"Golfboll"slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #46
    Det närmaste i likhet jag sett ranchun, är den sk. rödluve guldfisken. Har sett vissa med en extrem rödluva och golfbolls liknande kropp. Tycker inte det är vackert. Börjar fundera på om man ska börja påpeka dessa missbildningar och lagar hos zooaffärer som har dessa. De lär ju veta vad man får och inte får sälja menar jag. Kanske dags att syna dem ordentligt!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • haggan
      • October 2004
      • 246

      #47
      På Djurens Center, sist jag var där, hade de fått in Red Cap Oranda, den är vit med röd "utväxt" på huvet, det var första gången jag såg sådana.
      Ranchun är väl ännu rundare, har ingen ryggfena, kort nedåtgående stjärtfena och utväxt på huvet. Har läst och sett mycket på engelska hemsidor.
      Fortfarande en dum nybörjare
      http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #48
        Du har en länk här i inläggen på dem, inte är de vackra. Kommer nog aldrig förstå varför människan ska leka Gud och manipulera med djuren.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Gud bevare Tsaren
          • April 2004
          • 276

          #49
          Red Cap Oranda är väl i sig inte någon extrem slöjstjärt. Jag har själv haft en i flera år nu och det har förlöpt väl utan problem med simblåsan (dock ådrog den sig en bakteriell infektion i buken som snabbt botades med Sera Bactopur Direct).

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #50
            Nja, extrem slöjis är det väl inte jämfört med de som tex. boubbel och ranchu... Men lik förb** människans påfund.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • jocke_ek
              • February 2005
              • 259

              #51
              var hos min zoo handlare i dag och köpte lite växter.
              då förklarade jag för han ang bubbel ögona.
              detta hadde han ingen aning om och blev temligen knall röd i ansiktet.
              han skulle avliva alla och inte köpa hem dessa nått mera.

              ska dit i morgon och hämta lite saker ska då kolla om han gjort det.

              mvh jocke
              några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

              nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
              kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
              finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #52
                Att folk inte kollar upp vad de tar hem! Jag blir så förb* Man kan ju undra villken koll de har i zoobutikerna..
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #53
                  Ursprungligen postat av jocke_ek
                  var hos min zoo handlare i dag och köpte lite växter.
                  då förklarade jag för han ang bubbel ögona.
                  detta hadde han ingen aning om och blev temligen knall röd i ansiktet.
                  han skulle avliva alla och inte köpa hem dessa nått mera.
                  bra jobbat
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #54
                    Ursprungligen postat av jocke_ek
                    var hos min zoo handlare i dag och köpte lite växter.
                    då förklarade jag för han ang bubbel ögona.
                    detta hadde han ingen aning om och blev temligen knall röd i ansiktet.
                    han skulle avliva alla och inte köpa hem dessa nått mera.

                    ska dit i morgon och hämta lite saker ska då kolla om han gjort det.

                    mvh jocke
                    Hoppas att vi hädan efter, som tycker att det inte är OK med vanskapta guldfiskar, gör som Jocke! Nu hoppas jag i alla fall att denna zooägare tar sitt sunda förnuft och tar bort dessa fiskar. Du får info oss om de var borta.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • enio
                      • October 2004
                      • 161

                      #55
                      Jag åkte ner till göteborg i veckan för att titta på fiskar va inne på 3 butiker.......en av dem tre akvariebutikerna hade ett kar full me Ranchun och andra enligt biträdet "häftiga" fiskar...................DET VAR INGEN ROLIG SYN.Så jag fråga varför dem tar in sånt skit SVARET va att det e deras storsäljare och det det va dem mest efterfrågade fiskar dem har i butiken.


                      Det ni,,,,så länge någonting e efterfrågat så kommer det att finnas i handeln,,,det kommer ingen av oss åt,,,,det folk inte förstår e var dem här fiskarna kommer ifrån så ut med det sprid ut det i några forum prata om det bland småbarnsföräldrar bl a.Så kanske det inte blir värre för bättre blir alldrig för dem här fiskarna igen

                      Kommentar

                      • jocke_ek
                        • February 2005
                        • 259

                        #56
                        självklart så kommer jag att informera er om han gjorde som han lovade .
                        hoppas ju detta .
                        annars så vet inte jag om jag ska handla där mera men är ju den enda i stan med ciklider och dess tillbehör.
                        så man får ju hoppas.
                        mvh jocke
                        några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                        nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                        kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                        finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #57
                          Ursprungligen postat av enio
                          ... SVARET va att det e deras storsäljare och det det va dem mest efterfrågade fiskar dem har i butiken.


                          ..så länge någonting e efterfrågat så kommer det att finnas i handeln,,,det kommer ingen av oss åt,,,,det folk inte förstår e var dem här fiskarna kommer ifrån så ut med det sprid ut det i några forum prata om det bland småbarnsföräldrar bl a.Så kanske det inte blir värre för bättre blir alldrig för dem här fiskarna igen
                          Efterfågan... jo, det kan det ju vara... tjäna pengar en annan. Vilket fall som hellst så kan man ju som du menar påpeka och informera för folk om dessa guldfiskar... visa dem bilder osv.
                          //Camilla
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • enio
                            • October 2004
                            • 161

                            #58
                            Efterfågan... jo, det kan det ju vara... tjäna pengar en annan
                            Det e ju det jag menar så länge man tjänar pengar på det så kommer man att fortsätta sälja den "häftiga" fisken

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #59
                              ni kan påpeka att det är straffbart att sälja dem... det är få akvarieaffärer som följer lagen... har de skyltar med bilder på varje akvarium? med bild, handelsnamn och artbeskrivning.. har de det inte.. följer de inte lagen.. det kan man faktiskt anmäla dem för! och om de inte lyssnar när man säger åt dem att det är djurplågeri och förbjudet är det väll bara att anmäla.

                              Kommentar

                              • C.Ciklid
                                • February 2005
                                • 12055

                                #60
                                Åhh... Jag måste få berätta!
                                Tyvärr åkte jag på nitrit här om dagen. Han som tur var upptäcka det i tid. Emellertid dog min slöjis som jag haft i tre år. Nu vart då kompisen jag köpt för nån vecka sedan ensam. Var och tittade på en ny kompis... men valde då att ta en vanlig "orginal". Tyvärr hade han inga hemma, så jag valde att vänta tills han fått in nya.
                                Idag kom min man hem och sa: Jag har en present till dig! Vad trevligt tänkte jag. Men när jag upptäckte att han köpt en ny slöjis... Vad säger man?
                                Nu kunde denna simma... men den är inte den typ som jag skulle valt.
                                Vad skall jag göra? Lämnar jag tillbaks den så kommer den i alla fall säljas... Den får nog simma i mitt akvarium tills den dör...
                                //Camilla
                                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...