"Golfboll"slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #61
    Ursprungligen postat av Triana
    har de skyltar med bilder på varje akvarium? med bild, handelsnamn och artbeskrivning.. har de det inte.. följer de inte lagen..
    Jag kan tänka mej att många affärer inte har skyltar för där skulle det ju isf stå minimikrav för storlek på akvariet, osv. och då kan affärerna inte ljuga och säga att det går jättebra att ha en slöjstjärt i en 5-litersskål, eller whathaveyou, eftersom så många kunder har så små akvarium.

    Eller är jag för cynisk nu?
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #62
      Det är ju klart att de inte berättar all fakta. Personligen tycker jag att det ligger i köparens intresse att kolla upp fakta om det man vill ha. Men sen finns det ju föräldrar som skiter i detta, bara man får tyst på ungens tjat ungefär. De säljare som ÄR seriösa sätter upp info lapp och jag vet endast några få som gör detta häromkring jag bor.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #63
        jo.. men enligt lag skall de ha skyltar.. därför tycker jag man bör säga till.. om många akvarieaffärer tvingas börja med det kanske folk fattar.

        Kommentar

        • chrille_91_3
          • December 2003
          • 409

          #64
          akvarie källaren i örebro är bäst! jag köper bara där ifrån!
          msn: christianedlund1@hotmail.com
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #65
            Ursprungligen postat av chrille_91_3
            akvarie källaren i örebro är bäst! jag köper bara där ifrån!
            You name it!
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • normark
              • December 2004
              • 10

              #66
              tkr dom är roliga fiskar tåliga coh passar bra i växt akvarier
              att dom är monster tkr jag är helt fej sagt
              patric

              Kommentar

              • normark
                • December 2004
                • 10

                #67
                håller med akvariekällar är jätte bra
                patric

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #68
                  Ursprungligen postat av normark
                  tkr dom är roliga fiskar tåliga coh passar bra i växt akvarier
                  att dom är monster tkr jag är helt fej sagt
                  Vad är det som är roligt med missbildade fiskar orsakade av människan? Har inte haft en guldfisk som inte mummsat på växterna och tåliga?... Men smaken är som baken...
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #69
                    Finns växter som de låter bli.

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #70
                      Hej:-)
                      Finns växter som slöjstjärtar låter bli men det måste vara växter med hårda blad t.ex anubias.
                      Sedan kan jag tycka att det inte spelar någon roll.
                      Vill man ha slöjstjärt får man köpa nya växter då och då.
                      Allt handlar om vad man är intresserad av och hur man skapar den bästa miljön för den/de fiskar man vill ha.
                      :-) Marta
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #71
                        Mina mummsar på växter som är tåliga Men det känns som det kvittar. Hummern sliter sönder allt i sin väg ändå.
                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • jocke_ek
                          • February 2005
                          • 259

                          #72
                          hej igen alla!!!

                          var hos min zoo handlare i dag igen.
                          konstaterade då att han hadde bubbeleye kvar i ett av karen som han lovade att avliva sisst.
                          frågade då om detta och fick svaret.
                          att om jag kunde ge han en sida på nätet där det står att just den fisken är förbjuden att sälja i sverige .
                          så skulle han genast tya och avliva fiskarna och även gå på sin leverantör av fisken.

                          så nu undrar jag om någon har en sådan sida att länka till .
                          så ska jag skriva ut det som står och visa han samt ge han adressen.

                          mvh jocke
                          några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                          nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                          kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                          finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                          Kommentar

                          • Slöjstjärt
                            • July 2007
                            • 4

                            #73
                            Jag har en svart teleskop slöjstjärt den har inte JÄTTE ögon utan ganska små men undrar är det nått fel på att ha sånna?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #74
                              Inget tjafs nu om att jag gräver upp en gammal tråd, det var inte jag som började

                              Jag var i en zooaffär för några år se´n, när ägaren sög rent i ett akvarium med svarta teleskopslöjstjärtar. Hon råkade komma för nära en av dem med slangen, och sög bort ena ögat på den För att den inte skulle lida släppte hon i den i ett stort akvarium med stora ciklider, det tog ca en halvsekund, så var den borta.

                              Att ha lappar med info om fisken verkar inte avhålla folk från att köpa dem till skålar, eller för små akvarier, verkar det som, de verkar ofta inte läsa lapparna, eller bryr sig inte om vad som står på dem.

                              Att människan gärna försöker tjäna pengar på djurs lidande är tyvärr ett faktum. Alla dessa framavlade "Frankensteins monster" är nog en kombination av att de vet att det finns en marknad för dem, där okunniga kunder som vill ha nå´t "häftigt" köper dem, och för att de vill visa att de kan, de vill visa hur "duktiga" de är.

