behöver ytavrinning och LITEN sump..enkelt DIY kanske? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    behöver ytavrinning och LITEN sump..enkelt DIY kanske? :)

    Har sett på u-tube om pvc ytavrinning..DET kan man ju knåpa ihop om man hittar alla delar, men att ha nån slags sump som INTE kan vara så stor..tror jag precis kan få plats med en 10 liters spann (nånting i den storleken) i möblen under akvriet..akvariet är ett 375 liters (150x50x50) och har ett fluval 305 ytterfilter som tar hand om akvariet

    någon som har gjort ett liknande projekt och kan dela med sig av erfarenheterna? vad för delar och pump? men det viktiga är att få till en ytavrinning och en liten sump som får plats i möblen (kanske med biobollar eller något) som är säker och inte svämmar över
    375 liters blandkar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Limma ihop en glaslåda o gör olika nivåer i så vattnet rinner i olika fack typ. Sen är det bara ta en cirkpump som du sätter en slang på som får pumpa upp vattnet igen. Tex en eheim compact av lagom storlek.

    Tänkte du bottenborra karet eller hur tänkte du få ur vattnet ur karet med ytavrinningen?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Kommentar

    • kallstrom_74
      • August 2006
      • 106

      #3
      jag tänkte inte borra utan..ja se här: http://www.youtube.com/watch?v=65yVr...feature=relmfu så förstår du hur jag tänkt kanske? lite fundersam om hur tjocka rör man behöver.. och vart man skulle hitta avluftningsventilen som man skulle behöva

      okey..limma har jag inte gjort innan..vart hittar man info om detta? eller något annat fiffigt kanske?

      har haft en eheim compact pump innan, pajjade faktiskt nyligen,men den lät rätt mycket, är dom nya tystare? skulle behöva då en ställbar pump som comapcten är då avrinningen inte sker lika snabbt som upp pumpningen går
      Senast redigerad av kallstrom_74; 09 April 2012, 20:39.
      375 liters blandkar

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Den där funkar (jag har själv en egen vidareutvecklad variant av den) men om akvariet inte är igång är det nog både enklare och billigare att borra... Varför vill du ha en sump istället för att köra "closed loop" när sumpen endå skall vara så liten?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • kallstrom_74
          • August 2006
          • 106

          #5
          ja sump kanske är illa valt..men är lite ny på detta...men hur gör man då en closed loop som filtrerar bort skiten som då finns på ytan? vill slippa borra
          Senast redigerad av kallstrom_74; 09 April 2012, 20:46.
          375 liters blandkar

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Kanske ska fundera på varför du får skit på ytan. För dålig ytcirkulation?
            Om du får en såndär oljig yta, dvs en proteinhinna, så mäta mindre o ta ett tidningspapper o lägg på ytan o sug upp den

            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

            Kommentar

            Arbetssätt...