kolla hut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #16
    Hej Insomniac:-)
    jättefin fisk.jag visste inte heller att dom kallades "tomtar".
    Oftast växer "capen" med åren.Förhoppningsvis "tar den inte över fisken".Alltså förmågan att simma.
    Jag har haft en brun slöjstjärt som hade en "cape"(brun).Den växte mycket när fisken blev större.
    Med risk att "att få äta upp gammal ost" dog den efter ca 1 år.Kunde inte simma till botten!!En av två slöjstjärtar som dött/avlivats
    MVH Marita
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Ursprungligen postat av Insomniac
      Det beror på hur bra man sköter dem! Normalt lever de 10-15 år, även om de kan bli över 25. Slöjstjärtar i damm brukar leva längre eftersom de går i dvala när klimatet blir lite kallare. Vanliga guldfiskar kan förmodligen bli ännu äldre.

      Edit: Här är en bild på min oranda, tagen samma dag jag fick den. Inte mycket till utväxt ännu eftersom den är så ung, men det ligger som ett lager ovanpå huvudet och i "ansiktet". Är det en sådan du menar? http://www.petsociety.org/gallery/d/...2/goldie01.png
      Har du haft Slöjstjärt i en damm över vintern.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        De är väl som alla andra guldfiskar. Stora, fula, slöa och skitar ner jäkligt mycket. .......ungefär lika söta som inavlade hundar med ben/hud/vadsomhelst-problem...... Jag får väl helt enkelt acceptera att vissa uppskattar defekta fiskar......
        Behåll dina fördomar för dig själv!! Vem har gett dig rätten att uttala dig negativt om andra människors preferenser?? Tyckte du verkade rätt skärpt fram tills nu!! Bortgjord!! Undrar just om du har expanderkärl till ditt 240 liters kar?? Hur kan du trycka ner så stora fiskar i en sån liten "skål"???? Värre än att ha guldfisk i kupa!!!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • robban
          • February 2003
          • 322

          #19
          Ursprungligen postat av Lenmar
          Behåll dina fördomar för dig själv!! Vem har gett dig rätten att uttala dig negativt om andra människors preferenser?? Tyckte du verkade rätt skärpt fram tills nu!! Bortgjord!! Undrar just om du har expanderkärl till ditt 240 liters kar?? Hur kan du trycka ner så stora fiskar i en sån liten "skål"???? Värre än att ha guldfisk i kupa!!!!
          tja vuxet svar vem gav dig rätten då?

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #20
            Hej Robban.
            Vem är du???
            Berätta om din erfarenhet av slöjstjärtar!!
            :-) Marita
            Senast redigerad av martal; 29 January 2006, 00:47.
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • robban
              • February 2003
              • 322

              #21
              tja hade guldfisk och sånt i början med innan jag lessnade på algiga plastväxter för de gjorde konfetti av allt grönt

              vet faktiskt inte riktigt varför de är så populära faktiskt men de är ju en inkörsport till övrig akvaristik så det är ju positivt

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #22
                :-)
                Hej det är helt sant.Om du vill ha ett växtakvarium är du "körd" när det gäller slöjstjärt.
                Skulle egentligen inte var i ett akvarium.
                Fri som en karp
                :-) Marita
                Senast redigerad av martal; 29 January 2006, 01:48.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • martal
                  • May 2004
                  • 618

                  #23
                  Tillhör art: karpfisk.
                  Lånade "fjädrar" "mört":-):-)
                  :-) Marita
                  Det här behöver du veta
                  www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #24
                    Hej
                    Slöjstjärt är inte akvariastik tyvärr
                    Ändå är det en av de mest "svåra" fiskar som finns.
                    Svåra att få till lek,svåra att få att trivas,monogama etc
                    MVH Marita
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • red cap 74
                      • January 2006
                      • 30

                      #25
                      hej jag så ser dom ut ,kan dom bli så gammla ?va kul får se hur mina kommer att utvacklas då dom är väldigt underhållande at titta på dock lite klumpiga när dom simmar dom skabara fram speciellt när det är mat men dom är mysiga.fin bild föressten,mvh jenny

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #26
                        red cap 74: Ja, de kommer att bli jättefina när de blir äldre. Har en ryukin och en moor också, så jag väntar med spänning att se hur de utvecklas allihop.

