Iratherina werneri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    • January 2006
    • 81

    Iratherina werneri

    hejsan jag köpte för en vecka sedan Iratherina werneri Trådfenad Regnbågsfisk mycket fina fiskar tänkte det är inte så många som skriver om dom men tycker att dom är mycket fina tips till dom som vill ha en fisk som inte blir stor men vacker
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ja, dom är jättehäftiga! Speciellt när hannarna spänner upp sina stora ryggfenor...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ruskigt bra på att hoppa är dom också
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ruskigt bra på att hoppa är dom också
        Oj, är dom? Det visste jag inte... Tur, för jag hade mina i ett öppet akvarie tidigare... Lyckades gasa ihjäl flera med koldioxid så nu har jag bara en, men det vore kul att skaffa några kompisar till den igen...

        Det verkar inte vara så vanligt med regnbågsfiskar, men jag tycker många av dom är riktigt vackra och intressanta... Inte minst de små arterna som tex dina werneri eller Pseudomugil furcatus (gaffelstjärts regnbåge)...
        Senast redigerad av petnym; 12 January 2007, 11:39.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          För att inte tala om dom prickiga Pseudomugil gertrudae. Och dom är inte speciellt känsliga heller och är lätta att föröka. Lite konstigt att regnbågar inte är mer poppis.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • netweaver
            • May 2006
            • 486

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            Lite konstigt att regnbågar inte är mer poppis.

            Anledningen tror jag bl.a. är att det finns knappt några i handeln och de som finns är kanske inte precis det roligaste arterna + att dom sällan färgar ut i butiken. Jag har inte hittat särskilt många arter iallafall. Dom kan ifos alltid ta hem men har inte haft tålamodet till detta
            \\
            Nybörjare varje dag jag vaknar

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Nej så är det nog med de större arterna. Men de små blåögonen som dom nämnda och inte minst furcatus är ju hyffsat snygga från dom är rätt små. Men folk är väldigt inkörda på tetror.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • netweaver
                • May 2006
                • 486

                #8
                Jag tycker hursomhelst att de arter jag har är bland de trevligaste fiskar jag nånsin haft, det är alltid fart på dom och dom älskar att "leka" i strömmarna från pumpen.
                Mycket trevliga och underhållande fiskar.
                \\
                Nybörjare varje dag jag vaknar

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Nej så är det nog med de större arterna. Men de små blåögonen som dom nämnda och inte minst furcatus är ju hyffsat snygga från dom är rätt små. Men folk är väldigt inkörda på tetror.
                  Tetror är ju oftast billigare... Både furcatus och werneri kostar 59:- st i butik här i Linköping...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Tetror är ju oftast billigare... Både furcatus och werneri kostar 59:- st i butik här i Linköping...
                    Jo det spelar förstås också in. Jag hade nog inte heller haft regnbågar/blåögon om jag inte fått mina första iform av rom bland växter jag fick av en akvarist.
                    Jag blev mycket förvånad då det började simma runt ett gäng pigga yngel i ytvattnet efter en tid.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Jo det spelar förstås också in. Jag hade nog inte heller haft regnbågar/blåögon om jag inte fått mina första iform av rom bland växter jag fick av en akvarist.
                      Jag blev mycket förvånad då det började simma runt ett gäng pigga yngel i ytvattnet efter en tid.
                      Har du några tips eller knep för hur man får dem att föröka sig? Jag har mina p.furcata i mitt räkakvarie med pH på kanske 8, KH på cirka 3 och tätplanterat med finbladiga växter... (Jag köpte dom rätt nyligen så de är kanske för små ännu...) Min numera ensamma werneri som är i mitt stora hightech-växtakvarie kanske inte kommer föröka sig om han inte får "kompisar", men hur vill de ha det? (Har där i pH strax under 7, och KH på 5-8, 70cm högt, varierande växtlighet)

                      EDIT: Såg att du, Sonja, svarat på denna fråga om werneri i en annan tråd.
                      Senast redigerad av petnym; 16 January 2007, 14:11.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Har du några tips eller knep för hur man får dem att föröka sig? Jag har mina p.furcata i mitt räkakvarie med pH på kanske 8, KH på cirka 3 och tätplanterat med finbladiga växter... (Jag köpte dom rätt nyligen så de är kanske för små ännu...) Min numera ensamma werneri som är i mitt stora hightech-växtakvarie kanske inte kommer föröka sig om han inte får "kompisar", men hur vill de ha det? (Har där i pH strax under 7, och KH på 5-8, 70cm högt, varierande växtlighet)

                        EDIT: Såg att du, Sonja, svarat på denna fråga om werneri i en annan tråd.
                        Har jag skrivit något om förökning av werneri?
                        Jag har inte haft varken werneri eller furcatus, men P.gertrudae, P.signifer, M.praecox och en annan Melanotaenia kanske splendida som jag fått lek på. Har G.incisus men dom har jag inte lekt av.
                        Jag har haft samma vatten till alla, rätt ur kranen, blir ca 7.0-7.5 i ph och kh på 2.
                        Fiskarna har fått gå själva i kar och jag har haft lekmopp till dom. Matar med mycket levandefoder som nykläckt artemia och grindalsmask. Gör ordentliga vattenbyten varje vecka.
                        Sen kollar jag lekmoppen ofta och börjar jag se rom så antingen flyttar jag hela moppen till ett fisklöst kar (med posthornssnäckor) och hänger in ny mopp till de vuxna fiskarna, eller så plockar jag rommen för hand med rena fingrar och släpper ner i ett annat kar.

                        Men det absolut bästa resultatet hos gertrudaen fick jag när jag plockade rommen och släppte ner den i ett litet kar med torvbotten, typ killikar. Helskotta vad med blåögon jag fick.

                        Gertrudaen använder jag som startfisk i mina små nystartade räkkar. Jag har alltid mycket växter på botten, på rötter och flytande. Varje gång jag sen flyttar de vuxna när jag ska placera in nya räkor så dyker det upp nykläckta blåögon efter en vecka. Det är kul.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Ja, dom är jättehäftiga! Speciellt när hannarna spänner upp sina stora ryggfenor...
                          Ja, speciellt om man har flera hanar...apropå priser så "borde" I.werneri inte kosta mer än 50:- ungefär, kanske att priserna sjunker så småningom, vi som har desa arter kan ju sätta igång och odla dem.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Finns att köpa under 50:- i Halmstad
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Finns att köpa under 50:- i Halmstad
                              tänkte väl det.... men det skadar väl inte att odla vidare för att pressa priserna lite mera...och för att hålla arten aktuell, annars kanske den "dör ut"/försvinner i handeln.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...