"Golfboll"slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #16
    När jag ser på såna där foton numer blir jag mest förvånad att de ens klarar av att äta (och simma, men det gör de ju inte alltid). Näst sista bilden och den med "dubbla påsar" kan ju varken vara smidiga eller ha lätt för sig att få tag på mat...
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #17
      Precis.. därför är de inte tillåtna i sverige.. du får ha dem men affärer får inte sälja dem. de jag visade bild på har så kallade "organiska defekter" och det är upptaget i djurskyddslagen.

      Alis: ja... slöjstjärtar är framavlade på missbildningar från guldfisken... det är ingen bra början, köper man dem ska man kolla dem noga... simmar de bra? kan de simma upp och ner? dvs inte sjunker ner eller flyter upp bara sådär.. guldfiskar har ofta problem med simblåsan.

      Kommentar

      • jocke_ek
        • February 2005
        • 259

        #18
        hmmm nu vart man ju fundersam!!!

        zoo handlaren jag har köpt mitt 450L kar har ett helt akvarium med just
        bubble-eyes.

        undra om han vet om att dessa är förbjudna och hur seriös är han om han köper hem sådana fiskar då?

        han sa att dom var groteska men att han tog hem dom pg av att vissa frågat efter dom.
        ska nog ta mig ett snack med han ang detta nästa gång jag är där.
        eller vad tycker ni ?
        mvh jocke
        några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

        nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
        kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
        finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #19
          gör det.. det är inte en fisk som ska vara tillåten att sälja i sverige... organiska defekter kan ses som djurplågeri och just bubbleeye är halvaccepterad men så ömtålig så... den mår inte bra av sitt utseende...

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #20
            Jag tycker det är groteskt att manipulera fram dessa individer. Vem f*n vill ha fiskar som ser ut som simmandes tummörer alt. ballonger!? Har själv sett dessa ballongögon på en zooaffär och jag ska säga att jag höll på att spy när jag såg dessa. Ett exemplar till som är manipulerad är Papegojfisk "hybrid" http://zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=845 (goldmedlemmar endast )Jag kan inte påstå att de heller är så "vackra". Själv har jag två slöjisar, men har vart noga med att välja just dem. Kolla nogrant att stjärtfenan är av god storlek och ej ihop vuxen i överkant. Att kroppen har god form och inte golfbollsaktig. Golfbollar kan knapt simma. Fick en sådan i pressent för många år sedan och den for runt i mitt akvarium som en villd ballong pga pumpens drag. Jag har sagt att jag kommer max sträcka mig till dessa slöjisar, aldrig längre! Man borde göra något åt dessa manipuleringar! Tips! Aqua J!Akvariekällaren i Örebro har mycket trevliga fiskar. Bra priser med! Har börjat handla allt mitt material där.
            //Camilla
            PS. http://www.blocket.se/view/4419305.h...1=0&c=1&city=0
            papegojfisk upp till höger (de orangea)
            Senast redigerad av C.Ciklid; 15 March 2005, 22:18.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              läste nånstans om en som hade guldfisk.
              fick tillverka en "flytväst" för att den skulle kunna simma.
              annars låg den bara på botten.
              ingen trevlig syn
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #22
                Kan de inte simma så är det något fel på just den fisken, inte hela arten. Bubbleeyes och golfbollar ska simma lika bra som andra slöjstjärtar, kan de inte det ska man inte köpa dem.

                Kommentar

                • MichaelE
                  • June 2002
                  • 903

                  #23
                  Håller jag nog inte med om, golfbollar har mycket större problem med att simma än den vanliga slöjstjärten pga. att dom har mycket mer kompakt kroppsbyggnad och den tillåter inte dom att vifta på stjärten lika mycket, dom rör mest på hela kroppen när dom simmar.
                  Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                  Nu med både salt och sött .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #24
                    Håller med dig MichaelE. Vad det gäller golfbollar har jag inte sett många som kan simma normalt. Stjärtfenan är oftast underutvecklad och ihop växt i överkant, villket gör att de knapt kan ta sig frammåt och detta gäller även slöjisar. Vet tom att det finns de som opererar isär stjärtfenan, men det är oftast personer som har dessa fiskar i avel, utställning osv. Golfbollen som jag berättade om (som jag fick i pressent) fick jag ha i ett akvarium med knapt något drag på pumpen för att den inte skulle fara omkring som en ballong. Den hade även den underutvecklade stjärtfena som jag beskrev ovan. Tänk er själva med allt för korta ben, två vänsterfötter och en kropshydda som fisken. Tror inte man kommer så långt med dessa.
                    //Camilla
                    Senast redigerad av C.Ciklid; 16 March 2005, 09:57.
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #25
                      det är något jag har lätt att föreställa mig med en bästa vän i rullstol, han kan gå.. men höften och ena knät är ur led...

                      Man ska alltid kolla slöjstjärtar noga.. om den bara ligger på botten helt var det det dummaste i världen att köpa den...

                      när man köper slöjstjärt: kolla att den simmar upp (inte flyter upp, simmar) simmar ner...(simmar här också, inte sjunker) och be handlaren mata så att du ser att den är ivrig att ta maten... annars är det något fel på den.

                      Kommentar

                      • haggan
                        • October 2004
                        • 246

                        #26
                        Vilka av dessa varianter är förbjudna att sälja i Sverige? Själv har jag bara sett slöjstjärt, teleskop och red cap oranda i verkliga livet?
                        Det skulle vara kul att få se de andra varianterna, även om jag inte vill köpa dem. Vilka affärer har det största utbudet? Någon affär i Örebrotrakten?
                        Fortfarande en dum nybörjare
                        http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #27
                          r&w Telescope är jag inte säker på, ryuokin och ranchu är det inte..

                          resten är organiska defekter.. i alla fall som jag uppfattar det.. jag tycker inte att celestial kan ha lätt att hitta mat eller att bubblearna kan ha lätt att simma osv...

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #28
                            Ursprungligen postat av haggan
                            Vilka av dessa varianter är förbjudna att sälja i Sverige? Själv har jag bara sett slöjstjärt, teleskop och red cap oranda i verkliga livet?
                            Det skulle vara kul att få se de andra varianterna, även om jag inte vill köpa dem. Vilka affärer har det största utbudet? Någon affär i Örebrotrakten?
                            Om du menar utbud på större sortiment på akvariefiskar, så kan jag rekomendera Akvariekällaren i Örebro. Han har mycket smått och gott och bra priser. Boubbel/ dubbel boubbel guldfiskar ska vara olagligt här i sverige... vad jag har hört. Det finns även fler men kan ej namnet på dem. Har du tittat på länkarna här nedanför?
                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • Insomniac
                              • December 2004
                              • 310

                              #29
                              Ursprungligen postat av MichaelE
                              Håller jag nog inte med om, golfbollar har mycket större problem med att simma än den vanliga slöjstjärten pga. att dom har mycket mer kompakt kroppsbyggnad och den tillåter inte dom att vifta på stjärten lika mycket, dom rör mest på hela kroppen när dom simmar.
                              Ja, men de kan simma. De jag såg i butiken simmade någorlunda normalt, kanske lite klumpigt, men annars fint.
                              Varför köpa en fisk om den inte kan simma? Och varför inte avliva den om den blir så stor att den inte kan simma, istället för att låta den ligga på botten lida.. Flytväst var ju smart, men knappast kul för fisken.

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #30
                                Problemet med många "Golfbollar" brukar vara att när de inte simmar så hamnar de på rygg.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...