Ett litet projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #46
    Ursprungligen postat av Markus1984
    Va kul att du tycker mina akvarium är fina.. inte så många som läser eller skriver den här tråden så då blir man extra glad när man får lite positiv respons!

    Angående krabborna Red Claw Crab (Sesarma bidens):

    Dom klättrar i fogarna på akvariet och även upp på mina innefilter.. ibland hittar man dom i original innerfiltret (sån där svart Juwel Box)

    Dom äter gärna upp dina döda fiskar och all mat som hamnar inom räckhåll...maltabletter gillar dom som tusan!

    Dom klarar att leva i vatten hela tiden, men har inget emot att vara på land..

    Dom nyps inte hårt så man kan flytta dom med händerna utan vare sig sår eller att man skadar dom.

    Har en film på G med lite krabb-trix också...men den är 100mb stor så jag får se om jag får lägga upp den nånstans.

    /Markus
    Tror nog fler kommer skriva i tråden, bara du fortsätter med bilder och uppdatering!
    Jag är själv på G att starta upp mitt första kar i vuxen ålder.
    Jag har siktat in mig på ett Juwel Vision 180 (det är väl det med välvd framruta?)
    Eller kanske ännu större. Men jag tror 180L räcker till en början. Jag vill ha stort nog så man inte behöver byta upp sig med en gång typ+ mindre problem med vattenkvalitet.

    Men åter till dig.
    Hur lång är den, den kanske inte behöver vara så "stor" Den kanske bara inte är komprimerad på rätt sätt?
    Kolla in Youtube för att lägga upp filmen, går det inte med hela så dela upp den.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #47
      Japp får se hur jag gör med filmen, hade tänkt behandla den lite i windows movie maker först..

      Angående akvarium så tycker jag du gör rätt i att skaffa ett Juwel, dom är snygga och väldigt proffsiga. Ja Vision är det med välvd ruta.

      Jag har ju själv ett Juwel Rio 180L, men jag hade nog valt 240L såhär i efterhand...(detta var också mitt första egna i vuxen ålder)

      Bild 1: Krabba ovanifrån

      Bild2: I denna hörna brukar dom äta..speciellt i krukorna där dom kan skydda sin mat..

      (Inte för att det är svårt att få en krabba att trivas)
      Bifogade filer
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #48
        En liten snabb uppdatering.

        Idag fick jag hem 2st 70L akvarium i 8mm glas. Inklusive pumpar(gamla eheim),doppvärmare,lysramper.

        125kr styck.

        Dessa har jag tänkt förvandla till något snyggt. Ett av dom kommer det att gå killis i.

        Uppdaterar senare med lite bilder från igår natt också när jag fotade lite krabbor m.m
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #49
          Bilduppdatering

          Hej igen tänkte uppdatera lite mer med bilder på det färdig-limmade 31L karet. (Nu ska det bara inredas!!)

          Nytt ljus och lite annan möblering till 100L lek-kar för malarna.(Riktigt nöjd)

          Plus visa några bilder hur det ser ut på natten i några av mina akvarium.

          (Imorgon får ni ser mina 2 nya 73.1L akvarium med tillbeh.)

          Låter bilderna tala för sig själv:
          Bifogade filer
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #50
            Gillar dom grönsaker alltså?

            Fina bilder!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #51
              Ursprungligen postat av Bowman
              Gillar dom grönsaker alltså?

              Fina bilder!
              Tja Bowman! Tackar =) Krabborna älskar verkligen grönsaker. Det är dom som äter mest av grönsakerna när man lägger ner det i karet..malarna bara suger lite på köttet.

              La även ner en hel räka igår på en liten gaffel. En av krabborna sprang iväg med den direkt in i nån gömma. Viftande 'hej-vilt' med sina egna gafflar för att jaga bort fiskarna.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #52
                Hahaha, coolt!
                I affären idag sa en expedit att man absolut inte kan ha krabbor där man har växter, vad skall man tro? Kan man ha tur att dom inte käkar växterna eller?

                Impulsköpte mig ett kar idag.
                Mer om det i en annan tråd

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #53
                  Tjena Bowman.

                  Att man inte kan ha växter med krabbor är skit snack. Viss kan dom tugga lite på växterna då och då...men dom gillar gurka bättre (enda växetn jag märkt att dom tuggat på är nått som flutit runt och min crinum lök)

                  Dagens impuls-köp:

                  Istället för att ens beställa Killis så handlade jag ett mkt fint A . panduro par och en liten mal som ska gå i deras akvarium.
                  (Just nu fick panduros:arna gå i mal-tanken)

                  Ska starta igång detta kar ikväll givetvis med inkörd pump och vatten från min stora akvarium.

