Kardinal eller neontetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    Kardinal eller neontetra?

    Vilken av dessa två tetror tycker ni personligen bäst om? Själv har jag svårt att välja mellan vilken jag skall ha och vet inte några skillnader mellan dom! Tycker nog i alla fall att neontetran har starkare färg, eller?

    Ge mig gärna lite feedback på vilken som är bäst

    Och vad tycker ni om att blanda två tetror 15+15 eller bara ha 30 utav en sort?
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Ursprungligen postat av viktor333
    Vilken av dessa två tetror tycker ni personligen bäst om? Själv har jag svårt att välja mellan vilken jag skall ha och vet inte några skillnader mellan dom! Tycker nog i alla fall att neontetran har starkare färg, eller?

    Ge mig gärna lite feedback på vilken som är bäst

    Och vad tycker ni om att blanda två tetror 15+15 eller bara ha 30 utav en sort?

    Personligen skulle jag skippa dessa två tetror för att de är så himla tråkiga och de finns överallt...finns så mycket andra snygga och roliga tetror där ute....sen så tror jag det skulle bli mycket snyggare om du hade 30st av samma sort istället för att ha 15 + 15

    men som sagt du gör som du vill,

    Jag hade iaf valt kardinaltetran i så fall
    Senast redigerad av Constantine; 28 September 2010, 08:23.
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • viktor333
      • August 2007
      • 221

      #3
      E inne på rosentetra och rödmunstetra också, men har alltid gillat neontetror. Finns det nån risk att neontetror inte klara av skalarer?

      Kommentar

      • icaa
        • September 2010
        • 65

        #4
        rödmunstetra är kul tycker jag som har dessa

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kardinaltetran har både starkare och mer färger än neontetran. Personligen tycker jag att det är en av de allra vackraste tetrorna.

          Skalarer är rovfiskar och äter små fiskar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Ursprungligen postat av viktor333
            E inne på rosentetra och rödmunstetra också, men har alltid gillat neontetror. Finns det nån risk att neontetror inte klara av skalarer?

            Nja beror lite på hur stor skalaren är...såg bara några dagar sen att en av mina skalare mumsa i sig en 3 månaders gammal Ancistrus mal som var väl 3 - 4 cm skulle jag gissa (väldigt dåligt ögonmått har man dock hehe)...men annars håller jag med kjell delvis iaf att neontetran är väldigt klen och lätt drabbas av vitaprick sjukan eller vad den nu kallas enligt mina erfarenheter.
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • Hörnsten
              • January 2010
              • 123

              #7
              Jag tycker att kardinaltetran är klart finare färgmässigt, men har man ett mindre akvarium kan neontetra kännas mer skalenlig.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Jag hade tagit kardinaltetror. De blir större, lever längre och har klarare färger än neonerna. De är lite känsligare, men inte överdrivet så. De blir dock förr eller senare båda fiskmat ihop med scalarer, om de sätts i samma kar.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • viktor333
                  • August 2007
                  • 221

                  #9
                  OK, tack för svaren! får se vad ögat faller på till slut!

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Jag rekommenderar kardinaltetran, dessutom stimmar dom fint med rovfiskar runt sig.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      tycker att kardinaltetran är mycket snyggare. men tycker att tetror över huvudtaget är tråkiga

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Så kommer jag här och går helt mot strömmen
                        Personligen har jag alltid tyckt att neontetran är vackrare än kardinaltetran och såå känsliga tycker jag inte heller att de är. Visserligen kan jag ju bara ha haft tur, men neontetrorna överlevde i alla fall alla mina nybörjarmisstag och ingen av dem blev heller sjuka medan jag hade dem.

                        Och så håller jag med de andra som också tyckt att du ska ha 30 av samma sort

                        Kommentar

                        • Paniktandborste
                          • March 2005
                          • 330

                          #13
                          Jag tror att om du hade 15+15 skulle neonerna se sjuka ut då den stora skillnaden är att den röda delen inte går lika långt på dem.
                          Aka Pixel eller Bildpunkt

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Neontetra all the way Tycker kardinaler är alldeles för röda.

                            Fast den nya favoriten hos mig är kardinalfisk, Tanichthys albonubes.

                            Ingen tetra utom i storleken, fruktansvärt fina färger i stim
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av danne0301
                              Fast den nya favoriten hos mig är kardinalfisk, Tanichthys albonubes.

                              Ingen tetra utom i storleken
                              Vadå tetrastorlek - jag tror inte att kardinalfisken blir lika stor som denna tetra i alla fall http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=427&SOK=1
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...