Nu ger vi snart upp :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MammaLena
    • March 2011
    • 15

    Nu ger vi snart upp :(

    Suck - Vi har fått bra råd som vi följt här när våra fiskar dött. Nitritproblem ja det har vi nog haft men ordnat till. Igår såg jag att vi har fått "svartalger" (tror jag det är efter att ha läst här). En fisk dog igår. Växterna är algiga och antar att det också svart. Vad gör vi för fel? Vi byter 1/3 vatten 1 gång i veckan, byter det vita filtret 1 gång i veckan, ger lite mat. Vi har ett 100 liters akvarium. Pumpen är extern och har både det där vita filtret + kolfilter. Varje vattenbyte har vi i medel som vi köpt för att det ska hjälpa vattnet att bli bra för fisken. Vi har också tagit i lite salt som vi läst att man ska göra.

    Jag tyckte att det skulle vara roligt för sonen att ha ett akvarium på sitt rum, sköta det själv och ta ansvar (givetvis med hjälp av vuxna) - nu har det blivit ett problem istället

    Den djuraffär som var bäst på fisk har lagt ner och Djurmagazinet är inte så där superbra för dom kan inte så mycket där. Hoppas någon här kan hjälpa oss för vi vill ju inte att fiskarna ska må dåligt.

    Testa vattnet - med vilka stickor?
    Hur ska vi få växterna att trivas och växa istället för att glesas ur?
    Jag har läst om någon "kultur" man kan tillsätta i akvariet, hur gör vi det (rookisar)?

    Det känns som om vi skulle ha tagit reda på mycket mycket mer innan akvarieköpet men nu är det gjort och vi vill såklart göra det bästa vi kan för våra fiskar.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Det ni gör fel är att ni byter "det vita" i filtret. Där bor alla goda bakterier som omvandlar giftiga ämnen till näringsämnen för växterna.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Jättejobbigt när man råkar ut för sådant.

      Lite tips:
      Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

      Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:





      Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

      Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
      • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
      • Byt vatten varje vecka 30% efter 3 veckor eller så. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
      • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
      • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
        [*}Du kan också köpa bakteriekultur på burk vilket du nämner. Fråga på affären och följ anvisningarna.


      Matning är oftast boven. Fiskar behöver väldigt lite av foder som har ett högt näringsvärde. Tills akvariet är igång skulle jag mata med mat som äts upp på max 30 sekunder. 1ggr per dag en vecka och 2 ggr per dag därefter i 4-45 veckor.

      /David

      Glömt inte att gå med i Nordiska ciklidsällskapet och få ett helt års tidningar (cilidbladet) på köpet
      ---------->>>>>>>> http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147350 <<<<---------
      Checking out...

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Ni ska inte använda stickor alls, de är alldeles för osäkra. Köp ett dropptest istället och ett för nitrit räcker till att börja med.
        Jag tycker inte man behöver kolfilter, det använder jag bara om jag har haft medicin i karet.
        Filtret gör man rent när spruttet minskar och sköter man det rätt så behövs det mycket sällan! När man gör rent det så kramar man ur geggan, en del säger i en hink med akvarievatten, själv kör jag under vattenkran, med vatten av samma temperatur som akvariet.

        Som sägs ovan så är det i filtermaterialet som bakterierna som bryter ner avfallet finns så de måste man vara rädd om. Byter gör man bara när skumplasten blivit stel och hårdnat lite. Klart att tillverkaren rekommenderar oftare, de vill ju sälja......

        Matning ska ske mycket sparsamt, och det är med fiskar som med krukväxter, de allra flesta får för mycket av det goda. Fler krukväxter dör av övervattning än torka, och fler fiskar dör av övermatning än av svält.
        Ta så lite mat som du kan tänka dig att ge och häll tillbaka hälften!! Många glömmer att fiskar är kallblodiga och således inte behöver äta för att hålla kroppstemperaturen uppe.
        Mata bara 2-3 dagar i veckan tills akvariet stabiliserats sig. öka sedan gradvis.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #5
          Hur länge har ni haft akvariet? Ta det lugnt bara, gör inget drastiskt eftersom det direkt rubbar balansen. Av de akvarium jag har haft har samtliga fått algblomningar och svängningar i PH och allt vad det är, detta är normalt i början, mitt stora akvarium stabiliserade sig inte förrän efter 5 månader. Kärnan i den här hobbyn måste nog vara tålamod.

