Värdeminsking vid värdering av F-bolag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    Värdeminsking vid värdering av F-bolag?

    Hur resonerar försäkringbolag vid ett ev "haveri"?
    Har dom någon mall dom går efter för värdeminskning och så?

    Eller är det kanske olika från bolag till bolag?

    Nu syftar jag enbart på akvariet, inga vattenskador lr dylikt.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Har det hänt något eller planerar du försäkringsbedrägeri? (som för övrigt är ett rätt allvarligt brott)

    Så här säger Länsförsäkringar:
    "Hemförsäkringen gäller även för läckage från ett akvarium men du får inte ersättning för skada på akvariumet om du inte tecknat en allriskförsäkring (tilläggsförsäkring). Detta gäller hos Länsförsäkringar och de flesta andra försäkringsbolag."
    Senast redigerad av petnym; 25 January 2006, 14:28.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Nocturna
      • November 2005
      • 344

      #3
      F-bolagen brukar ha en värdeminsknings mall på de flesta sakerna som finns
      oftast räknar de ner på varje år som gått sen den var ny.
      http://www.amphibia.se

      Jo jag har faktiskt guppys... med

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Undra hur dom värderar fisk då dom brukar ju bli dyrare ju större dom är
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          Ursprungligen postat av santa
          Undra hur dom värderar fisk då dom brukar ju bli dyrare ju större dom är
          Fisk är väl djur och vill man ha dom försäkrade så får man skaffa en speciell djurförsäkring. Men jag tror inte att det finns försäkringar till fisk och andra kallblodiga djur. Nog mest till hästar hundar och katter.

          Urban

          Kommentar

          • gladys
            • March 2005
            • 1962

            #6
            Det här är faktiskt ganska interssant med tanke på hur fort ett akvarium går ner i pris. Jämfört med nypriset då.
            Quidquid latine dictum sit, altum viditur

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              F-bolagen brukar ha en värdeminsknings mall på de flesta sakerna som finns oftast räknar de ner på varje år som gått sen den var ny.
              Just precis. Har inte siffrona framför mig, men skulle för akvarium och de flesta vanliga prylar man har i ett hem kan det vara t.ex. 20% första året och sedan 15% (av nypriset) varje år eller något sådant. Då skulle det se ut så här:
              Nypris 1000 kr
              1 år 800 kr
              2 år 650 kr
              3 år 500 kr
              4 år 350 kr
              5 år 200 kr
              6 år 50 kr
              7 år ingen ersättning

              Det bygger alltså på att man betraktar saker som att det har en genomsnittlig användningstid.

              Glasögon är ett extremfall, där ger hemförsäkringen inte mycket för ett par glasögon som har några år på nacken, helt enkelt därför att det är normalt att byta ut dem efter några år.

              Böcker är precis åt andra hållet, de har liksom ingen förbrukningstid, de är användbara alltid och då får man ersättning efter ett annat mönster, mer baserat på återanskaffningsvärdet.

              Enligt en del tidningsartiklar efter stora strömavbrottet var det skillad på vad det var händelse som gjort att fiskarna omkommit. Vi brand kunde de t.ex. ersättas men inte vid strömabrott. Har inte tagit reda på det närmare utan istället skaffat reservelverk.

              Sedan kan det finnas undantag, kanske för just akvarium som börjar läcka, vet ej. Och skadan skall vara "plötslig och oförutsedd" och att man inte varit oaktsam för att man skall få ersättning.

              Generellt är reglerna ganska vettiga. Mer står att läsa i dina försäkringsvillkor om hemförsäkringen (även siffrorna ovan).

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #8
                Ursprungligen postat av urbanandersson
                Hej!



                Fisk är väl djur och vill man ha dom försäkrade så får man skaffa en speciell djurförsäkring. Men jag tror inte att det finns försäkringar till fisk och andra kallblodiga djur. Nog mest till hästar hundar och katter.

