Garra rufa - doktorsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    Garra rufa - doktorsfisk

    Besökte en akvariebutik här om dagen, där dom hade så kallade doktorsfiskar - Garra rufa. Skulle tycka det vore kul att pröva på ett gäng sådana, men det ända akvariet jag har tillgång till just nu är på 54l, så frågan lyder helt enkelt om det fungerar med en mindre grupp garra rufa i ett 54 liters kar?

    När jag ställde samma fråga till personalen i butiken fick jag svaret att det inte skulle vara några som helst problem, och jag kunde med fördel ha minst 10st enligt dom. Men dom är ju trots allt försäljare..
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Enligt fishbase kan dom bli 14cm, så 54l låter väl litet...

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      låter litet litet . jag har garra flavatra hemma i ett 110L. mycket trevliga o spännande fisk!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        på tal om Garra rufa och för små kar till dom så har jag sett i en butik (nämner inga namn) att dom håller typ ett 20tal i ett kar som max är på 30 liter. visserligen är fiskarna inte större än 5cm men det är ändå alldeles för litet.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av Paddy
          När jag ställde samma fråga till personalen i butiken fick jag svaret att det inte skulle vara några som helst problem, och jag kunde med fördel ha minst 10st enligt dom. Men dom är ju trots allt försäljare..
          Då vet du att du inte kan lita på den affären, eller åtminstone just den försäljaren i framtiden. Konfrontera dem gärna med det faktum att de blir uppemot 14 cm och fråga hur de tycker 10 st i den storleken fungerar i ett 54-liters...

          Ursprungligen postat av freddi36
          på tal om Garra rufa och för små kar till dom så har jag sett i en butik (nämner inga namn) att dom håller typ ett 20tal i ett kar som max är på 30 liter. visserligen är fiskarna inte större än 5cm men det är ändå alldeles för litet.
          Det är stor skillnad på tillfällig förvaring i affär och på permanent tillvaro i ett hem-akvarium.

          Har för övrigt testat doktorsfiskens så kallade fotvård, fick ett presentkort i födelsedagspresent. Trams säger jag. Fisken gör inget som blötläggning och en fotfil inte skulle klara både bättre och snabbare.
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 April 2011, 11:01.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            Har för övrigt testat doktorsfiskens så kallade fotvård, fick ett presentkort i födelsedagspresent. Trams säger jag. Fisken gör inget som blötläggning och en fotfil inte skulle klara både bättre och snabbare.
            är också ett sätt at käna pengar på. folk tycker det är ovanligt och spännande och därför testar man.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              dock ska doktorsfisken vara bra mot psoriasis.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                "Doktors" biten är en gimmick - som Daniel säger gör fisken inget annat än att äta död hud när den blötts upp, så fotbad & fotfil gör samma jobb snabbare. Man kan nog annars fundera lite över hur djurvänlig hanteringen av de här fiskarna är, man ser stora svärmar av ungfiskar till salu och jag undrar hur många av dem lever särskilt länge.

                Jag har själv varit lite frestad att köpa en grupp, men många Garra blir aggressiva som äldre, och de är lite för dyra för att köpa bara för att de sen ska slå ihjäl varandra.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Jag har runt 4 st och dom är snart i fullstorlek och dom slåss inte men å andra sidan är dom i mitt 600 literskar.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Paddy
                    • April 2011
                    • 166

                    #10
                    Ok, tack för alla svar. Det här är inte första gången jag träffar på en oärlig försäljare, det verkar tyvärr som var och varannan butik bara bryr sig om pengarna, och skiter fullständigt i fiskens bästa, och vart den hamnar. Riktigt tråkigt!

                    Får väl helt enkelt hitta på nåt annat att stoppa ner i den lilla burken.
                    Mvh Matt

                    /Ingen regel utan undantag

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av freddi36
                      på tal om Garra rufa och för små kar till dom så har jag sett i en butik (nämner inga namn) att dom håller typ ett 20tal i ett kar som max är på 30 liter. visserligen är fiskarna inte större än 5cm men det är ändå alldeles för litet.
                      Som daniel skriver - i affären handlar det om en tillfällig förvaring och de flesta fiskar blir där mindre stessade om de går lite trångt så det kan t.o.m vara en fördel.

                      Dock är det uppåt väggarna om affären påstår att dessa fiskar skall hållas i ett så litet akvarium - men det skriver du inget om.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        nej, jag har bara sett att dom har dom ganska så trångt i affären. men det är klart, det är bara ett tillfälligt hem för dom och om det är avstressande att dom går trångt så är det inget jag ska klaga på.

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Om man är ute specifikt efter att få mjuka fötter så är väl en fotfil snabbre, men det är otroligt avstressande och skönt att sitta i ett Garrafotbad!! Den effekten har sin nytta den med. Dessutom tror jag de flesta sitter för kort tid med för få fiskar.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Om man är ute specifikt efter att få mjuka fötter så är väl en fotfil snabbre, men det är otroligt avstressande och skönt att sitta i ett Garrafotbad!! Den effekten har sin nytta den med. Dessutom tror jag de flesta sitter för kort tid med för få fiskar.
                            Där har du en poäng. Som med mycket inom alternativmedicin är det själva omvårdnaden och inte behandlingen i sig som ger de största positiva effekterna.

                            Men hur skulle en längre tid med fler fiskar ändra på det faktum att det enda fiskarna gör är att gnaga av död uppblött hud?
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Tja, de hinner kanske mer om de får mer tid på sig och är fler som kan göra jobbet? Dessutom kommer de åt där en fotfil kan vara svår atthantera, t ex nagelband och mellan tårna.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...