Easy Carbo dåligt för mossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Easy Carbo dåligt för mossa?

    Jag har börjat fått en del tofsalger i mitt 30L räkkar med körsbärsräkor och dvärgsrasboror. Har tidigare haft GDA och lite kiselalger vilket jag fortfarande har och då har jag hört att EC är typ gift för de flesta alger och tänkte ta och pröva det och se om det försvinner men har hört att EC inte gynnar mossa och gör den ful och gör så att den dör. Har en del fin mossa i detta kar Bla såp finns det christmoss och någon/några till och vill verkligen inte döda den.

    Så hur är det egentligen med att EC är typ gift för alger och att den dödar mossor? Stämmer detta?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är mycket riktigt giftigt för en del alger, däribland svarta tofsalger, och det sägs vara giftigt också för vissa mossor, fast det har jag personligen inte testat.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      har mossa i mina sötvattenskar. i det "stora" kör jag med normaldos och i det lilla kör jag med dubbeldos. har inte sett att den påverkas negativt. men om du är osäker så börja med halv eller en tredjedelsdos och öka under tid så kan du se hur din mossa påverkas.
      min mossa är btw javamossa

      Kommentar

      • chrippe
        • September 2010
        • 214

        #4
        Hmm okej jag gör nog som du säger freddi och kör halv dos Ska iväg och köpa det senare i veckan! Gynnar EC GDA alger eller är det giftigt för GDA?

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #5
          Jag har en mossboll (Cladophora aegogrophila) och har kört normaldos av EasyCarbo i drygt ett halvår nu. Jag ser inga förändringar till det sämre på denna i alla fall.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • chrippe
            • September 2010
            • 214

            #6
            Okej fast det är ju inte en mossa utan en alg som mossbollen är gjord av men då är ju inte EC ett gift för den algen och då dör juinte min mossboll jag har där i!

            Kommentar

            • Simon Wikström
              • January 2011
              • 223

              #7
              Ursprungligen postat av slade
              Jag har en mossboll (Cladophora aegogrophila) och har kört normaldos av EasyCarbo i drygt ett halvår nu. Jag ser inga förändringar till det sämre på denna i alla fall.
              Fast Cladophora aegagrophila är en sorts alg och inte en mossa.
              Mvh Simon
              720 l med 2 st Hypostomus soniae.
              105 l med VF Poecilia reticulata.

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                #8
                Ursprungligen postat av chrippe
                Okej fast det är ju inte en mossa utan en alg som mossbollen är gjord av men då är ju inte EC ett gift för den algen och då dör juinte min mossboll jag har där i!
                Det är ju sant när du säger det...var nog lite snabb på knapparna
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Cladophora kan äta EC, dvs det är inte giftigt för mossboll.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...