                Urban
                Jag tror att man kan försäkra i princip vad man vill, men det lär kosta.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • santa
                  • December 2005
                  • 504

                  #9
                  Jag har försäkring som gäller både vattenskada,akvariet,pumpar och fiskar fick lägga till en allrisk typ....
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Ursprungligen postat av dgqlof
                    Just precis. Har inte siffrona framför mig, men skulle för akvarium och de flesta vanliga prylar man har i ett hem kan det vara t.ex. 20% första året och sedan 15% (av nypriset) varje år eller något sådant. Då skulle det se ut så här:
                    Nypris 1000 kr
                    1 år 800 kr
                    2 år 650 kr
                    3 år 500 kr
                    4 år 350 kr
                    5 år 200 kr
                    6 år 50 kr
                    7 år ingen ersättning

                    Det bygger alltså på att man betraktar saker som att det har en genomsnittlig användningstid.

                    Glasögon är ett extremfall, där ger hemförsäkringen inte mycket för ett par glasögon som har några år på nacken, helt enkelt därför att det är normalt att byta ut dem efter några år.

                    Böcker är precis åt andra hållet, de har liksom ingen förbrukningstid, de är användbara alltid och då får man ersättning efter ett annat mönster, mer baserat på återanskaffningsvärdet.

                    Enligt en del tidningsartiklar efter stora strömavbrottet var det skillad på vad det var händelse som gjort att fiskarna omkommit. Vi brand kunde de t.ex. ersättas men inte vid strömabrott. Har inte tagit reda på det närmare utan istället skaffat reservelverk.

                    Sedan kan det finnas undantag, kanske för just akvarium som börjar läcka, vet ej. Och skadan skall vara "plötslig och oförutsedd" och att man inte varit oaktsam för att man skall få ersättning.

                    Generellt är reglerna ganska vettiga. Mer står att läsa i dina försäkringsvillkor om hemförsäkringen (även siffrorna ovan).
                    Sen får man ju inte glömma självrisk på 1000-1500kr... Så oftast blir de inga pengar alls för billigare grejer,..
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av santa
                      Jag har försäkring som gäller både vattenskada,akvariet,pumpar och fiskar fick lägga till en allrisk typ....
                      kallas OTUR hos IF
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Jimk
                        • March 2005
                        • 332

                        #12
                        Zoppet har en bra sammanställning på vanliga frågor hur försäkringsbolagen.

                        //Jimk

                        Lite bilder

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          skulle rekommendera att ändå prata med sitt försäkringsbolag då inte alla svar är korrekta.

                          8/ Om akvariet som går sönder är ett hemmabygge (dvs ej fabrikstillverkat), finns det då något som skiljer sig från era svar ovan?
                          IF - Nej.
                          if har som krav att det ska va "fackmannamässigt" byggt.
                          det vill säga att glaset inte ska va för tunt och grundarbetet ska va riktigt gjort.
                          då det kan bli rätt stora vattenskader ska man räkna med att dom vill komma och kolla på de.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Bosse.J
                            • March 2004
                            • 796

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            skulle rekommendera att ändå prata med sitt försäkringsbolag då inte alla svar är korrekta.



                            if har som krav att det ska va "fackmannamässigt" byggt.
                            det vill säga att glaset inte ska va för tunt och grundarbetet ska va riktigt gjort.
                            då det kan bli rätt stora vattenskader ska man räkna med att dom vill komma och kolla på de.

                            If har ju "LUGN DET ORDNAR SIG" i sin reklam.
                            Vänta bara tills det är verklighet. Då ordnar sig ingenting.
                            Kanske bara är jag som är bitter mot If, kanske alla försäkringsbolag är samma kålsupare. Kankse??
                            Bosse.J

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              har aldrig behövt lösa ut försäkring så där kan jag inte säga så mycke men FAN villka problem de va å få försäkringen på moppen korrigerad.
                              tog dom 8 månader å få ut ett försäkringspapper med rätt ramnummer.

                              och fick olika svar varenda gång ja ringde, ena gången kunde dom inte ändra men skulle skicka ett papper där de stog andre gången då va de inga problem å korrigera.

                              däremot är dom rätt billiga jämfört med till exempel folkskam.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...