Tips på avfuktare till akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Tips på avfuktare till akvarierum

    För att inte kapa en bra tråd lägger jag upp en egen fråga.

    Någon som har ett bra tips på en avfuktare till ett akvarierum. Personligen har jag golvbrunn så det skulle fungera med en som har avloppslang eller liknande.

    Men för att göra tråden mer komplett så vore det väl bra med tips på avfuktare med endast behållare också. Kanske de flöesta har behållare men också har anslutning till slang.

    Givetvis är priset/funktionen avgörande.
    Checking out...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ungefär som att fråga vilken bil som är bäst, men det som avgör är nog tillgång på märke samt pris. Här finns en lista som kan vara intressant: http://www.pricerunner.se/cl/87/Luft...3B&sp=1&sort=4
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Om någon har bra erfarenheter av någon dylik så är den informationen intressant. Jag bryr mig inte så mycket om designen.
      Checking out...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Åhå! En sån bionaire eller en conrad skulle ju kunna funka bra i ett mindre utrymme.
        Annars har jag en Woods som står i källarn/tvättstugan och den är otroligt effektiv!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          ett litet tips som är riktat till både Dre och MaxB.

          Akvarierum kan bli skitvarma på sommaren, ergo problem med tempen i karen,
          man kan genom att ha en portabel AC lösa båda problemen, den jag har
          (iofs bara i husvagnen) kan både kyla och avfukta.

          nackdelen är väl att de dönar ganska bra, samt att de inte har någon vettig behållare.
          slang till brunn eller ut genom en ventil behövs.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Bra tips. Jag får gräva lite och se vad som är överkomligt prismässigt.
            Checking out...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag hade tidigare en billig en som köptes för nån tusenlapp hos Jula.
              Denna har jag dock plockat bort och jag köpte istället en Mitsubishi MJ - E16VX. Denna är definitivt inte den billigaste men när jag köpte den så gick jag igenom ett antal tester på diverse sidor och den fick överallt bäst betyg.
              Jag är väldigt nöjd med den och jag har nu haft den i åtminstone 2 år och den går som en klocka. Egentligen har jag för mig att man skall rengöra luftfiltret då och då men det har jag glömt av.

              En nödvändighet när det gäller luftavfuktare är att luften som blåses ut fås att cirkulera rejält - det gör det på denna eftersom den har ett spjäll som går fram och tillbaka. Man kan också på apparaten avläsa rummets luftfuktighet.
              Det går också att ställa in den så att den bara går när luftfuktigheten överstiger en viss nivå.
              Behållaren tar visserligen bara 4 liter (eller vad det nu är) men det går att koppla om den och dra vattnet direkt till ett golvavlopp. Detta har jag dock inte i mitt akvarierum, men nu blir det precis lagom att tömma behållaren 1 gång per dygn.
              Kan väl också nämnas att det är rätt så smäcker och därmed tar liten plats.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 August 2010, 13:53.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Vilken fuktighetsnivå har du ställt in den på? Jag antar att om man kör avfuktaren så pass att luften blir onödigt torr som kommer onödigt mycket vatten från akvarierna diffundera upp i luften och driva avfuktaren ännu mer. Jag har för mig att man bör hålla sig under 75% relativ fuktighet för att slippa mögel.
                Här koncentrerar vi oss på begreppet mögel samt vad det innebär då mögelangrepp sker i hus och eventuell hälsopåverkan därav ges. Vi följer också senaste
                Checking out...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dre
                  Vilken fuktighetsnivå har du ställt in den på? Jag antar att om man kör avfuktaren så pass att luften blir onödigt torr som kommer onödigt mycket vatten från akvarierna diffundera upp i luften och driva avfuktaren ännu mer. Jag har för mig att man bör hålla sig under 75% relativ fuktighet för att slippa mögel.
                  http://www.lfs-web.se/mogel.htm
                  Minns inte ens vad jag ställde in den på - den går för jämnan, men orsaken till det är nog snarast att jag har ett 3.000 liters öppet akvarium i mitt akvarierum.
                  Luftfuktigheten i rummet är med avfuktaren på ungefär 50 och ungefär 90 om den inte står på (den slår ju av automatiskt när behållaren är full).

