Köpa "begagnade" fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaz
    • July 2006
    • 25

    Köpa "begagnade" fiskar?

    Hej allihop!

    Skulle gärna höra lite åsikter om det här med att köpa "begagnade" fiskar, alltså fiskar som en privatperson haft några år o sedan tröttnat på, alltså inte hemodlade yngel utan vuxna djur. Är ni för eller emot?
    Något speciellt man ska tänka på innan man handlar sådana?
    Hur är det lämpligt att priset ligger - som i en akvarieaffär eller lägre? Kanske rentav betydligt läge?
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #2
    Hade personligen inte betalat så mycket för fiskarna om man inte visste vem som hade haft dom och hur dom hade skötts.
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Zaz
      Hej allihop!

      Skulle gärna höra lite åsikter om det här med att köpa "begagnade" fiskar, alltså fiskar som en privatperson haft några år o sedan tröttnat på, alltså inte hemodlade yngel utan vuxna djur. Är ni för eller emot?
      Något speciellt man ska tänka på innan man handlar sådana?
      Hur är det lämpligt att priset ligger - som i en akvarieaffär eller lägre? Kanske rentav betydligt läge?
      Generellt sett kan man tänka sig ett lite lägre pris, men det beror helt på vem det är som säljer och vad det är för fisk. Vissa fiskar kan man betala samma för som i butiken, det gäller exempelvis arter som blir stora och/eller gamla, Loricariider och andra större malar är exempel på sådana fiskar. Dessutom köper man en förhållandevis stor fisk i butiken så är den (garanterat) ännu äldre än om man köper den hos en privatperson (fisk får i regel lite mindre mat i butiken och tankarna är mindre).
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Zaz
        • July 2006
        • 25

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Generellt sett kan man tänka sig ett lite lägre pris, men det beror helt på vem det är som säljer och vad det är för fisk. Vissa fiskar kan man betala samma för som i butiken, det gäller exempelvis arter som blir stora och/eller gamla, Loricariider och andra större malar är exempel på sådana fiskar. Dessutom köper man en förhållandevis stor fisk i butiken så är den (garanterat) ännu äldre än om man köper den hos en privatperson (fisk får i regel lite mindre mat i butiken och tankarna är mindre).
        Tänkte om man köper från privatpersoner på olika Köp & Sälj sidor, där har man ju ingen aning ifall de är duktiga/vana akvarister eller inte. Sjukdomar osv... (kan ju drabba den bäste också).

        Det var främst L-malar jag tänkte på. Det knöliga är ju att när blir de för gamla så är de ju inte så pigga på lek längre, så visst - man får en färdigt stor fisk för pengarna - men kanske en som aldrig är sugen på att bli fler.

        Dessutom hör jag till dem som tycker det är fantastiskt kul att följa en ny fisk från det att den är liten till fullvuxen...

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Köper man fiskar på akvarieauktioner så brukar man kunna spara mycket pengar (även om vissa om fiskar ibland går dyrare än i affären).
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Jag är för att köpa från privatpersoner.
            Man får ju först se hur fiskarna bor innan man köper dem, verkar allt ok så är det bara att slå till.
            Priset ska vara lägre än zoobutikernas (om det inte är någon jätteovanlig fisk som är svår att få tag på)

            Jag är själv ute efter en lejonhuvudciklid hona och zoobutikerna säljer bara ej fullvuxna och eftersom jag inte har plats för fler hanar (eller fler kar) så är jag villig att betala fullt pris från en privatperson ...
            / dtoppen /

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Letar man efter vuxna individer så är privatpersoner att föredra. Hur lätt är det att tex. hitta en könsmogen leksugen diskushona i en affär. Ett lekpar privat kanske kostar mer än 2st "fristående" individer på zoo. Och oftast så kan man se om fisken är i bra eller dålig kondition. Fråga om personen som säljer kan mata det man tänkt köpa för att se hur intresserad den är på maten.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              Arbetssätt...