Ett litet projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Ursprungligen postat av flygrc
    Trevlig tråd du har, kikat speciellt på krabborna, vem vet vad som händer om man springer på några i någon akvarieaffär


    Ett litet tips, när du har flera bilder i ett inlägg så blir det lättare att läsa om texten är vid bilden

    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=123119&page=2
    Tack och tack

    Faktiskt funderat på hur man gör för att få bilderna där man vill.

    Krabborna är riktigt trevliga, visst kan dom äta nått blad då och då, men mata dom med alg-tabletter/grönsaker så slutar dom snart.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      Ursprungligen postat av Markus1984

      Krabborna är riktigt trevliga, visst kan dom äta nått blad då och då, men mata dom med alg-tabletter/grönsaker så slutar dom snart.
      Då slipper man slänga dom växterna
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        Uppdatering

        180L:

        Jagar fortfarande fisk i detta akvarium men det börjar växa till sig bra efter re-skejpen.

        Helhetsbilder:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Helhet1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,7 KB
ID: 2104339Klicka på bilden för större version

Namn: Helhet2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,8 KB
ID: 2104340

        Här har jag ställt utblåset så att halva blåser mot roten och vidare ner i akvariet och resten uppåt.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Vattenbubbel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,6 KB
ID: 2104341

        Min ena krabba som bor på min lilla extra pump, mysigt att baja och sova där mmmm.
        Klicka på bilden för större version

Namn: SkiterPåPumpen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,6 KB
ID: 2104342

        Växthörnan som bildats med hjälp av Crinum-löken och flytväxter.
        Klicka på bilden för större version

Namn: VäxtHörnan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,7 KB
ID: 2104343

        Några flytväxter:
        Klicka på bilden för större version

Namn: NågraFlytVäxter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,7 KB
ID: 2104345


        2 Praktbotior och 1 Pakistanbotia i deras lilla näste.
        (dålig bild dom gillar inte att bli störda så högt upp i akvariet.)
        Ett litet bevis på att att kan trivas ihop
        Klicka på bilden för större version

Namn: BotiornaMyser.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,5 KB
ID: 2104344

        Och liten bild på mina stora Kardinaltetror och Rosentetror.
        Klicka på bilden för större version

Namn: StoraKardinal&Rosen.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,4 KB
ID: 2104346

        Mot löning blir det nån mer växt och förhoppningsvis några andra fisk-arter i detta akvarium.

        Mvh
        /Markus
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          Upptäckte nu att den nyaste ancistrus-honan som jag inhandlade också har börjat svullna upp som min förra lilla sjukling. Men de 2 större albino ancistrus visar inga symtom, inte panduron heller..

          Vette sjuttsingen vad det är för fel, denna är också väldigt liten precis som den förra som insjuknade.

          Funderar på om jag ska försöka plocka ut den och medicinera med Furanol på denna också.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            Ursprungligen postat av Markus1984
            Upptäckte nu att den nyaste ancistrus-honan som jag inhandlade också har börjat svullna upp som min förra lilla sjukling. Men de 2 större albino ancistrus visar inga symtom, inte panduron heller..

            Vette sjuttsingen vad det är för fel, denna är också väldigt liten precis som den förra som insjuknade.

            Funderar på om jag ska försöka plocka ut den och medicinera med Furanol på denna också.
            Tråkigt med sjukdomar i karet, fan det verkar vanligt med massa sjukdomar när man läser i alla trådar. Brukar det gå att lösa? eller finns det massa sjukdomar som ingen känner till?

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              Finns säkert en hel del som man inte vet vilken sjukdom det är.

              Med några av de vanligaste går att bota om man gör det i tid.

              Jag antar att det har någonting med kosten att göra, eller så var dessa 2 exemplar känsligare, aldrig haft nån mal förut som verkat hängig förutom dessa 2.