                  Ett tips är också att inte ställa den precis bredvid ett öppet akvarie - vattnet i det akvariet dunstar då väldigt snabbt
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Vill bara kasta in att jag har en zibro d112 luftavfuktare som jag köpt på coop för dryga tusenlappen, den har behållare och slanganslutning som dom flesta, har fungerat bra för mig nu i 1,5år i en ganska fuktig källare och kan rekomendera den, helt ljudlös är den inte men betydligt tystare än dom flesta portabla ac, mera samma nivå som min dator

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Bra tips!
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        kan nämna att den som många andra har en behållare på 3liter (inte helt hundra på storleken) och dom flesta i den prisklassen har ungefär samma, har du en ganska hög luftfuktighet (över 70%) och vill ner till runt 50% som är ganska vettigt lär du behöva tömma den 3ggr per dag, så oavsett vad du köper för nåt så se till att den iaf har möjlighet för slanganslutning, annars kan man ju alltid borra in en slang själv i behållaren men då lär du sabba garantin

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          kan nämna att den som många andra har en behållare på 3liter (inte helt hundra på storleken) och dom flesta i den prisklassen har ungefär samma, har du en ganska hög luftfuktighet (över 70%) och vill ner till runt 50% som är ganska vettigt lär du behöva tömma den 3ggr per dag, så oavsett vad du köper för nåt så se till att den iaf har möjlighet för slanganslutning, annars kan man ju alltid borra in en slang själv i behållaren men då lär du sabba garantin
                          Är det verkligen så?
                          Luftfuktigheten hos mig går ner till 50% och behållaren på min är på 4 liter och då har jag som sagt ändå ett 3.000 liters öppet akvarium i rummet och jag tömmer den oftast bara 1 gång per dygn.
                          Fast mycket beror förstås på tempen i rummet - på sommaren när det är rejält varmt så tar det bara ca. 20 timmar innan avfuktaren är full, medan det på vintern tar ca. 28 timmar innan den är full. Fast har man som sagt ett golvavlopp är det ju ändå inget problem eftersom man från de flesta (inte alla) luftavfuktare kan dra en slang direkt till avloppet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Som du säger så påverkar temperaturen mycket, men sen så beror det ju oxå mycket på hur stort rum man avfuktar, min sitter ju mitt i källaren och tar flera rum så du kanske har en betydligt mindre luftvolym att avfukta, min tar väl annars vid rumstemperatur ut upp till 10liter/dygn har jag för mig. Det låter faktiskt lite konstigt att du inte får ut mer än 4liter per dygn om den jobbar konstant, kanske dax för en rengöring för igensatta filter kan hämma funktionen rejält så den står och drar stöm i onödan, en hyggligt modern luftavfuktare borde ge minst 7l/dygn om den går konstant.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fuzzop
                              Som du säger så påverkar temperaturen mycket, men sen så beror det ju oxå mycket på hur stort rum man avfuktar, min sitter ju mitt i källaren och tar flera rum så du kanske har en betydligt mindre luftvolym att avfukta, min tar väl annars vid rumstemperatur ut upp till 10liter/dygn har jag för mig. Det låter faktiskt lite konstigt att du inte får ut mer än 4liter per dygn om den jobbar konstant, kanske dax för en rengöring för igensatta filter kan hämma funktionen rejält så den står och drar stöm i onödan, en hyggligt modern luftavfuktare borde ge minst 7l/dygn om den går konstant.
                              Men som sagt - luftfuktigheten kåller sig konstant på under 50 när den är igång och det är "kruttorrt" här nere.
                              Så varför klaga
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...