                  Jag köpte även en hel del växter, en jätte-bamse-rot till 180L karet som jag tänkt använda mig av vid make-overn nu mellandagarna.

                  Fyllde på förrådet med nån ancistrus också.

                  Sen vart det massor med mat,stenar,växter och små prylar till min akvarie-pryls-arsenal..

                  Återkommer senare ikväll med bilder och så...just nu väntar besök och lite julpyssel..


                  P.S killis får vänta tills efter helgen. Måste silikona om 70L tanken och på 30L tanken måste jag sätta dig dom små glasbitarna som håller uppe täck-glaset.


                  Som sagt hörs senare
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #54
                    Låter trevligt! Skall läsa på lite mer om killis, har ingen aning om vad det är för filurer...

                    Jag börjar redan fundera på fler akvarium, en räkodling kanske, och ett yngelakvarium.. Tjejen kommer strypa mig

                    Roligt med prylar.

                    Undrar lite varför jag inte börjat med detta tidigare iom med min dykning och mitt fiske.

                    Man gillar firrar helt enkelt!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #55
                      Ja , man har haft så mkt intressen under åren men det har alltid stått något akvarium hemma hos mig med nån ödla eller nåt i

                      Fiska ser jag till att göra ofta och länge på sommar/höst.

                      Dyk-cert. är något jag gärna skulle vilja ta, men man kan inte ha råd med allt.

                      Men det är aldrig försent att börja med någonting....!

                      Roligt med prylar ja..gick nog åt 2000kr på akvarie-prylar idag..och även jag har spanat in ett till akvarium som skulle kunna vara bra att ha!!

                      (Sambon är inte alltid nöjd, men hon har sin hamster-hobby, så jag har henne på halster :P )

                      I denna tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125955 ) kan du få svar på vad killis är för något.


                      Nu ska jag slita mig här ifrån en stund... vi ses i trådarna senare!
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        #56
                        Ursprungligen postat av Markus1984
                        Ja , man har haft så mkt intressen under åren men det har alltid stått något akvarium hemma hos mig med nån ödla eller nåt i

                        Fiska ser jag till att göra ofta och länge på sommar/höst.

                        Dyk-cert. är något jag gärna skulle vilja ta, men man kan inte ha råd med allt.

                        Men det är aldrig försent att börja med någonting....!

                        Roligt med prylar ja..gick nog åt 2000kr på akvarie-prylar idag..och även jag har spanat in ett till akvarium som skulle kunna vara bra att ha!!

                        (Sambon är inte alltid nöjd, men hon har sin hamster-hobby, så jag har henne på halster :P )

                        I denna tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125955 ) kan du få svar på vad killis är för något.


                        Nu ska jag slita mig här ifrån en stund... vi ses i trådarna senare!
                        Tanten har två (!?) hästar, så jag har en del att ta igen Coolt att du fiskar med!
                        Dykning är balsam för själen. Får du möjlighet så prova på det.

                        Nu skall jag läsa lite om killisarna.

                        Japp, syns bland texten..

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #57
                          de 2 70L akvarium jag köpte igår, har blå målarfärg på bakrutan... och jag har inte tänkt så mycket på det förrens nu när jag funderar på om det överhuvudtaget blir ens lite snyggt...

                          Hur ska jag få bort det på smidigast sätt?

                          Kan det bli snyggt med ljusblått?

                          (Ska ha svart grus)

                          Sen funderar jag på hur många pumpar jag ska slänga ner till mina panduros? Hur mycket fart vill dom ha i vattnet? Tanken är ju att jag ska få rom..


                          *fipplar vidare medans jag väntar på svar*
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #58
                            Föresten ,bör jag tänka på något speciellt med just mitt par av Panduro?

                            Med inredning, val av pump/filtrering foder m.m

                            Jag har givetvis läst art-beskrivningen och så men har aldrig hållt några ciklider.


                            Ansjo? MaxB?....?
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #59
                              Hmmmmmpfff . Angående färgen på baksidan av akvariet så får det bli Rakblad och lite slit. Verkar vara den minst kladdiga historian jag kan komma på nu. (Jag är ivrig!! )
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

                                #60
                                God Jul!

                                För ivrig kanske, ska peta på bakrunden lite senare i veckan.

                                Slänger upp lite bilder på mina inköp...kommentera gärna.

                                Låter även bilderna tala för sig själva i detta läge..

                                Håll till godo! och ha en trevlig julafton imorgon!!!

                                /markus m. djur
                                Bifogade filer
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...