Ett litet projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #76
    Ursprungligen postat av Markus1984
    Huva.. har handlat akvarieprylar så som växter,pumpar,stenar,foder m.m för runt 3000kr denna vecka.

    Har hänt en hel del i akvariumen..och jag har tagit bilder..

    Men har besök nu så det får vänta lite med uppdateringarna.

    Imorrn ska jag hämta nya vitvaror till hela lägenheten...det kommer nog ta 1-2 dagar att få allt inkopplat och slänga iväg allt det gamla...

    Min akvariemöbel börjar ta form bilder kommer sedan..


    P.S lek-tendenser på panduro som går i mal-tanken...


    See you later!
    Seriöst Både med hem för de dina och firrarna!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #77
      Ursprungligen postat av Robin_H
      Coolt markus! med Fina krabbor, Tycket mycket om dina akvarium
      Tack Robin det känns väldigt roligt att höra..denna tråd har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet hittils ;P

      Har hafft fullt upp med Vitvarorna nu, men jag tänkte uppdatera ikväll med bilder och lite mer vad som har hänt med inredning m.m (I promise)

      P.S vad var det för länk du fick in så snittsigt? en google sökning? ;D
      Senast redigerad av Markus1984; 28 December 2008, 12:31.
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #78
        Ursprungligen postat av c90368
        Seriöst Både med hem för de dina och firrarna!
        Tjejen har fler behov än jag! Fy sjufotingen vilken värk i kroppen efter allt konkande..

        Vi bor på 3:e våningen utan hiss...4 trappor att knata upp för...


        Uppdatering senare som sagt...ska svänga min morfar som hjälpt mig att såga till några bitar till min möbel senare...

        Det börjar ta form, men det har varit mycket att stå i senaste dagarna...


        p.s det vart en eheim aquaball 2208 till Panduro karet..(dock har dom inte flyttat in än, bara en skäggig mal bor där nu :P )


        /Markus
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #79
          Nu är jag hemma och allt har lugnat ner sig...ska springa över till en kompis vars fiskar jag sköter om medans han e borta under jul-helgen...ska se om jag kan få med nå kort på hans häxmalar och slamkrypare..

          jag lovade någon ett kort på hans bräckvattenskar på 450L också?

          Sen uppdateras det...!!
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #80
            Ursprungligen postat av Markus1984
            Nu är jag hemma och allt har lugnat ner sig...ska springa över till en kompis vars fiskar jag sköter om medans han e borta under jul-helgen...ska se om jag kan få med nå kort på hans häxmalar och slamkrypare..

            jag lovade någon ett kort på hans bräckvattenskar på 450L också?

            Sen uppdateras det...!!
            Sitter som på nålar!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #81
              Uppdatering av 73L

              Yes! Då kör jag igång med en liten uppdatering på min 73L burk där 1 ancistrus hane och 1 par A.Panduro kommer att gå.

              (Just nu går bara ancistrusen där.)

              Lite kort om akvariet i sig:
              Inköpspris: 125kr med Pump,Lysramp,doppvärmare och täckglas.
              (Köpte 2st )

              Akvariet är av 8mm glas med måtten 60x35x35.(Säkert 10 år gammalt, men mycket stabilt..köpte det från en djuraffär som nyligen la ner)

              Inredning(som ni även får se på bilderna nedan):
              1 rot med Windelöv,javamossa, och javaormbunke
              1 vanlig bit rot.
              9kg svart 1-2mm grus (Akvastabil)
              2st håliga stenar som liknar kalksten
              ett par små stenar (engelsk-sjösten)
              Pump: Eheim AquaBall 2208 480l/h

              Först några bilder på hur akvariet har tagit sig från tomt till näst intill klart, sen följer några bilder på Panduro paret som för närvarande går i en annan tank.

              (p.s glömde att ta med kameran till polarn,fixar det sen ;P )
              Bifogade filer
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #82
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Yes! Då kör jag igång med en liten uppdatering på min 73L burk där 1 ancistrus hane och 1 par A.Panduro kommer att gå.

                (Just nu går bara ancistrusen där.)

                Lite kort om akvariet i sig:
                Inköpspris: 125kr med Pump,Lysramp,doppvärmare och täckglas.
                (Köpte 2st )

                Akvariet är av 8mm glas med måtten 60x35x35.(Säkert 10 år gammalt, men mycket stabilt..köpte det från en djuraffär som nyligen la ner)

                Inredning(som ni även får se på bilderna nedan):
                1 rot med Windelöv,javamossa, och javaormbunke
                1 vanlig bit rot.
                9kg svart 1-2mm grus (Akvastabil)
                2st håliga stenar som liknar kalksten
                ett par små stenar (engelsk-sjösten)
                Pump: Eheim AquaBall 2208 480l/h

                Först några bilder på hur akvariet har tagit sig från tomt till näst intill klart, sen följer några bilder på Panduro paret som för närvarande går i en annan tank.

