Hur får man bort bajset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Hur får man bort bajset?

    Jag har just bytt till sand i mitt akvarium.. Just på sand syns bajset väldigt mycket.. Finns det någon fisk/snäcka som äter upp bajset?? Jag matar fiskarna varannan/ var trejde dag så det är inte så att jag matar dem för mycket..
    Är tacksam för hjälp!

    MVH,
    Sofia.
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Skaffa nån fisk som rör om på botten och nån bra sten allt kan trilla in under kanske. Annars försöka att få upp vattenrörelsen nära botten kanske också funkar. Har bara haft bajsproblem då jag hade en stor segelfenspleco som la superkabbar. Men annars försvinner allt bort av sig själv i mitt kar

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sandsnäckor är awesome. Jag har en jäkla massa. Det o ett bra filter är typ hemligheten. Jag har blästersand i mina kar o mina bottnar är rena jämt. Har inte rört dom på flera år.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        Sandsnäckor är awesome. Jag har en jäkla massa. Det o ett bra filter är typ hemligheten. Jag har blästersand i mina kar o mina bottnar är rena jämt. Har inte rört dom på flera år.

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
        Japp!

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          Sandsnäckor är awesome. Jag har en jäkla massa. Det o ett bra filter är typ hemligheten. Jag har blästersand i mina kar o mina bottnar är rena jämt. Har inte rört dom på flera år.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
          Tack så mycket! Vet ni möjligen vad de heter på latin? Måste hitta dem bland alla fiskar..

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            här är hela artbeskrivningen

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Malaysiska sandsnäckor: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
              Du kan även försöka få lite mer cirkulation längs med botten, så skiten åker in i pumpen bättre.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Hur klarar sig sandsnäckor mot Praktbotior? Dom gjorde ju soprent på dom sniglar som fanns i akvariet direkt.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  Skulle tro att de flesta skulle klara sig men en del skulle säkert bli ätna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...