Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • XenOn
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Ja jag vet, det händer ibland, jag har svårt att själv se vissa felstavningar som jag själv gjort, men min vilja är att skriva rätt, och jag går ofta in och rättar/redigerar i efterhand, men så här på dataskärmen är det ibland svårt att se att man skrivit ett ä istället för ett ö, i vilket inlägg var det då? EDIT: Nu är det rättstavat.

    Detta tycker jag dock är något helt annat än att helt srunta i meningsbyggnad, punkter, komman mm. som vissa andra här tenderar att göra, jag har den största respekt för mina läsare, att de skall ha lätt att förstå vad jag menar, och lägger energi på att få det rätt från början. Ibland så blir det dock ändå fel, man är ju bara mänsklig.
    Håller med! Det finns som sagt värre

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av XenOn
    Nu ska jag ge lite konstruktiv kritik till tummen På den 6:e raden underifrån har du stavat möjligt med ett ä "mäjligt".
    Ja jag vet, det händer ibland, jag har svårt att själv se vissa felstavningar som jag själv gjort, men min vilja är att skriva rätt, och jag går ofta in och rättar/redigerar i efterhand, men så här på dataskärmen är det ibland svårt att se att man skrivit ett ä istället för ett ö, i vilket inlägg var det då? EDIT: Nu är det rättstavat.

    Detta tycker jag dock är något helt annat än att helt srunta i meningsbyggnad, punkter, komman mm. som vissa andra här tenderar att göra, jag har den största respekt för mina läsare, att de skall ha lätt att förstå vad jag menar, och lägger energi på att få det rätt från början. Ibland så blir det dock ändå fel, man är ju bara mänsklig.
    Senast redigerad av tummen; 14 June 2008, 15:22.

    Lämna en kommentar:


  • XenOn
    svarade
    Nu ska jag ge lite konstruktiv kritik till tummen På den 6:e raden underifrån har du stavat möjligt med ett ä "mäjligt".

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Ibanez
    vilken fisk är absolut mest lättlekt??
    har fina ambitioner att börja odla fisk och tänkte börja i väldigt liten skala..
    Du börjar från "fel" ände tycker jag, det finns många fiskar som är lättlekta/lättodlade, vad vill du uppnå?
    Frågan hör nog också mer hemma i en egen tråd, kanske i nybörjarforumet eller det forumet som är till för svårdefinierade frågor....

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    jo ja hade guppy förut.. de blev ca 50 st och de var rätt självgående + en hummer i detta kar.. var han hungrig så.. hehe..

    tänkte göra ett kar med bara koncentration uppfödning.. skall bli kul.. några specefika växter?

    Lämna en kommentar:


  • beerzon
    svarade
    Jag har vanliga guppys nu, 5 st, 1 hane och 4 honor. Jag har fått 17 yngel i 2 kullar och alla har överlevt.. alltså alla jag har sett sen de vara jätte små har överlevt.

    Det gäller att mata ordentligt och göra rent i akvariet ofta så låter de ungarna vara.

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    hehe.. detv e detta som blir intressant.. när man hör flera olika versioner.. men över det hela taget så är det hugget som stucket altså??

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Fast Endlers yngel klarar sig bättre och de vuxna brukar även de vara tåligare, så under en längre tid sätter jag en slant på Endlers.

    Lämna en kommentar:


  • beerzon
    svarade
    Vanliga guppys får betydligt fler yngel än Endlers.

    Lämna en kommentar:


  • Ibanez
    svarade
    vilken fisk är absolut mest lättlekt??
    har fina ambitioner att börja odla fisk och tänkte börja i väldigt liten skala..

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    ...och lite bilder på vanliga färgglada "akvarierguppy":

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Lite bilder på endlers guppy, samt någon vanlig också:

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av planetaryice
    Om jag har förstått er rätt så handlar det om att bevara stammen av Endlers och inte riskera dess existens? Hybridiseringen äventyrar endlers fortlevnad?
    Endlers existens är nog just i nuläget ohotad, den finns spridd i många olika lokaler i norra Sydamerika, (dessutom odlas en del av de rena varianterna i ett bevarandeprojekt i USA) det handlar alltså mer om att hålla akvariestammar rena så vi kan ha både "vanlig" guppy och endler att välja på i affärerna även i fortsättningen, sedan kan vi ju konstatera att endlers också mycket väl kan vara en av många stamfäder i de första korsningarna för att få fram "akvarievarianten" av guppy, det där med genetik var ju inte så känt för sådär 50-100 år sedan....därför föreslår jag att vi kallar Äkta/rena endlers för endlers och alla andra (färgglada) varianter för guppy, hybrider eller inte...(där får jag SÄKERT mothugg, och det är just det som jag tycker är så kul!) såvida det inte handlar om en vildform av "äkta"/ren guppy alltså, DEN stammen skall man försöka sprida och hålla ren, då får vi ytterligare en variant att välja bland i affärerna.

    Lämna en kommentar:


  • planetaryice
    svarade
    Om jag har förstått er rätt så handlar det om att bevara stammen av Endlers och inte riskera dess existens? Hybridiseringen äventyrar endlers fortlevnad?

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Om fiskarna inte kan få avkomma eller att de inte är livskraftiga så är det bara att blanda på. Det kräver alltså att fiskarna är värda sitt pris och att en blandning är nödvändig annars kan det ju vara bättre att börja om på ny kula. Tyvärr blandar nog många allt för lätt vilket leder till en underart av guppy nämligen guppymix. Själv skulle jag inte välja endler att blanda med med tanke på att deras kroppsteckning slår igenom men smaken är ju som baken. Jag har iaf fått en guppy-stam av några som tröttnade med blandade endler och guppy i en enda röra .
    Kroppsteckningen slår ju mest igenom hos första generationen, sedan kan den dyka upp igen då och då men snart är de så blandade att de blir just mixguppy....men sedan är smaken som baken, delad, därför FÖREDRAR många hybridguppy för deras intressanta mönster och härdighet, kombinerat med de vanliga guppyns färg.....jag själv tycker det är kul att se vad som kommer fram i ett mixat akvarium (min dotters akvarium i det här fallet) sedan går förståss mina andra äkta/rena endlers "omixade" i ett annat akvarium....

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...