              Avvaktar tills imorgon med att ta ut firren. För mycket stress gör nog det hela värre.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                Jag tror att min Albino ancistrus hona bär på rom. Hon är ju gul och lite transparent och nu är hon svart/mörk på magen typ.

                Spännande... nån som vet lite mer exakt hur det funkar med äggen osv? Bär dom alltid runt på ägg när dom blivit könsmogna?


                Kameran ligger på laddning just nu men när den är klar tänkte jag uppdatera lite om min mal/panduro tank. skulle behöva lite tips och råd...mer om det senare.
                Senast redigerad av Markus1984; 07 January 2009, 17:36.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  Filmuppdatering.

                  Tjena, i väntan på lite fisk m.m så gjorde jag en liten rockig film som visar upp mitt 180L i alla möjligt vinklar.(Övning ger färdighet.....)

                  Ingen super video, men en skön gammal låt..


                  Titta gärna och kommentera nåt./Markus

                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    Idag har jag införskaffat ett 311L akvarium, och ett 40L akvarium..båda med aluminium ram och ställning.

                    Fick även med 2st vattensköldpaddor, som jag trodde var små innan jag kom dit, men dom visade sig vara väldigt stora

                    Har laggt ut några annonser på dessa fina djur hoppas nån som kan nått om dom kan ta hand om dom.

                    Får se vad jag hittar på med det lilla akvariet medans jag väntar på att någon vill ha paddorna.


                    Köpte även en ny filterpump till mal/panduro karet..det vart en Eheim Aquaball 2210.
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Markus1984
                      Tjena, i väntan på lite fisk m.m så gjorde jag en liten rockig film som visar upp mitt 180L i alla möjligt vinklar.(Övning ger färdighet.....)

                      Ingen super video, men en skön gammal låt..


                      Titta gärna och kommentera nåt./Markus

                      Ja, med den musiken var det lätt att titta på hela filmen

                      Gillar verkligen grund layouten med rötter, sten och växter.

                      Men det behöver växa på sig en del. Jag har ett exakt likadant Juwel kar, så jag vet vad du behöver göra.

                      Fixa förts juwels reflektorer till ljusrören. Sedan ett tredje rör som du fäster på den bakre luckan. Går alldeles utmärkt att fästa reflektorn i luckan och sedan är det bara att hänga på ett rör till. Då får du bra ljus och det blir fart på växterna.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Ja, med den musiken var det lätt att titta på hela filmen

                        Gillar verkligen grund layouten med rötter, sten och växter.

                        Men det behöver växa på sig en del. Jag har ett exakt likadant Juwel kar, så jag vet vad du behöver göra.

                        Fixa förts juwels reflektorer till ljusrören. Sedan ett tredje rör som du fäster på den bakre luckan. Går alldeles utmärkt att fästa reflektorn i luckan och sedan är det bara att hänga på ett rör till. Då får du bra ljus och det blir fart på växterna.

                        Tackar.. det ska få växa på sig ja..! Kör halv dos pmdd nu bara.
                        Det lät intressant det där med ett extra lysrör..har du möjligvis en bild att bjuda på ?
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Det här är från mitt 400 kar, men principen är den samma.

                          Ljusrörs hållare, typ de här.



                          Reflektorer, rekommenderar jag de här!

                          Bifogade filer
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Skruvar du reflektorn i rampen och håller sedan röret med klamrar i reflektorn?
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              Ursprungligen postat av c90368

                              Intressant! tackar... ska nog fasiken köpa hem en T8, blir lite mindre och lättare för locket...ska man slå på med 1x 40w tycker du?

                              Juwels reflektorer vet jag om dom har här i Västerås på några butiker..

                              Ska spawna vidare, är det nått annat man behöver för att bygga dit det där?
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Skruvar du reflektorn i rampen och håller sedan röret med klamrar i reflektorn?
                                Ja, men man kan behöva byta ut de svaga plastskruvarna som kommer med reflektorn mot motsvarande i metall. Men det finns att köpa stycke vis hos järnhandlen under tian.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...