Fet plast

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Fet plast

    Jag har lite problem med några plastdetaljer till akvariet som jag vill limma ihop. Plasterna är "feta" och epoxylimmen jag provat fäster därför inte.

    Jag tänkte höra ifall det finns någon som testat ett lim som verkligen fungerar för feta plaster?

    Claes Ohlson hävdar på sin hemsida att limmet Super Plastix Loctite ska klara alla plaster. Någon som provat detta?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Vad är det för slags plast?

    Om det är PVC-U så finns det ju Tangit-lim för limning av PVC-rör. Om det är Akryl, PVC-U eller ABS så funkar Acrifix 116 (som är svårt att få tag i här i Sverige). Om det tex är polypropen så kan du nog glömma att limma det...
    Senast redigerad av petnym; 19 November 2008, 11:43.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Vad är det för slags plast?

      Om det är PVC-U så finns det ju Tangit-lim för limning av PVC-rör. Om det är Akryl, PVC-U eller ABS så funkar Acrifix 116 (som är svårt att få tag i här i Sverige). Om det tex är polypropen så kan du nog glömma att limma det...
      Ja vad är det för plast... Bra fråga! Den ena är av typen petflaska/petflaskekork.

      Den andra är plastluckorna på ljusrampen till mitt Juwelakvarium. Ingen aning vad det är för plast tyvärr.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Vilken tyngd skall det klara?
        Bara genom att sandpappra ytorna så fäster det bättre.

        Jag har limmat en hel del detaljer på Juwels luckor med bara snabblim. (På väl rengjorda ytor som först ruggats.)
        Att smälta ihop plasten är dock det bästa, typ med limpistol.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Claes Ohlson hävdar på sin hemsida att limmet Super Plastix Loctite ska klara alla plaster. Någon som provat detta?
          Loctite har jag reklammerat för att det inte är så bra som tillverkaren uppger. Men visst det är inte det sämsta heller.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Vilken tyngd skall det klara?
            Bara genom att sandpappra ytorna så fäster det bättre.

            Jag har limmat en hel del detaljer på Juwels luckor med bara snabblim. (På väl rengjorda ytor som först ruggats.)
            Att smälta ihop plasten är dock det bästa, typ med limpistol.
            Det är inga jättetunga grejjer. 150 gram kanske.

            Ja att sandpappra först kanske inte var en så dum idé.

            Vilket snabblim har du fått att fungera för Juwels lock då?

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Snabblimmet heter: Superattak, tillverkare: Loctite.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Snabblimmet heter: Superattak, tillverkare: Loctite.
                Jasså, det var det limmet. Även om det inte är så bra som tillverkaren uppger så kanske det är bättre än epoxy i alla fall, som inte får något vidare fäste (dock utan att jag sandpapprat).

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ingen som minns den lite smått galna TV-reklamsförsäljaren från Göteborg?

                  Han gjorde bla reklam för ett snabblim som limmar feta plaster. (Även vulk-tejp, kemiskmetall och avlopsrensare om jag mins rätt)

                  Har sett det limmet "live" på en mässa och det verkar faktiskt funka riktigt bra.

                  En parantes är att Nissen i fråga sa ordagrant samma sak i verkligheten som på TV, han lär ha kört sin pressentation några gånger .
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Ingen som minns den lite smått galna TV-reklamsförsäljaren från Göteborg?

                    Han gjorde bla reklam för ett snabblim som limmar feta plaster. (Även vulk-tejp, kemiskmetall och avlopsrensare om jag mins rätt)

                    Har sett det limmet "live" på en mässa och det verkar faktiskt funka riktigt bra.

                    En parantes är att Nissen i fråga sa ordagrant samma sak i verkligheten som på TV, han lär ha kört sin pressentation några gånger .
                    Ha ha, nej honom har jag missat.

                    Kommentar

                    • Bluesman
                      • August 2008
                      • 177

                      #11
                      Det här funkar kanonbra på det mesta.
                      TEC 7

                      reparation, underhåll, tätning, diy, do it yourself, gjör det själv


                      / Göran

                      Kommentar

                      Arbetssätt...