Iriatherina werneri yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Iriatherina werneri yngel

    Yippiie, jag har fått yngel på mina Iriatherina werneri. Guud så småååå. Som små streck nästan. Det är precis att man ser att det är fiskyngel.
    Jag antar att det är svårt att dra upp så här små. Men vilket ger störst chans tror ni. Att lämna dem i akvariet och hoppas att det finns tillräckligt för dem att hitta att äta där. Eller ska man lägga dem i ett eget litet kar och utfodra med Liquify eller Microzell?
    Föräldrarna verkar inte det minsta intresserade av att äta sin barn i alla fall.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Grattis!!! Jag skulle ha lämat dom i akvariet om det inte finns andra fiskar som kan tänkas äta dom där.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Det är bara Iriatherina werneri och räkor i karet. Men de är ju så väldigt små. Man undrar om de verkligen kan hitta något litet nog att få in i sina munnar..?

      Nu skulle man haft Sonja här att fota dem

      Kommentar

      • Öronräv
        • March 2007
        • 754

        #4
        Det knepiga med werneri-yngel är att de har så fasansfullt små munnar (mycket, mycket mindre än "normala" yngel), även som vuxna kan de ju bara ta mindre matbitar, så det gäller att hitta något de får i sig.
        Liquifry ska inte funka, har jag hört, och jag vet inte hur det är med microzell men svävalger funkar bra som första föda. men hur man odlar upp dem är en annan fråga
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

        http://oeronraev.bilddagboken.se/

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Jo, jag har läst just det att de är svår uppfödda just på grund av storleken. Och förstår bara av att se dem.... Huvudena är väl som ett fjärdedels knappnålshuvud ungefär, och då en pytte mun till det...Ser inte ens munnen. Det är jätesvårt att bara få syn på ynglen. Men det är väl bara att hoppas

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Spirulina

            Kan man mata med spirulina?? Det luktar och ser ut som Microzell, men är mer finmalet. Så får man väl bara hoppas att det sjunker ner till ynglena, som håller sig ca 3-5cm ovan botten, bland växterna där.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              jag fick, också lite såna yngel för ett tag sedan, men ganska snart försvann de igen, jag skulle tro att man måste odla urdjur eller andra djurplankton för att få dem att växa till sig. LYCKA TILL, det lär du behöva....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Phytoplankton brukar ju vara bra för så här så yngel de första dagarna.

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Nu var jag ju inte riktigt förberedd på att det skulle dyka upp yngel. Så några phytoplankton har jag inte. Kan man få tag på någon kultur och odla sådana själv??

                  Jag gav lite spirulina i alla fall...varpå det givetvis flöt på ytan. Så nu sitter alla blue pearl räkorna i grenarna och fiskar förbi flytande spirulina. Men något sjunker väl ner. Får bara hoppas att några bitar är tillräckligt små.
                  Föräldrarna försöker inte ens ta foderbitar de tycker är för stora, de äter inte heller från varken ytan, växterna eller botten. Endast det som virvlar i vattnet.
                  Vilket ju inte gör det lättare om nu ynglen är likadana.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Har du mycket växter och ett hyfsat stort kar så finns redan massor av smådjur i vattnet. En del - fast inte mycket - växtplankton också.
                    Har du inte för många yngel så de svälter ut varandra, så torde några yngel klara sig igenom sina första stapplande dagar pga det.

                    Nu till överkurs:

                    Om du vill kan du prova att köpa öljäst eller yngelfoder typ liquifry/liquizell till fisken eller att slamma upp en liten bit kokt ägg-gula i vatten och mata med. Det är inte särskilt bra foder, och de skitar ned vattnet nåt alldeles oerhört, men encelligt i storlek, och jag har själv ibland använt sånt som nödlösning när jag haft djur som krävt växtplankton.
                    Om du gör detta är det viktigaste att inte överdosera (sabbar vattenkvaliteten). Av torrjäst/öljäst har man i precis så lite som behövs för att vattnet skall se mycket svagt mjölkigt ut; av ägg-gula suspension matar man några droppar; av liquifry/liquizell... Tja, enligt rekommendation.