                        Kramfors: Menade förstås inte här i Sverige (glömde visst att skriva det) där det blir så jäkla kallt! Om man inte har en väääldigt djup damm förstås.

                        martal: Monogama? Det hade jag ingen aning om faktiskt.
                        Edit: Har kollat upp det och det stämmer inte.
                        Senast redigerad av Insomniac; 29 January 2006, 16:53.

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Behåll dina fördomar för dig själv!! Vem har gett dig rätten att uttala dig negativt om andra människors preferenser?? Tyckte du verkade rätt skärpt fram tills nu!! Bortgjord!! Undrar just om du har expanderkärl till ditt 240 liters kar?? Hur kan du trycka ner så stora fiskar i en sån liten "skål"???? Värre än att ha guldfisk i kupa!!!!
                          Jag kan erkänna att jag uttryckte mig klumpigt, och ber om ursäkt för det.

                          MEN, det är inga fördomar att slöjstjärtar är väldigt kraftigt avlade djur, som har ett flertal defekter, det är rena fakta.
                          Det krävs inga personliga erfarenheter för att tycka att det är djurplågeri med fiskar med ofungerande simblåsor, för långa fenor, täckta ögon, avsaknad av ryggfenor osv. Det räcker med sunt förnuft.

                          Vad gäller mina fiskar har jag 4 hantelciklider som blir en smula för stora som fullvuxna, men de jag har är väldigt små. Fiskbesättningen ska dessutom decimeras avsevärt inom den närmaste veckan.
                          Jag kan stå för mitt fiskinnehav, jag har (med få undantag) bara ursprungformer av fiskar i en miljö som påminner om deras naturliga.

                          Rätten att uttala sig negativt har vi alla, annars vore det himmla tråkigt att diskutera. Jag tycker det är en alldeles för omfattande "låt-gå" mentalitet när det gäller slöjstjärtar, jag personligen anser inte att det är seriös akvaristik och jag är säker på att det är många som håller med mig. Men jag vidhåller mitt tidigare statement att jag får väl acceptera det, för jag kan ju inte göra något åt saken, mer än att ge min personliga åsikt, vilket jag har grundlagstadgad rätt att göra, tack så mycket.
                          Senast redigerad av Nils Holmström; 29 January 2006, 16:13.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • Hugin
                            • December 2005
                            • 499

                            #28
                            Tycker att det är fel att odla på slöjstjärtar som ser ut sådär bara för man tycker dom är fina. Färger går väl och fenor också till viss del men inte en sån där tumör dom har på huvet! Ush, stackars golfbollar!

                            Obs! Detta är endast min personliga åsikt och jag har inte sagt ett skit om vad jag tycker om folk som har framodlade slöjstjärtar. (därför att det jag tycker om sånna personer borde vara osagt.)
                            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                            Winston Churchill

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #29
                              Ursprungligen postat av Hugin
                              Obs! Detta är endast min personliga åsikt och jag har inte sagt ett skit om vad jag tycker om folk som har framodlade slöjstjärtar. (därför att det jag tycker om sånna personer borde vara osagt.)
                              Detsamma gäller naturligtvis mig, man måste kunna kritisera ett fenomen utan att det för den sakens skull ska behöva bli personligt. Det finns med största sannolikhet en stor grupp duktiga akvarister som pysslar med slöjstjärtar och som har bra koll på deras behov av utrymme, mat, sjukdomar osv.
                              Jag kritiserar inte någon persons hållning och intresse av slöjstjärtar, utan vill bara kunna diskutera "arten" i sig.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #30
                                Ja, Slöjstjärten rör och upprör.
                                Man kan väl säga att akvariehobbyn började för mer än 500 år sedan med Guldfisk och Slöjstjärt.
                                Låt de som vill ha de fiskarna ha det utan att kommentera det.
                                Samtidigt är det rolig läsning då de som inte vet något om en sak kommenterar den.
                                Jag skrev för några år sedan på vår klubbsida citat: "Slöjstjärten är en avelsform " avlade på missbildningar" av Guldfisken".
                                Oj vad många gånger jag fått "äta" upp det genom all e-post som kommit om de orden.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...