322x50x45 high-tech SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matte&Mia
    • February 2008
    • 141

    Du har ett kar med helt galen potential, skall bli riktigt kul att se när du fått i all växtlighet och det har börjat ta sig!
    Blir det några växter som letar sig upp ovanför ytan?
    Ciklider is the shit! : )

    Kommentar

    • jegt
      • March 2006
      • 173

      Ursprungligen postat av Matte&Mia
      Du har ett kar med helt galen potential, skall bli riktigt kul att se när du fått i all växtlighet och det har börjat ta sig!
      Blir det några växter som letar sig upp ovanför ytan?
      Ja det är helt klart målet att en del växter ska ta sig upp över ytan. Har t.ex beställt ett antal anubias som jag tänkte sätta på de grenar som går upp över ytan. Får se vad jag kan hitta på mer.

      Kommentar

      • jegt
        • March 2006
        • 173

        Nu har jag börjat möbler även vänstra sidan av akvariet. Får mer växter på onsdag.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • jegt
          • March 2006
          • 173

          Släppte ner 7 amano-räkor i akvariet igår. Idag hittade jag samtliga antingen i överrinningsboxen eller i sumpen. De är för stora för att ta sig igenom kammen så de måste ha klättrat över.

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            Riktigt snyggt!

            Kommentar

            • ankan94
              • February 2009
              • 199

              roliga räkor!!!!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Trevligt projekt och karet verkar bli riktigt snyggt.
                Dock, har du inte tänkt att göra något år bakgrunden - det är ju inte så snyggt som det är nu. Varför inte måla den svart - och sedan måste du ha upp något framför "lådan" i mitten.

                Måtten på ditt akvarium - är ungefär samma som på det jag hade på Interzoomässan i Tyskland. Några foton finns längst ner i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...484&Itemid=206
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • jegt
                  • March 2006
                  • 173

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Trevligt projekt och karet verkar bli riktigt snyggt.
                  Dock, har du inte tänkt att göra något år bakgrunden - det är ju inte så snyggt som det är nu. Varför inte måla den svart - och sedan måste du ha upp något framför "lådan" i mitten.
                  Har funderat lite på att sätta nått svart tyg bakom. Måla blir ju lite knepigt nu när akvariet är fullt med vatten. =) Lådan i mitten vill jag ha syndlig nu i början så jag har lite koll på vad som händer där.. speciellt nu när det har visat sig att amano-räkorna gärna klättrar in i den. Men på sikt ska den döljas så mycket som möjligt, funderar på att klä den med nät med mossa.

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Måtten på ditt akvarium - är ungefär samma som på det jag hade på Interzoomässan i Tyskland. Några foton finns längst ner i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...484&Itemid=206
                  Ja jag tittade en del på det akvariet när jag funderade på måtten, ville ha 300x60x50 på mitt också först men min fru tyckte det tog för mycket plats i rummet så jag fick nöja mig med 50cm djup. Sen förlängde jag det lite för att få in 80 watts T5-rör.

                  Kommentar

                  • jegt
                    • March 2006
                    • 173

                    Idag flyttade de första fiskarna in i karet, 10 stycken Parotocinclus sp 'Pernambuco' (pitbull pleco). 20 amanoräker blev det också. Tetrorna jag beställt kom tyvärr inte, får hoppas de kommer nästa vecka istället. Köpte också 9 krukor olika cryptokorinner och 9 anubias så nu är det lite mer planterat. Är dock fortfarande lite tomt på vissa ställen så jag ska klura lite på vad mer jag ska ha. Lägger upp lite nya bilder imorgon.

                    Kommentar

                    • osis
                      • February 2008
                      • 851

                      Längtar tills imorgon!

