Vad gör jag fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisaplisa
    • May 2003
    • 75

    Vad gör jag fel

    Jag har haft två otocinclus malar i över ett år och tycker mycket om dem, därför tänkte jag skaffa fler. Jag köpte två unga. En vecka senare åkte jag bort ett par dagar. När jag kom hem var de nya helt borta, och en av mina gamla var död.
    Några veckor senare köpte jag två till i en annan affär, dessa skulle jag ha i ett annat akvarium. Den ena verkar ha blivit skadad vid fångsten, den var nästan död när jag kom hem. Den andra var död nästa dag.
    Jag koppar alltid nya fiskar väldigt försiktigt, det är två olika akvarier med bra värden, och två olika affärer. Är denna fisk bara väldigt känslig? Jag har inte haft problem innan.
    Är det någon som har några synpunkter, råd, tips?
    140 L honungsgurami, ancistrus
    45 L guppys
    15 L karantän el. lek
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Vet inte hur känslig just denna fisk är men ett generellt råd är att se till att köpa pigga och friska exemplar från akvarier där övriga fiskar också ser friska ut. Då minskar man riskerna.

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kaviar
      • June 2003
      • 52

      #3
      <font color="limegreen">Jag har såna malar, jag har haft mina i snart ett år oxå, dom mår toppen, så det är ingen fisk som är känslig, vad är namnet på affären där du köper fisk? Köp aldrig fisk ur ett akvarium med döda exemplar.Jag gick in på en akvarieaffär i Sundsvall, till min förödelse så ser jag att ett akvarium med platy i har vita pricksjukan så jag sa till dom att medicinera det akvariumet.Hela akvariumet var nersmittat(usch).Tänk när en person som inte är erfaren ska köpa fisk,dom vet ju inte att dom är sjuk,så efter några dagar kanske dom ligger döda, det är ju ingen kul syn, nä jag sa till jag.Sånt där vill man inte se i ett akvarium,så efter några dagar när jag kom dit var fiskarna friska och krya,så köp aldrig fisk ur ett smittat akvarium.(Kanske var onödigt att tala om,men sånt vill man inte se).Lycka till med dina fiskar.Jag har inte ens haft akvarium i ett år, men jag är väldigt erfaren trots att jag bara är 14 år.</font id="limegreen">
      <font color="green">Kaviar</font id="green">

      Kommentar

      Arbetssätt...