                (p.s glömde att ta med kameran till polarn,fixar det sen ;P )
                Jag vet inte om du har följt mig i mina inlägg i olika trådar?

                Om du har gjort det så lär du ha lagt märke till att jag inte bara ger ros utan också tistlar. Visst kan jag räknas som en surgubbe, men jag anser att om man ger + till det man gillar så ska man även ge - till det man tycker mindre om.

                Så ditt kar med svart bottensand och någon sorts vit hålsten, för att ha SA fiskar som Ansictrus och Apistogramma, måste jag tyvärr såga med fotknölarna

                Men smaken är delad, så om du gillar det så ska du naturligtvis ha det
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #83
                  Ris och ros, det är alltid kul med kommentarer så länge de är välmenat.

                  Jag har inte brytt mig om att dessa är SA fiskar. Utan bara kört på nått jag tyckt var snyggt(plus att det faktiskt vart blå bakrund pga att jag inte orkade jobba 10h med att få bort det)

                  Ska följa upp detta projekt tills jag koppat in pandurosarna.
                  Sen går jag nog över till 180L projektet som jag jobbat med under helgdagarna...riktigt nöjd hittils! Nåt som MaxB kommer gilla iaf tror jag ;D)

                  Förövrigt så har jag hört av erfarna akvarister att just panduro trivs med mörkt bottensubstrat. Tror det står i artbeksrivningen här på zoopet också

                  Sen tror jag inte fisken bryr sig så mkt om färger....

                  Jag gillar många av dina projekt trådar och tar till mig en hel del tips och råd från dig och några andra här på zoopet.

                  Så tack!



                  Jag har givetvis följt dina projekt sett och lärt, men som sagt smaken är som baken.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #84
                    Tycker du fixar svart bakgrund, tar bort den vita hålstenen, planterar lite javaormbunkar/svärdsplantor, och kör hårt.

                    Men tror du är på rätt väg med den mörka sanden.

                    Jag vill inte vara negativ eller "nerslående", bara tips. Är snyggt redan som det är.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #85
                      Vi får se vad som blir av det, jag tycker det vart helt ok. Ser fräscht ut.

                      Har 1 till likadan burk som jag ska göra iordning, om inte fisken trivs i mitt blåa akvarium får dom flytta dit..

                      Har 2 till akvarium på ingång som vi får se vad det blir av också.

                      Men som jag skrev när jag presenterade 73L panduro burken så får det handla om den tills dom är inkoppade.

                      Tar gärna emot mer ris/ros, gärna konstruktiv kritik.
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #86
                        Sitter och funderar framför detta projekt och är lite osäker på om det är tillräckligt med grottor för mina panduro.

                        Jag ser ju hur dom leker runt i mal-akvariet som är fullt med rötter..får kanske bygga om lite i det.

                        Hade gärna haft några kokosnötter i men det finns inte att köpa nånstans i västerås vad jag vet..

                        Undrar om det går att kombinera ancistrus och panduro odling...så att de får gå kvar med malarna...men det är ju yngel jag är ute efter...

                        Tips?
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #87
                          Ursprungligen postat av Markus1984
                          Sitter och funderar framför detta projekt och är lite osäker på om det är tillräckligt med grottor för mina panduro.

                          Jag ser ju hur dom leker runt i mal-akvariet som är fullt med rötter..får kanske bygga om lite i det.

                          Hade gärna haft några kokosnötter i men det finns inte att köpa nånstans i västerås vad jag vet..

                          Undrar om det går att kombinera ancistrus och panduro odling...så att de får gå kvar med malarna...men det är ju yngel jag är ute efter...

                          Tips?
                          Jag tror du hittar kokosnötter i vilken mataffär som helst, kolla bland frukten på din närmaste ICA, jag köpte en idag 8:95:-

                          Ett helvete att öppna fint dock, skall kolla om farsan har en bandsåg på jobbet.
                          Lilla öppningen blir nog svår endå, kanske ett håltagningsborr eller motsvarnde för detta.

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #88
                            Har letat som tusan i alla affärer vid frukt och grönt, och frågat i vissa...det brukar väl komma in kokosnötter vid juletid?

                            Får kika runt lite mer..
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #89
                              Tycker NI att jag ska dela upp mina projekt så att det blir lättare att uppdatera och följa ett akvarium i taget?
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #90
                                Nej, det tycker inte jag iaf. Du har liksom hela paketet med dina kar i den här tråden och du kör inte dessa som något riktigt projekt utan mer som en tråd om dina kar och ställer frågor och får svar om dessa.

                                Det enda jag kan se är om du drar igång dina planer på Killis, de bör nog få en egen tråd.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...