ranchu brukar vara lugna av sig och allmänt snällare. Många brukar ha problem med ryukin och tycker att de är bråkiga.
                De som tycker slöjstjärtar är tråkiga har nog inte ägnat så mycket tid åt dem. Att lära dem att äta ur handen är ett bra sätt att lära känna dem. De flesta slänger ner lite flingor och tar sig inte ens tid att försöka.
                De som säger andra negativa saker om dem (fula, äckliga etc.) utan att ens ha haft någon.. Jag ser ingen mening i det, och det kan jag inte göra annat än att ifrågasätta.

                Att en del tycker de är missbildade kan jag förstå. Jag har själv inte riktigt vant mig vid bubble eyes och pearl scales, även om de är fina på sitt sätt. Från första början trodde jag aldrig att jag skulle skaffa en oranda eller en ryukin, även om de är rätt så "normala". Så fel jag hade! Ryukin har hamnat högt upp på min favoritlista.
                Senast redigerad av Insomniac; 29 January 2006, 19:15.

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #38
                  Ursprungligen postat av Raven
                  själv drar jag gränsen att fisken ska kunna simma hitta mat och se föremål innan fisken simmar in i dom.
                  "kunna simma" är ju en defentitionsfråga. Många slöjstjärtar kan ju simma "hjälpligt".

                  Simblåseproblem är ju inget man är ute efter (hoppas jag) när man avlar på slöjstjärtar, men det förekommer ju mycket oftare hos dem än andra fiskar. Och det lär ju vara aveln som är orsak till detta, och det tycker jag är skäl nog att ifrågasätta det, även om inte alla fiskar lider av detta problem.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #39
                    Jag har haft guldfisk själv, tröttnade på dem efter ett halvår och återbördade dem till affären som gärna tog emot dem.

                    Slöjstjärt har jag inte haft, men temperamentsmässigt kan de ju inte skilja sig så mycket från guldfiskarna förutom det faktum att de inte har samma möjligheter att leva ut sina naturliga beteende. Lite som en chiuhaha som har fått alla sina kommunikationsmöjligheter bortavlade och inte längre kan "prata" med andra hundar.

                    Jag tycker att det spelar liten roll om man tycker att de är söta och trevliga, det är inte vad ägaren tycker om dem som är viktigt, utan hur fisken lever. Är vi inte alla överns om att det är fiskens behov som står i första rummet och att även fiskar har rätt till ett värdigt liv?
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nils Holmström
                      "kunna simma" är ju en defentitionsfråga. Många slöjstjärtar kan ju simma "hjälpligt".
                      tja den ska juinte ligga på botten dagarna i ända och kämpa för att komma till ytan.
                      samtidigt ska den inte flyta som en badboll och få kämpa för att komma ner till botten.
                      sen att fisken kanske inte kan simma i 120 är ju nåt helt annat och går att anpassa ett akvarie för det.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #41
                        Ursprungligen postat av Nils Holmström
                        Jag tycker att det spelar liten roll om man tycker att de är söta och trevliga, det är inte vad ägaren tycker om dem som är viktigt, utan hur fisken lever. Är vi inte alla överns om att det är fiskens behov som står i första rummet och att även fiskar har rätt till ett värdigt liv?
                        Jag gör mitt bästa för att de ska få så bra liv som möjligt. Förutom att skaffa ett 200-liters akvarium, köpa bra mat och ägna lite tid och omsorg åt dem finns det inte så mycket mer man kan göra?

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #42
                          ...och det är där jag tycker frågan om man bör skaffa dem överhuvudtaget kommer in. Ska man ha fiskar som redan (enligt mig) är obotligt sjuka?
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #43
                            Man ska alltså utrota dem allihop? Ska man då döda alla cancerpatienter och mentalt handikappade också, eftersom de inte kan leva normalt? Jag skaffar hellre ett par fiskar och låter dem leva så bra de kan, istället för att låta någon snorunge ha dem i en skål.
                            Känns som om den här diskussionen inte kommer någonstans. Du ville veta varför jag har dem (och försvarar det) och det har jag svarat på.
                            Senast redigerad av Insomniac; 29 January 2006, 19:42.

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #44
                              Utrota och utrota, man behöver ju inte ta ihjäl dem aktivt.
                              Men jag anser exempelvis rent konstruktivt att det bör finnas regler för hur missbildade de får vara.

                              Förstår att det är ett känsligt ämne för folk som har de som husdjur. Jag förstår att du tycker om dina slöjstjärtar och tycker det är väldigt bra att du gör vad kan för att de ska ha det bra.

                              Anledningen att disskussionen startade var att jag blev väldigt aggresivt angripen för att jag utövade min grundlagsstadgade rätt att komma med spydiga kommentarer. Jag är således inte ute på ett korståg mot slöjstjärtsinnehavare.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              • Lenmar
                                • February 2004
                                • 6154

                                #45
                                Ni får ursäkta men jag upplever det så enormt kränkande att gång på gång läsa alla negativa åsikter om guldfisk och slöjstjärt. Jag älskar mina slöjisar och tycker de är de charmigaste fiskar man kan ha i ett akvarium. Men... det hindrar ju inte att jag har mina andra biotoper med sydamerikaner och asiater. Aldrig att nån hoppat på mina sajicor, skalarer, tetror eller guramisar! Men i denna delen av forumet som gäller just slöjstjärtar finns det SÅ MÅNGA fördomsfulla personer som inte är fostrade nog att uttrycka sig vänligt och informativt! Det mest skrämmande är väl ändå att SÅ MÅNGA personer får komma till tals med sina synpunkter om slöjstjärtar.

                                Personligen så kan jag inte förstå hur man kan skaffa hantlar till ett litet akvarium. Om du hade skaffat dig ett större med en gång så hade du fått se dem växa mycket fortare. Personligen förstår jag inte skillnaden mellan att skaffa hantlar till ett 240 liters akvarium och att skaffa slöjstjärtar till ett 50-liters?? De är ju också bara små när du köper dem????Och hur stora blir inte amazonarum? Och allihop i ett 240 liters? Jag har inga synpunkter på det egentligen för du får ha vilka fiskar du vill vad jag har invändningar emot är att du uttrycker dig så enormt negativt i den delen av forumet som faktiskt är till för personer som har guldfisk och frågor att diskutera med andra.

                                Oftast brukar jag knipa käft och bara stänga igen trådar som denna som fullständigt spårar ur och tappar ämnet men just idag vaknade jag väl på en retlig sida?? Mitt råd är att titta på bambi och spela om scenen där Stampe säger att "om du inte har nåt snällt att säga så säg ingenting alls"!! Gud vad jag hade önskat att alla kunde sluta engagera sig i slöjstjärtars vara eller icke vara. Mina slöjisar är inte missbildade, de är inte sjuka däremot framavlade. De är de mest personliga av alla mina fiskar. De kan se skillnad på mig och min gubbe när vi kommer till akvariet. Sätter jag ned handen är de handtama, de simmar gärna mellan fingrarna på mig och det skulle jag gärna se mina blåciklider eller skalarer göra. Nä, de skulle aldrig komma på tanken!!
                                Senast redigerad av Lenmar; 29 January 2006, 19:49.
                                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...