Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Okej
    Kanske en finsmakare jag har här hemma
    Menar du honan? Jag menade att med två hanar i akvariet kommer DE jaga honan för att bli först att befrukta henne....

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Skaffa gärna två hanar av samma typ nästa gång, lite konkurrens kan göra underverk för intresset....
    Okej
    Kanske en finsmakare jag har här hemma

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Tack, det ska jag prova nästa gång. Det kan hända att han inte var som han skulle heller. Tyckte det var märkligt att han inte simmade runt och utforskade och visade inget intresse över huvudtaget för henne.

    Tack för hjälpen iaf
    Skaffa gärna två hanar av samma typ nästa gång, lite konkurrens kan göra underverk för intresset....

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Tack, det ska jag prova nästa gång. Det kan hända att han inte var som han skulle heller. Tyckte det var märkligt att han inte simmade runt och utforskade och visade inget intresse över huvudtaget för henne.

    Tack för hjälpen iaf

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Smiter in med en liten fråga bara (Vill inte starta ny tråd för denna lilla sak )

    Är det vanligt att Guppyhonan jagar ihjäl hanen . Har en ensam Guppyhona (som nyligen gått ihop med andra honor utan problem) och hittade skitsnygg hane till henne. Det första hon gör är att jaga honom så halva stjärtfenan slits i småstycken. Var rädd att han skulle jaga ihjäl henne eftersom hon var ensam hona men det blev visst tvärtom . Igår hade hon slaktat hela hanens stjärtfena så det blev bara att avliva honom .

    Hur ska jag göra om jag nu ska våga mig på ett nytt försök
    Det här hade kanske passat bättre i min "hårda fakta"-tråd, men nåväl:
    Jag vet inte varför hon gör så där, men om du vill sätta ihop henne med en ny hane så gör du så här för säkerhets skull:
    Om det inte finns så mycket växter i akvariet så planterar du flera täta snår av t.ex. hornsärv eller cabomba/vattenpest. Sedan väntar du tills ljuset släckts i akvariet innan du sätter in honan och hanen, till dess kan de bo i varsin liten hink eller så, de klarar några timmar på det sättet. På morgonen borde det funka när ljuset tänds och de vaknar. Lycka till! (Fundering: Hanen kanske var sjuk/svag på nåt sätt, då kan de andra bli lite mordiska.....)

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    En liten fråga.

    Smiter in med en liten fråga bara (Vill inte starta ny tråd för denna lilla sak )

    Är det vanligt att Guppyhonan jagar ihjäl hanen . Har en ensam Guppyhona (som nyligen gått ihop med andra honor utan problem) och hittade skitsnygg hane till henne. Det första hon gör är att jaga honom så halva stjärtfenan slits i småstycken. Var rädd att han skulle jaga ihjäl henne eftersom hon var ensam hona men det blev visst tvärtom . Igår hade hon slaktat hela hanens stjärtfena så det blev bara att avliva honom .

    Hur ska jag göra om jag nu ska våga mig på ett nytt försök

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Här kan ni se lite bilder på endlers, endlerskorsningar/hybrider mm.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av ize
    bump
    Kul att det är fler som vill hålla denna tråd aktuell/i topp, har du mer upplysningar också möjligen?

    Lämna en kommentar:


  • ize
    svarade
    bump

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Lyfter tråden igen till alla nybörjares (och även mer rutinerade akvaristers) fromma.
    På ERS´s sida finns det många fina bilder, av endlers och vanliga guppy, samt även hybrider.
    En kille i USA har flera stora dammar med tusentals endlers, de ingår i ett bevarandeprogram för att bevara endlers i "naturligt" skick om man säger så.....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ytterligare en länk til en hemsida ENDAST avsedd för personer som håller på med varianter av endlers.....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    En länk till en annan tråd som behandlar endlerskorsningar:
    Senast redigerad av tummen; 26 April 2008, 22:38.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av johnny9900
    http://swampriveraquatics.com/_wsn/page2.html

    hær har du en sida med en massa endlers,div korsningar osv, en uppfødare,,men en massa bilder..

    mvh
    johnny
    Jag tror att jag lade ut den länken i början av tråden... men tack ändå!

    Edit: just i denna tråd saknades länk till den hemsidan, men jag VET att jag länkat dit någon gång förut.... och nu finns ju länken där, tack vare dig!
    Senast redigerad av tummen; 25 April 2008, 18:52.

    Lämna en kommentar:


  • johnny9900
    svarade


    hær har du en sida med en massa endlers,div korsningar osv, en uppfødare,,men en massa bilder..

    mvh
    johnny

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av BengtO
    För er guppyfantaster- Janne på Södermalms akvarieaffär har fått in en ny jättefin "Endlers", "wingei" med fångstort. Ser inte riktigt ut som de Endlers jag sett tidigare.
    De finns på många ställen som det verkar, med sinsemellan olika utseende, och även inom en population skiljer det sig i utseende, och det finns även många framavlade stammar av endler. Du har möjligen ingen bild/länk så man får se hur de ser ut?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...