                    Det är visserligen fel årstid nu, men vill du försöka odla grönvatten kan du prova att ta en 1.5-liters PET flaska, fylla med vatten ur ett väl inkört växtakvarium, tillsätta flytande växtnäring för krukväxt, och ställa flaskan i ett sydfönster. En svag genomluftning är bra. Förutsatt att solen lyser bör du ha grönt vatten på cirka en vecka. Två problem: med den här metoden vet du aldrig riktigt vilka alger som "blommar" (inte nödvändigtvis nån art som dina yngel äter!), och att hälla näringsrikt grönvatten i akvariet kan leda till att algerna "känner sig som hemma" i akvariet och kan vara svårt att bli av med.

                    Idealet vore ju att man kunde köpa levande växtplankton och rotiferer/hjuldjur. Tyvärr finns vad jag vet inte sånt till försäljning i Sverige, fast det finns i Tyskland och Storbrittannien. Om nån vet var man kan få tag i levande plankton (t.ex. DT's phytoplankton) i Sverige så skicka ett meddelande till mig.
                    Senast redigerad av Azur; 19 December 2007, 15:05.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Det finns en hel del växter. Men akvariet har inte varit igång så länge så det är väl eg bara nätt och jämt ingånget. Där jag tror det kan finnas mest ätbart är två plattor med "sötvattenstång" (heter inte så eg jag vet) som iaf räkor och snäckor äter massor på. Men där är inga yngel...

                      Jag låter dem väl vara bara så får vi se hur det går. Märks väl rätt snart om de får i sig något. Så kan jag mata med microzell sen. Får skaffa DT´s phytoplankton att ha till ev nästa gång annars. Hittade någon tyskwebbutik som sålde det.

                      Fattade inte riktigt vad jag skulle göra med ägget? Bara blanda den kokta äggula med vatten??

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        På den här sidan http://www.ta-aquaculture.co.uk/ finns det koncentrerad (död) phytoplankton att köpa, under "Marine" i menyn till vänster.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Hur man gör med ägget: det klassiska receptet är att koka ett ägg, ta ut ägg gulan, lägga den i en tygnäsduk, doppa i vatten, och sen klämma vatten ur gulan genom näsduken.

                          Jag gjorde så att jag tog en ärt-stor bit av den kokta gulan, la i en kopp med vatten, och mosade/rörde med en sked tills gulan var pulveriserad. Sen doserade jag med pipett. Äggslamningen sparade jag i ett dygn i kylen, så jag kunde mata flera gånger.
                          Eftersom jag var osäker på näringshalter så tillsatte jag några korn torrjäst också. Vet inte säkert om ynglen åt det, eller om allt jag gjorde var egentligen att sabba vattenkvaliteten.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Ett tips på foder till yngel med små munnar är JBL Nobil fluid. Det är slammat foder som ligger i vätska. Skaka ordentligt och droppa i lite och rör om lite så det blandar sig med akvarievattnet. Jag har inte testa på just dom yngel du har, men andra småttingar har det funkat fint på.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Hur man gör med ägget: det klassiska receptet är att koka ett ägg, ta ut ägg gulan, lägga den i en tygnäsduk, doppa i vatten, och sen klämma vatten ur gulan genom näsduken.

                              Jag gjorde så att jag tog en ärt-stor bit av den kokta gulan, la i en kopp med vatten, och mosade/rörde med en sked tills gulan var pulveriserad. Sen doserade jag med pipett. Äggslamningen sparade jag i ett dygn i kylen, så jag kunde mata flera gånger.
                              Eftersom jag var osäker på näringshalter så tillsatte jag några korn torrjäst också. Vet inte säkert om ynglen åt det, eller om allt jag gjorde var egentligen att sabba vattenkvaliteten.
                              Tack för tipset!! Det äter de. Även de vuxna.
                              Får hoppas det räcker så de kan växa sig lite större. Så kan de få nykläckt artemia sen. Fast de hinner kanske nästan bli fullvuxna innan munnarna är tillräckligt stora för det förstås...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...