Var fyller ni CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Var fyller ni CO2?

    Jag tänker växla upp från engångsflaskor till påfyllningsbara flaskor http://www.aquaristikshop.com/cgi-bi...nmd0uST7cD60P9 i mitt nya akvarium. Var fyller ni era flaskor? Jag har en bekant på ett brandskyddsföretag, han säger att koldioxiden i släckare innehåller något som kan skada fiskarna?
    Nån som vet hur det ligger till egentligen med sånt här?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    de flesta fyller på brandservice.

    din bekant har fel. det är samma CO2 som i andra flaskor. ett tips är ju att leta efter en större flaska. runt 2-6 kg. det kostar oftast ungeföär lika mycket att fylla en .5 kg som en 6 kg. så man bränner pengar i sjön om man har en liten flaska.

    jag fyller på brandservice här i jkpg.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kolla blocket tex

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #4
        Okej, tack. Är det dina egna erfarenhet eller har du fått info som säger att han har fel? Sorry om jag låter ifrågasättande, jag har bara känt honom väldigt länge och han har alltid jobbat med brandskydd.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Sv: Var fyller ni CO2?

          Erfarenhet och hörsägen på internet o bland akvarister. Jag har använt det i många år o känner flera som gör det med utan problem.

          Däremot kan du inte använda en brandsläckare utan att ta bort stigar röret som finns i flaskan först. Sen kan man använda dom.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Tex kolsyra och syrgas finns i olika kvaliteter. Standardkvaliten är inte godkänd för livsmedelshantering, men i praktiken ej farlig. Det som fylls i en brandsläckare lär inte vara livsmedelskvalite, din vän vill absolut friskriva sig från att du får något problem med dina fiskar senare då det inte är lika renat som livsmedelskvaliten.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Finns säker båda delarna men många ställen som fyller brandsläckare fyller också tuber för läskblandare till hamburgerrestauranger, fik och andra, så deras utrustning är godkänd för livsmedel.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                Erfarenhet och hörsägen på internet o bland akvarister. Jag har använt det i många år o känner flera som gör det med utan problem.


                Däremot kan du inte använda en brandsläckare utan att ta bort stigar röret som finns i flaskan först. Sen kan man använda dom.

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                Okej, tack. Varför måste jag ta bort stigareröret? Och passar gängorna till JBLs tryckregulator?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  för att annars får du ut flytande co2. o det vill du inte. den måste vara i gasform. ja det ska den göra. standardmått.

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    för att annars får du ut flytande co2. o det vill du inte. den måste vara i gasform. ja det ska den göra. standardmått.
                    Ingen idé att köpa en ny släckare mao. Vilken tryckregulator använder du?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      nån jag hittade på blocket. vet inte vad det är för märke. men den funkar. har nålventil i sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...