"Golfboll"slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

    #31
    Jag måste säga att jag är glad att jag startade denna tråden, tydligt är att detta är något som upprör många. Jag tänker fortsätta bojkotta "missbildade" odlingsformer och de affärer som säljer dem, hoppas att fler tänker likadant. Om man är djurvän och handlar med djur så borde man inte ens överväga att ta in sådana sorter! Ska apoteket sälja knark för att det finns en marknad för det!?
    C.Ciklid; ska testa Akvariekällaren nästa gång, slipper förhoppningsvis obehagliga överraskningar.
    Tack för ordet.






    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #32
      Ursprungligen postat av aqua J
      Jag måste säga att jag är glad att jag startade denna tråden, tydligt är att detta är något som upprör många. Jag tänker fortsätta bojkotta "missbildade" odlingsformer och de affärer som säljer dem, hoppas att fler tänker likadant. Om man är djurvän och handlar med djur så borde man inte ens överväga att ta in sådana sorter! Ska apoteket sälja knark för att det finns en marknad för det!?
      C.Ciklid; ska testa Akvariekällaren nästa gång, slipper förhoppningsvis obehagliga överraskningar.
      Tack för ordet.
      Han har slöjisar. Nog de enda som är manipulerade där. Lovar dig att du inte hittar något olämpligt.
      Insomnac, det är väll självklart att man inte köper en guldfisk som inte kan simma! Men affärerna har dessa, tyvärr.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #33
        mm.. jag bojkottar också... Janne på södermalm i stockholm är dock helt ren han säljer ju Bara vildformer! så några slöjisar har han inte alls.

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #34
          Ursprungligen postat av C.Ciklid
          Insomnac, det är väll självklart att man inte köper en guldfisk som inte kan simma! Men affärerna har dessa, tyvärr.
          //Camilla
          Ja, självklart. Men kan fisken verkligen ha blivit så stor att den inte kan simma utan hjälp?

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #35
            om det är en slöjstjärt så kan den det... uten tvekan... de flesta här kan ju knappt simma från början

            Kommentar

            • Insomniac
              • December 2004
              • 310

              #36
              Skumt. De vuxna slöjstjärtar jag sett har simmat bra och tom. graciöst, fastän de var rätt så stora. Kanske beror på hur akvariet är också, jag vet inte. Men de verkade må bra iallafall. Känns ibland som om slöjstjärtar har dåligt rykte och lägre status än andra fiskar eftersom de är "missbildade".

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #37
                Fördomar har alltid funnits.Slöjstjärt är en vanlig nybörjarfisk och dom flesta "går vidare" till andra fiskar.Men jag undrar hur många som har/har haft slöjstjärt av dom som uttalat sig i dessa inlägg?
                Mycket nyfiken.
                :-) Marta
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #38
                  Förr var slöjisarna någorlunda "vettiga". Har också sett de på 15-20cm som simmat OK. Men jag tror att de ÄR riktiga "odlade" varianterna. Nogranna framtagna med normala fenor osv. Men idag blandar man och manipulerar hej vilt, så det blir dessa runda, bubbliga, tumör guldfiskar. Tycker det är fruktansvärt att dessa "Tjernobyl" tester på fiskar och andra djur får försigå, bara för att ändra dess utseende. Jag bojkottar missbildningen. Vem vill ha frankenstein i akvariet??
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #39
                    Ursprungligen postat av marta
                    Fördomar har alltid funnits.Slöjstjärt är en vanlig nybörjarfisk och dom flesta "går vidare" till andra fiskar.Men jag undrar hur många som har/har haft slöjstjärt av dom som uttalat sig i dessa inlägg?
                    Mycket nyfiken.
                    :-) Marta
                    Jag har två vanliga slöjisar, valda med stor omsorg. Den ena är ca 3 år och den andra köpte jag nyligen, då jag tyckte att den jag hade inte skulle få behöva vara ensam.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • martal
                      • May 2004
                      • 618

                      #40
                      Hej C.Ciklid:-)
                      Tror du mig om jag säger att alla dessa "missformade slöjstjärtar funnits i minst 500-600 år.
                      Framavlade av " naturliga" avvikelser
                      jag har haft slöjstjärt i 4 år några har jag bytt,några har jag gett bort.
                      Jag håller med om att man ska ha så normala slöjstjärtar.
                      Så länge akvariegrossister säljer "mix" kommer dom att finnas.
                      Framavlade djur med defekter har människor alltid haft.
                      Vems fel?
                      Marta
                      Senast redigerad av martal; 16 March 2005, 22:48.
                      Det här behöver du veta
                      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #41
                        Ursprungligen postat av marta
                        Hej C.Ciklid:-)
                        Tror du mig om jag säger att alla dessa "missformade slöjstjärtar funnits i minst 500-600 år.
                        Framavlade av " naturliga" avvikelser
                        jag har haft slöjstjärt i 4 år några har jag bytt,några har jag gett bort.
                        Jag håller med om att man ska ha så normala slöjstjärtar.
                        Så länge akvariegrossister säljer "mix" kommer dom att finnas.
                        Framavlade djur med defekter har människor alltid haft.
                        Vems fel?
                        Marta
                        De flesta orsakade av människan och självklart finns det missbildningar. Fick guppy yngel för ett antal år sedan. De var bollar, bollar med en svans och ett giggantiskt yngel med två huvuden. Idag orsakas de flesta missbildningar som tex. boubbel guldfisken av människan. Men vad orsakar inte vi??
                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • martal
                          • May 2004
                          • 618

                          #42
                          Håller med dig.
                          Det man kan göra är att protestera.
                          Vägra köpa dom mest missformade fiskarna.
                          Bubble eye är förbjudet att hålla som akvariefisk i Sverige.Som tur är.
                          Såg för första gången bubble eye för några månader sedan på den djur/akvarieaffären jag brukar handla på och till min fasa var nästan alla sålda när jag var där för ett tag sedan.
                          Marta
                          Det här behöver du veta
                          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #43
                            Ja, de flesta tror jag säljs till barn som tycker de är "fräna" och föräldrar som inte bryr sig vart eller varför de ser ut som de gör. Höll på att spy när jag såg dem första gången.
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #44
                              bubbleeye är inte förbjudet att ha, men de är förbjudna att sälja avla och liknande i sverige.
                              Jag tycker att slöjisar är att uppmuntra denna avel utomlands för de är ju ganska populära i andra läder där de är godkännda... och fanns de bubble i sverige skulle de nog gå åt till just barn som tycker de ser annulunda ut och bubblen skulle nog dö eftersom den är så skör och inte kan leva i ett sällskaps utan strikt kontroll på de andra fiskarna.

                              Kommentar

                              • haggan
                                • October 2004
                                • 246

                                #45
                                Guldfisksavarter

                                Tycker bara att det skulle vara intressant att få se några av dessa avarter på riktigt. Har bara sett slöjstjärt, teleskop och red cap oranda på Djurens Center, men jag skulle vilja se tex ranchu.
                                Fortfarande en dum nybörjare
                                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...