Tips på avfuktare till akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #16
    Inte mycket att klaga på om den gör sitt jobb, och du har nog rätt i att 4liter kan vara en rimlig mängd för ett akvarierum, fast en slang är iaf ett absolut måste för man tröttnar nog väldigt snabbt på att bära på dom litrarna helt i onödan.
    Har du nåt filter som går att rengöra så kan du ju iaf spara lite pengar på elen, dessutom om den bara behöver jobba halva dygnet så ökar du på livslängden rätt fint

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      Inte mycket att klaga på om den gör sitt jobb, och du har nog rätt i att 4liter kan vara en rimlig mängd för ett akvarierum, fast en slang är iaf ett absolut måste för man tröttnar nog väldigt snabbt på att bära på dom litrarna helt i onödan.
      Jo men har man ingen golvbrunn så är det lite osmart med en slang
      Har annars funderat lite på att sätta dit en stor dunk istället, men drog slutsatsen att då kommer den bara att bli full innan jag ids tömma den och det är tusan så mycket enklare att tömma byttan varje kväll (tar max. 60 sekunder) än det är att släppa iväg med en 30 liters dunk en gång i veckan
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #18
        Varför vill ni ned till 50%. 75% räcker för att slippa mögeltillväxt.
        Checking out...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Dre
          Varför vill ni ned till 50%. 75% räcker för att slippa mögeltillväxt.
          Mitt fiskrum sitter ihop med mitt kontor och om luftfuktigheten är lite hög så drar papperen (finns en jäkla massa här) åt sig fukt,
          Dessutom även om luften cirkulerar med min luftavfuktare så varierar ändå luftfuktigheten på olika ställen eftersom den inte kommer åt över allt. Så om den är 70% där man mäter så kommer luftfuktigheten att vara högre på andra ställen.
          Nu är det inga problem längre men det var det tidigare när jag hade lågprismodellen
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 August 2010, 21:10.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #20
            Ok och så skadar det inte med lite marginal. Men de drar ju en del ström. Jag hade fuktproblem på min kallvind och där satte vi in en avfuktare och fuktkillarna sa bestämt att inte sätta den lägre än 72% eftersom det ger väsentligt sämre ekonomi. De menade att även vid 75 fuktighet så krävs en del andra faktorer om mögel ska bildas.

            Ofta installerar dessutom folk luftfuktare för att komma upp i 50-60%
            Checking out...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Dre
              Ok och så skadar det inte med lite marginal. Men de drar ju en del ström.
              Säkert men å andra sidan så fungerar de ju som en slags värmefläkt oxå så en stor del av denna kostnad tar man igen på detta sätt.
              Tidigare så behövde jag på vintern en värmefläkt (som drar mångdubbelt mer i ström) - det behövs inte längre
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jo men har man ingen golvbrunn så är det lite osmart med en slang
                Har annars funderat lite på att sätta dit en stor dunk istället, men drog slutsatsen att då kommer den bara att bli full innan jag ids tömma den och det är tusan så mycket enklare att tömma byttan varje kväll (tar max. 60 sekunder) än det är att släppa iväg med en 30 liters dunk en gång i veckan
                Jo om man inte har nån golvbrunn blir det lite jobbigt men har man så stora grejer som du vore det kanske ide att fundera över nån form av avloppssystem till akvarierummet, hur gör du vid vattenbyten? om du vid dessa tillfällen rullar ut en slang i huset kanske man kan ha en liten pump i sin 30liters dunk och tömma den via slangen samtidigt tex

                Dre - som kjell säger blir det ofta inte optimal spridning av fukten i ett rum med billigare avfuktare, den du har på vinden är nog lite dyrare skulle jag gissa sen är 50-60% ganska optimal fuktighet inomhus och det drar inte särskilt mycket mer ström som det gör om du avfuktar ett kallare rum som vinden där jag misstänker en väldigt stor del av värmen som tillförs lätt försvinner ut och dom som installerade din avfuktare har 100% rätt i att det går åt stora mängder energi att värma upp ett oisolerat utrymme och kurvan för luftfuktighet (avfuktningsgrad) och temperatur går hand i hand, ju lägre temperatur ju mera får avfukataren jobba för att samla in samma mängd vatten.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  Jo om man inte har nån golvbrunn blir det lite jobbigt men har man så stora grejer som du vore det kanske ide att fundera över nån form av avloppssystem till akvarierummet, hur gör du vid vattenbyten? om du vid dessa tillfällen rullar ut en slang i huset kanske man kan ha en liten pump i sin 30liters dunk och tömma den via slangen samtidigt tex
                  Jobbigt vet jag inte - det tar absolut max. 60 sekunder att öppna luckan, ta ut behållaren, gå 1,5 meter och tömma den i 3.000 liters akvariet, gå 1,5 meter tillbaka till luftavfuktaren och skjuta in behållaren och stänga luckan. Då startar avfuktaren automatiskt med de förinställda värdena.
                  Visst vore det en fördel med en golvbrunn i rummet, men nu har jag inte det utan i rummet intill så det är inte så mycket att göra åt. Det är ju inte heller 3.000 liters akvariet som det är jobbigt med utan istället alla småakvarierna. Var golvbrunnen är att spelar dock mindre roll - däremot så skulle man ha installerat ett automatiskt vattenbytarsystem - DET hade sparat tid.

