Hårda fakta om Endlers guppy och vanlig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Stomatol
    svarade
    Jag har 2 guppyhannar som jagar varandra precis som att en av dom är en hona. Dom har hållt på sen jag köpte dom, ca 3v. Båda är identiska och gula så jag vet inte om det är samma som jagar heller. Jag har ju inte bögfobi på något sätt utan är glad för att dom hittat varandra men undrar om det är vanligt beteende. Jag köpte 4 par (2 helt blåa o 2 helt gula) och en gul hona dog och den andra är nog inte könsmogen än. Är guppys färgberoende på nåt sätt så dom gula hannarna inte vill ha dom blåa honorna? Det verkar så i mitt fall men...

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    ser jag ut som en datakunnig och smart person som kan sånt

    Igår tog jag ut dem större honorna och hanarna och placerade i ett annat kar rätt eller fel??jag blir lite nojig att dem (kanske)får för sig att äta på yngeln för jag tycker det har försvunnit några svårt att säga igentligen för dem är lätta att missa.
    Ynglen får ju i alla fall mer plats att växa till sig på på detta sätt, även om det inte är NÖDVÄNDIGT -Endlers är inte kända för att äta sina yngel speciellt ofta...

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    OK! Malen komer säkert klara sig bra den tiden det handlar om, jag trodde heller inte något annat.....

    Du vet förståss att man kan radera inlägg också?
    ser jag ut som en datakunnig och smart person som kan sånt

    Igår tog jag ut dem större honorna och hanarna och placerade i ett annat kar rätt eller fel??jag blir lite nojig att dem (kanske)får för sig att äta på yngeln för jag tycker det har försvunnit några svårt att säga igentligen för dem är lätta att missa.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Den ska bara vara där ett tag för prov,klart den hade trivs bättre med kompisar men som sagt den ska bara vara där ett taga,sen är burken bara på 31 Liter så fler hade nog inte varit en hitt det är det inte för denna iheller men den ska inte vara där lång tid.



    Jag beklagar felet innan ,jag råkade först skriva ENDLERS frågan under din andra tråd
    OK! Malen komer säkert klara sig bra den tiden det handlar om, jag trodde heller inte något annat.....

    Du vet förståss att man kan radera inlägg också?

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    den blir ändå gladare med kompisar, dessutom kanske de leker om de blir fler....
    Den ska bara vara där ett tag för prov,klart den hade trivs bättre med kompisar men som sagt den ska bara vara där ett taga,sen är burken bara på 31 Liter så fler hade nog inte varit en hitt det är det inte för denna iheller men den ska inte vara där lång tid.



    Jag beklagar felet innan ,jag råkade först skriva ENDLERS frågan under din andra tråd

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Jo du har så rätt den är mest för att äta ifrån botten där.
    den blir ändå gladare med kompisar, dessutom kanske de leker om de blir fler....

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Svarade jag inte just på detta??????? Men nej, det är ingen fara för ynglen, men pansarmalen kommer nog känna sig lite ensam, ge den ett par tre kompisar!
    Jo du har så rätt den är mest för att äta ifrån botten där.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..
    Svarade jag inte just på detta??????? Men nej, det är ingen fara för ynglen, men pansarmalen kommer nog känna sig lite ensam, ge den ett par tre kompisar!

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Är det risk att en pansarmal äter upp Endlers yngel,det är en liten albino variant som jag har för att äta ifrån botten mest för prov där är ju en del för den att äta gammal mat..

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    lyfter tråden till allas fromma.....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av JojjeN
    men man ska väl inte gräva ner hela den? xD

    Nej, men fattar grejen. Bara att lägga någonstans.

    Men flyter den inte iväg?
    Strö lite akvariegrus på några ställen så den ligger still i början bara.....

    Najas sp. är också en bra akvarieväxt som ynglen kommer gömma sig i, ljusare än javamossa, men lite svårare att få tag i.....

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av JojjeN
    Läste att någo skrev att han tog en massa olika torrfoder och krossade till riktigt små bitar och la i en kryddburk, för att sedan krydda ner lite, men ofta till ynglena.

    Hade tänkt testa det.
    Ja det var just så jag skrev....

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av JojjeN
    men man ska väl inte gräva ner hela den? xD

    Nej, men fattar grejen. Bara att lägga någonstans.

    Men flyter den inte iväg?
    Nej, det tror jag inte. Vår gjorde inte det iaf.

    Skulle den göra det får du använda fantasin . Hitta en liten sten ute (koka den först) och lägg på eller om du har nåt annat i ditt akvarium du kan fästa den vid. Behöver bara klämma fast en liten bit isf.

    Lämna en kommentar:


  • JojjeN
    svarade
    men man ska väl inte gräva ner hela den? xD

    Nej, men fattar grejen. Bara att lägga någonstans.

    Men flyter den inte iväg?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av JojjeN
    Utan att ens gräva ner rötter? Eller har den inga rötter?
    Hela den ÄR rötter

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...