          För att få växterna att trivas;

          Se till att växterna får någon sorts gödning. Det finns mängder av olika sorters växtnäring i handeln. Ett billigt och effektivt alternativ är t.e.x. PMDD;

          Många akvarieväxter är också s.k. "sumpväxter", där mycket näring tas upp direkt ur rötterna. Man behöver ofta ett näringsrikt bottensubstrat, detta kan vara någon form av lera, kattsand eller näringsmättat grus avsett för växter. Normalt tar det ca. ett halvår-år innan bottensubstratet blir rikt på näring (skit från fiskar).

          Sen angående växtskötsel kan man fördjupa sig i all oändlighet, men det gäller i början att ta reda på vad man har för arter och se till att tillgodose deras behov, ljus, näring, plantering, vattencirkulation etc.

          Kommentar

          • MammaLena
            • March 2011
            • 15

            #6
            TACK för att bra råd nu ska vi följa dom så blir det nog bra. Vi har haft akvariet i 3 månader och han vi köpte det av kunde nog inte så mycket heller eftersom vi gjort som han sa och ni erfarna här säger precis tvärtom - nu ska vi göra som ni råder oss till

            Kommentar

            • Berserken
              • December 2005
              • 472

              #7
              Det jag provat med är jordbotten.Växterna har aldrig varit så fina innan Det o ett enkelt innerfilter av typen grov filtermatta .Filtret satt i karet i 3 år aldrig rengjort flödet verkade inte minska .Vattnet var klart .Nu för några veckor sen rev jag ut allting pga av byte till hörnakvarium

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Rengör ni pumpfiltret en gång i veckan? Där har ni säkerligen ett problem ja.

                Jag har rengjort mitt en gång på ett år, och det behövs inte rengöras sålänge pumpen har bra tryck.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Hur stort är karet och hur mkt fiskar har ni?

                  Min erfarenhet är att om man startar upp på fel sätt så får man sjutton inte till balansen sen. Andra kanske har annan erfarenhet. Men i mina ögon gäller det att få till det från början.

                  Mitt råd är att skaffa ett litet extra kar. Flytta över alla fiskar dit. Starta om karet och följ konstens alla regler innan ni stoppar tillbaka fiskarna.

                  Alltså. Byt allt vatten, tvätta bort de alger ni ser. Skölj enbart det värsta ur filtret och inte med varmt vatten. Köp en bakteriebomb, nyttiga bakterier. Jag föredrar växtnäring i gruset när jag vill gynna växterna framför alger. Vänta några dagar och stoppa i ett par fiskar.
                  Låt dem gå in karet och vänta minst ett par veckor innan ni ökar på fiskbeståndet. Eftersom ni har fisken så kan ni ju öka fiskbeståndet succesivt under en 2 månaders period.

                  Mkt växter i förhållande till fisk.

                  Skölj gärna halva filtret ur pumpen och bara krama ur det värsta i svalt vatten. Man vill inte ha en massa svart sörja och växtdelar i pumpen men man ska vara rädd om bakterierna som bor i pumpen och därför bara krama ur det värsta.
                  Så känner jag iaf.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Jag skulle inte starta om karet och stressa fiskarna med ännu ett nytt akvarium. Slutar de rengöra filtret en gång i veckan och byta filtermaterial så kommer det bli bra balans rätt fort.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Jag skulle inte starta om karet och stressa fiskarna med ännu ett nytt akvarium. Slutar de rengöra filtret en gång i veckan och byta filtermaterial så kommer det bli bra balans rätt fort.
                      Ja, prova med det först.. Och som sagt, gör inte rent filtret med varmvatten och helst inte hela filtret om det går.

                      Men som sagt, om ni inte får till det så prova min variant. För jag lyckades inte få till balansen efter en tung medicinering mot parasiter. Jag hade haft superb balans innan men jag fick börja om till slut innan jag fick till det.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      Arbetssätt...