                  OBS OBS - bara för sakens skull så kollade jag just tiden för hur lång tid det tog för mig att ta ut, tömma och sätta in behållaren igen. Det tog exakt 26 sekunder
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #24
                    26 sekunder är ju inte farligt, det förutsätter bara att man är hemma varje dag.
                    fast om du stoppade en nivåstyrd länspump i behållaren som pumpade upp till det stora karet skulle du kunna glömma bort den helt och ta en semester
                    Ett automatiskt vattenbytarsystem ligger på min önskelista oxå men det kräver mycket mera knåpande för att få ihop nåt som funkar och är relativt säkert

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      26 sekunder är ju inte farligt, det förutsätter bara att man är hemma varje dag.
                      Om den står stilla 1 eller 2 dygn några gånger under en period gör inget och med det intervallet så behöver ändå fiskarna matas (kollas upp) och det har jag ändå någon som gör så det är inget problem
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • zenon
                        • December 2009
                        • 173

                        #26
                        Jag fyllde ju mitt sovrum med en del vatten i början på min semester och jag fick låna en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106677 av länsförsäkringar. 10,4 liters behållare vilket inte är fy skam. Tänker själv köpa en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115173 när jag har flyttat mitt tilltänkta akvariehus till baksidan av boningshuset. Då kommer den dessutom precis som någon antytt värma upp hela huset som en bonus. Sen om det räcker till mitt i smällkalla vintern återstår ju att se...

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Woods lär vara väldigt bra - jag funderade lite över dom men tyckte att de tog för stor plats därför blev det en Mitsubishi istället
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Det var bl.a. denna test som jag läste innan jag köpte min avfuktare http://www.radron.se/templates/ProduktTest.aspx?id=869
                            Men den har ju några år på nacken nu så en del har säkert hänt sedan dess
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #29
                              Kjell du skulle ju kunna borra på rätt ställe, eller bara plocka bort byttan, och haka på en slang som leder vattnet ner i karet

                              Vad man har och når för luftfuktighet beror ju på ganska många faktorer, framför allt rent byggnadstekniskt. Har man t.ex. som jag ett äldre hus med oisolerad platta och ingen dränering så hade jag fått köra avfuktare långt mer än någon med ett modernare, dränerat hus vars platta står på en halvmeter isolering. Jag kan aldrig tänka mig att jag sommartid (då luftfuktigheten är som högst), skulle kunna komma ner till 50%. Och om jag gör det så hade det kostat många rubler.
                              Å andra sidan vad gäller fuktigheten och mögel så skiljer ju behovet för låg rf (så heter det va?) också mellan konstruktioner och inredning. En källare likt min med 'nakna' putsväggar och betonggolv har ju liksom inget som kan mögla Fukten i luften stiger bara uppåt och uppåt tills den är ute ur huset.
                              Har man istället inrett sin källare konstruerad likt min, dvs man har reglat och gipsat väggar, man kanske lagt ett organiskt golv m.m., då ska man passa sig för där finns gott om grogrunder för mögel.
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av danne0301
                                Kjell du skulle ju kunna borra på rätt ställe, eller bara plocka bort byttan, och haka på en slang som leder vattnet ner i karet
                                Praktiskt ogenomförbart eftersom luftavfuktarens nedre del även om den flyttades upp ända till taket (då skulle man inte heller kunna se menyn och sköta den) skulle vara lägre än akvariets översta del. Och även om det hade varit så att luftavfuktaren stod högre så skulle det vara förbaskat fult.
                                Varför göra ett problem av något som absolut inte är ett problem
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...