322x50x45 high-tech SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Verkligen imponerande!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • micket
      • February 2008
      • 256

      Ursprungligen postat av jegt
      De bildar inte par utan hannarna leker med alla de kommer åt.
      Ja somliga har det bra Vi ses i morrn!

      Kommentar

      • jegt
        • March 2006
        • 173

        Uppdatering

        Lite uppdaterade bilder på akvariet. Det mesta växer hyggligt men det finns nog en hel del optimerande kvar att göra när det gäller co2 och gödning. Har satt en liten koralia stream-pump i varje ände av akvariet för att få lite mer rörelse på vattnet.

        De flesta körsbärsräkorna har migrerat ner i sumpen efter att ha blivit ganska hårt jagade av mina A.Baenchi-hannar. De verkar dock trivas i sumpen och förökar sig med god fart.

        Jag funderar på att rensa ut en del av rötterna i den högra delen av akvariet för att få lite mer fri bottenyta. Fiskarna verkar inte lika förtjusta att vara inne bland rötterna som jag trodde. Är kanske bristen på hot som gör det. De baenchi som lekt hittils har gjort det under någon av rötterna som ligger väldigt öppet, antar att de vill ha bra uppsikt runt omkring.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • jegt
          • March 2006
          • 173

          Efter ett läckage har jag bestämt mig för att lägga in våtrumsmatta i akvarierummet (borde väl gjort det från början egentligen) och i samband med det tänkte jag passa på att borra alla akvarierna och koppla in allihop på sumpen så de kan få del av gödning, co2, vattenbyten, osv. Så det blir nästa projekt. Tänkte också skaffa en störra sump så småningom, kommer bli trångt i nuvarande sumpen med 5 akvarier kopplade till den.

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            Toppklass!

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • jegt
              • March 2006
              • 173

              Nu är de flesta prylar jag behöver för att koppla upp resten av akvarierna på sumpen på väg (med PVC-rördelar osv). Efter mycket letande så har jag beställt skjutventiler i PVC från england för att ersätta kulventilerna på röret från ytavrinningen ner i sumpen. De ska förhoppningsvis vara lättare att finjustera och väldigt mycket billigare än de membranventiler som verkar vara det enda som går att få tag på i sverige. Diamanthålsågar har också anlänt från hongkong, 50kr styck är lite billigare än vad de kostar här.. =)

              Kommentar

              • jegt
                • March 2006
                • 173

                Ny sump beställd. Kommer bli gott om plats för alla pumpar.

                Kommentar

                • micket
                  • February 2008
                  • 256

                  Ursprungligen postat av jegt
                  Ny sump beställd. Kommer bli gott om plats för alla pumpar.
                  Kul! Hur kommer den nya sumpen se ut?

                  Kommentar

                  • jegt
                    • March 2006
                    • 173

                    Nya sumpen blir 120x40x40cm och kommer ha filtermattorna på tvären istället för längs med som den nuvarande har. Den kommer ha två 20cm höga avdelare, en precis efter där vattnet kommer ner i sumpen för att minska turbulensen på botten i resten av sumpen och en precis innan pumparna för att försöka hindra sediment att samlas bland pumparna. Den kommer också vara borrad så vatten kan rinna direkt ner i avloppet om nivån blir för hög.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      Hur fungerar styrningen av ljuset med akvariedator? Tänkte jag som har en ramp. Går den att styra ?
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • jegt
                        • March 2006
                        • 173

                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Hur fungerar styrningen av ljuset med akvariedator? Tänkte jag som har en ramp. Går den att styra ?
                        Om det är en vanlig icke dimmbar ramp så går den att stänga av och på genom att koppla den till ett styrbart eluttag, men för att det ska gå att dimma belysningen måste det vara en speciell ljusramp.

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          WOW!! Vilket otroligt häftigt kar! Underbart med den länden så att fiskarna får lång simyta. Håller med Osis, det hade man velat sett i verkligheten!!
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Ursprungligen postat av jegt
                            Om det är en vanlig icke dimmbar ramp så går den att stänga av och på genom att koppla den till ett styrbart eluttag, men för att det ska gå att dimma belysningen måste det vara en speciell ljusramp.

                            Okej har du något exempel på en sån ramp? Var köpte du dina grejor?
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Väldigt snyggt och inspirerande akvarium , får en bäckkänsla, för att förstärka den hade jag försökt att skapat ett flöde så man såg på växterna att de ligger lite i strömriktningen, inget extremt utan bara att man ser tendensen att allt pekar i samma riktning.

                              Den mossan du har mest av på högersidan av karet, vilken av de olika mossorna du har är det?

                              Sedan är jag nyfiken på hur karet ser ut idag, växtkar har ju en förmåga att ändra på sig hela tid
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                Ursprungligen postat av jegt
                                OK, här kommer en bild. Lite för mycket ljus i rummet så det blev reflektioner i glaset tyvärr.
                                Top-of-the-line kar!

                                Btw, reflektioner är tillåtna, bara man inte ser personen som fotograferar. Speciellt om personen enbart är iförd underkläder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...