                      Kommentar

                      • jegt
                        • March 2006
                        • 173

                        Ny bild. Ser fortfarande lite tomt ut i bakkant på vissa ställen. Ska köpa lite mer smårötter och stapla upp här och där, sen stoppa i mossa i springorna.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av jegt
                          Ny bild. Ser fortfarande lite tomt ut i bakkant på vissa ställen. Ska köpa lite mer smårötter och stapla upp här och där, sen stoppa i mossa i springorna.
                          Jösses, ja, det här är verkligen ett riktigt mäktigt kar!
                          Jag är inne litegrand på det som Kjelle påpekar; bakgrund. Jag har läst i början av tråden att du inte är intresserad av en bakrund som man sätter i själva karet - det kan jag förstå då karet inte jobbar så mycket på djupet, men att du har funderingar på någon typ av svart, eller mörk, bakgrund på utsidan bakrutan. Det skulle vara intressant att höra/läsa dina funderingar kring detta - då jag tror att man "trollar" fram en speciell djupkänsla med en bakgrund i solid färg som får blicken att fästas på det som är i karet och inte tapeten på väggen bakom.
                          Jag förstår också att du planerar att, så att säga, "täcka" bakrutan med rötter och växtlighet och då kan kanske en bakgrund bli mer eller mindre överflödig. Jag har bara en känsla av att en mörk, typ svart, färg är det optimala även då bakrutan är täckt med rötter, mossor och växter.
                          Detta inte sagt som någon kritik överhuvudtaget, utan mer som en iakttagelse - är för övrigt övertygad om att du har full koll på det visuella - men det kunde vara spännande och intressant att ta del av dina funderingar kring "bakgrundsfrågan".
                          Det ser riktigt snyggt och harmoniskt ut i ditt kar! Härligt att du jobbar i en lugn och metodisk takt!

                          Kommentar

                          • jegt
                            • March 2006
                            • 173

                            Ja.. jag har ju varit inne på att köra någon form av svart material bakom akvariet. Har dock inte vetat riktigt hur jag gör det enklast. Inte riktigt läge att lyfta bort akvariet och måla baksidan =)

                            En plan har varit att sätta nått svart matt tyg, t.ex filt på t.ex masonitskiva och sätta bakom akvariet, borde gå att kila fast skivan mellan över och under-ramen.

                            Jag har inte haft bakgrund i något av mina tidigare akvarier, störs inte så mycket av att det det saknas, men en svart bakgrund skulle jag kunna tänka mig att testa.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av jegt
                              Ja.. jag har ju varit inne på att köra någon form av svart material bakom akvariet. Har dock inte vetat riktigt hur jag gör det enklast. Inte riktigt läge att lyfta bort akvariet och måla baksidan =)

                              En plan har varit att sätta nått svart matt tyg, t.ex filt på t.ex masonitskiva och sätta bakom akvariet, borde gå att kila fast skivan mellan över och under-ramen.

                              Jag har inte haft bakgrund i något av mina tidigare akvarier, störs inte så mycket av att det det saknas, men en svart bakgrund skulle jag kunna tänka mig att testa.
                              Aha! Ofta när man talar med akvarister som kör bakgrundslöst - så har de faktiskt inte haft någon bakgrund i sina kar innan - men blir själva förvånade när de väl satt dit en - tvärtom vad man kanske tror blir djupet ett annat med en mörk färg bakom. Hursomhelst - du gör ju givetvis så som du själv finner bäst!!!
                              Ett enkelt sätt är att, som du nämner, sätta någon form av matt tyg bakom karet - det kan du ju spänna och fästa, sporadiskt, med någon kraftigare tejp i kortsidorna, bara för att se hur resultatet blir. Senare kanske någon styvare film, som du "slajdar" in bakom karet och fäster på lämpligt vis.
                              Själv hängde jag bara en matt tygduk bakom mitt ena kar, 600-litaret, och fäste med gaffatejp i kortsidorna - funkar super!

                              Kommentar

                              • jegt
                                • March 2006
                                • 173

                                Ja jag ska helt klart testa det. Måste bara komma på nått sätt att få dit bakgrunden snyggt. Båda gavlarna på akvariet står mycket synligt så det måste se snyggt ut även där. Ska klura lite på det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...