                              Tyvärr är ju inte slöjstjärtar det enda exemplet, vi har ju t.ex papegojcikliden (en del färgas, får mönster påmålade, eller får stjärtfenan bortopererad), och ett antal katt och hundraser, som faktiskt också borde vara förbjudna om man ska gå efter det där med att man inte får avla på handikappande defekter. Jag var i en affär en gång, där hon berättade om en som hade varit inne och frågat efter en "persertrappa". Det är en foderanordning, som är till för perserkatter med så platt nos att de inte kan äta ur skålar. Man lägger mat på varje "trappsteg". Det utseendet är alltså så medvetet framavlat att de släpper produkter för de katterna. Istället för att medge att det är en defekt, som man inte ska avla på, så fortsätter de att avla på dem, som en ny variant. När man läser en del sjuka rasstandarder, så står det att "den ska se ut si och så", och man tänker "nej, en frisk, normal katt/hund ska inte se ut så". Se´n har vi Munchkin, en kattstackare med för korta ben, och, om jag minns rätt, en katt som en kvinna i USA ville få godkänd, den kunde inte räta på frambenen, och var tvungen att hoppa som en känguru. På hundsidan har vi t.ex bulldog, som inte kan föda utan kejsarsnitt, för att valparnas huvuden är för stora, och de har problem med andning, och så.

                              Ett annat exempel på att djur får lida för pengar, är en mal, som kallas paroonhaj. Den är inte missbildad, den odlas förmodligen inte ens, men den blir flera meter lång, är rätt lättstressad, och skadar sig ofta på inredningen i de för små akvarier de hamnar i. De importeras alltså, för de vet att det går att tjäna pengar på dem, eftersom det finns människor som vill ha en "häftig" fisk (som är totalt olämplig som akvariefisk), som ser ut som en haj. Många verkar t.o.m tro att det är hajar. Deras syn på dem verkar vara att det är slit och slänggrejer, när de blir för stora (de dör förmodligen oftast innan de blir så stora, på grund av stress och skador, för att de går för trångt), så är det bara att ge bort dem, om nå´n nu vill ha dem, eller så är det bara att avliva dem, tydligen.

                              Det är lite samma sak som med handel med delar från utrotningshotade djur, så länge ignoranta turister fortsätter att köpa målade skal från havssköldpaddor, torkade sjöhästar, uppstoppade kobror med utspärrad sköld, prydnadssaker av elfenben, köper schimpansungar som husdjur (snacka om olämpliga husdjur), så att tjuvjägarna fortsätter att skjuta schimpansmammor och ta deras ungar, och så vidare, så kommer de giriga makterna att fortsätta tillhandahålla dessa saker. Alltså, konsumenterna måste säga stopp till försäljning av utrotningshotade djur, och odlarnas och uppfödarnas lek med levande varelsers hälsa, så länge det inte går att stoppa på annat sätt. Verkar märkligt svårt att få stopp på t.ex handeln med utrotningshotade djur.
                              Senast redigerad av Shepard; 02 July 2007, 23:07.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #75
                                Vad är det som är roligt med missbildade fiskar orsakade av människan?
                                Alla dessa framavlade "Frankensteins monster" är nog en kombination av att de vet att det finns en marknad för dem, där okunniga kunder som vill ha nå´t "häftigt" köper dem, och för att de vill visa att de kan, de vill visa hur "duktiga" de är.
                                Jag har faktiskt lite svårt att förstå dessa ständigt återkommande trakasserier mot vissa fiskarter som ju utmynnar i ett förakt mot dom som köper sådana fiskar.
                                Visst kan man säga att de är framavlade med hjälp av genetiska defekter - men so what. Med samma definition är i så fall den katt du Micke har i din avatar resultatet av avel med hjälp av genetiska defekter - samma gäller för den hund du hade tidigare i avataren.
                                Så dina djur är i så fall minst lika mycket "Frankensteins monster" som diverse konstiga slöjstärtar - ja egentligen i ännu högre grad eftersom både hundar och katter är högre stående varelser än fiskar.

                                Vi lever i ett samhälle där nästan alla tamdjur (såväl jordbrukets som husdjuren) är resulatet av avel och jag tycker istället vi skall vara glada över att just akvariehobbyn är det stora undantaget och faktiskt har mer naturformer kvar i hobbyn än någon annan djurgrupp. Var rädd om det istället för att spotta på andra.

                                Själv föredrar jag helt klart naturformer (även om jag i och för sig just nu har guldfisk i utedammen, black molly, endlers guppy och Crystal red-räkor i några av mina akvarier) och jag skulle aldrig får för mig att skaffa några konstiga slöjstjärtar. Anledningen till detta är dock helt enklet att jag tycker att dom är så himla fula, men det är ju min smak och jag skulle aldrig få för mig att för den sakens skull klanka ner på andras smak - kasta sten i glashus får andra pyssla med.

                                jo.. men enligt lag skall de ha skyltar.. därför tycker jag man bör säga till.. om många akvarieaffärer tvingas börja med det kanske folk fattar.
                                Nej, enligt lag måste de INTE ha skyltar, istället måste de informera vid köpet http://www.zoopet.com/index.php?opti...248&Itemid=131

                                att om jag kunde ge han en sida på nätet där det står att just den fisken är förbjuden att sälja i sverige .
                                så skulle han genast tya och avliva fiskarna och även gå på sin leverantör av fisken.

                                så nu undrar jag om någon har en sådan sida att länka till .
                                så ska jag skriva ut det som står och visa han samt ge han adresse
                                Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder honom att sälja denna typ av fiskar.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...