Ett litet projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #31
    Tack, trist att man måste dra ner så mkt på kvalitén när man lägger in bilderna bara
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #32
      Lägger in 2 bilder till medans jag väntar på skjutsen till firma'festen + julbord.

      Ancistrushanen som står och fläktar och min fina skruv-valisneria som tagit sig rejält på bara c:a 3 veckor.
      Bifogade filer
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #33
        Nu får ni följa med på mitt akvarie-limnings äventyr. Första gången jag limmar ett akvarium själv. Men det är bara på c:a 30L så det ska nog gå bra.

        Har köpt Cascos Glas-silikon som enligt bruksanvisningen ska fungera bra till akvarie-limning, 1l lacknaft,1 paket med rakblad.

        (har även fixat ett par handskar som man använder vid operationer för att inte kladda ner mig med silikon och akvariet med flottiga fingeravtryck.)

        Lägger väl upp nån bild på äventyret lite senare.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #34
          Det var mer jobb än jag trodde att få bort allt gammalt silikon.

          har en skiva kvar att göra rent..
          Bifogade filer
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #35
            Så nu har jag skurit bort all silikon med hjälp av ett par rakblad och lacknafta.

            Därefter tog jag en svamp med en grövre sida, såg till så att jag tog en som ej repar glas!(inte för att det hade blivit värre än vad det var innan)
            Och tvättade skivorna i vatten och lacknafta..gnodde på alla kanter och torkade sedan skivorna...

            Nu ska jag vänta tills sambon kommer hem med att limma ihop det.. kan vara bra att ha en extra hand..

            Bifogade filer
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #36
              100L:
              Hann med ett stort VB idag också i mal-tanken...hade missat en bit broccoli som nån av dom hade släpat in i en grotta. :/

              Det verkar som att jag fick 2 honor och 1 hane..hittils iallfall..!

              Den ena honan har börjat växa till sig och hon går hela tiden bredvid hanen..dom är nog fortfarande för små för lek dock..
              Hoppas att dom trivs och vill växa i karet
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #37
                Då båda mina stora verktygslådor är hos mina föräldrar i garaget så kommer jag fusk-limma detta 30l akvarium. Dvs limma dit en bit i taget...

                Fäst en bit hittils som håller på att torka nu..uppdaterar senare eller imorgon.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #38
                  Akvarie-limning: Mätte långsidorna på skoj idag..dom skiljer c:a 3mm på längd och 2 mm på höjd. Borde bli snyggare än vad det var innan..men det blir inget toppen akvarie! ;p

                  100L: Växer så det knakar. Hanen fläktar fortfarande framför sin grottöppning..

                  60L: Har fått en hel del yngel i detta nu trots att jag bara har 1 liten endlers hane till alla Vanliga guppy mammor. Växterna växer som ogräs.

                  180L: klippte ner massor med växter förra veckan tillsammans med vattenbytet..men det ser fortfarande lika tråkigt ut...Alla fiskar och krabbor trivs jätte bra dock.

                  Lysrampen till 100L: Planerade lite vilka mått och så det blir, har även löst "punkt-belysningen" som kommer bestå av 3 st spotlights. Letar nu efter lysrörs-hållare som kan passa till detta projekt...blir nog inte mycket gjort på detta förrens i mellandagarna dock.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #39
                    100L: Idag upptäckte jag att den minsta honan var lite röd-rosig på en liten bit av fenan och på huvudet. Gjorde ett par test men hittade inget konstigt med vattnet..
                    6.5ph
                    ingen nitrit
                    en del nitrat

                    Nå väl vi får vänta och se..nån som har nån idé på vad det kan vara?

                    180L: Lika tråkigt som vanligt, i mellandagarna blir det makeover.

                    60L: Här är det lika fint som vanligt..växterna växer och guppysarna gör det dom brukar göra.
                    Min lilla segelfenspleco verkar också trivas, hon har väldigt fina färger och tydliga mönster.

                    30L Killis-burk: Har en sista bit att limma dit sen är det så gott som klart. Vart inte speciellt snyggt...nästa gång går det nog bättre.
                    Märks tydligt att det har varit ett gammalt hemmabygge..

                    Men gratis är gott!
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #40
                      En liten uppdatering.

                      60L Växt/guppy: Köpte 2 st nya plantor till detta(som sedan ska få flytta till 180L)
                      Alternanthera cardinalis
                      (se bild längre ner)
                      Lägger även in ett försök att fota mina Guppy-yngel.

                      100L: Flyttade idag över mina sjuka hona till en glasskål med salt i, svullnaden har laggt sig något men inte "skrubbsåren"

                      Koppade även in en till ancistrus hona som även den är odlad i eskilstuna.

                      180L Juwel Rio: Tittat på rötter som ska inhandlas i mellandagarna till detta kar.. även bestämt mig för att behålla sötvattnet. Får se vilka fiskar det blir där i.
                      Bifogade filer
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #41
                        Hej!

                        Då var 31L akvariet klart. Nu ska det bara torka och sen ska jag se över fogarna och eventuellt lägga på lite mer silikon.

                        Inget proffsjobb precis men jag tror det kommer hålla tätt i många år

                        Imorgon åker jag till stockholm för att fira jul med tjejens familj, så jag kommer med lite bild-uppdateringar på söndag angående detta projekt.

                        Ska se om vi får tid att besöka besöka någon akvarieaffär när vi ändå är där.

                        Någon som vet något om zoo-butiken i sumpan?
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #42
                          Ohoj!

                          31L: Färdig limmat och snett! Måste bygga nån form av "fot" till detta akvarium om jag ska ha igång det.. tack vare att glas-skivorna var olika stora var det svårt att få ihop det exakt.(detta blir eventuellt yngelkar eller kanske nån liten ödla?)

                          Men jag har fått syn på 2st begagnade akvarium med eheim pump och lysramp för 250kr styck...dessa var på c:a 75l sa hon.

                          Så jag kommer inhandla dessa förhoppningsvis imorgon för att fortsätta med Killis projektet.

                          Så då blir det ett nytt prjekt bland alla projekt...!

                          60L: Växer och knakar, så fort Guppy-ynglen börjar växa till sig ska jag ge bort ett gäng till en kompis.

                          100L: Den 'sjuka' albino honan fick flytta till 180L akvariet efter saltbadet, hon verkar vara på bättringsvägen.

                          Funderar på att ta en av mina ancistrus honor från 180L och sätta ner här i...hon är könsmogen redan..

                          180L: Krabborna och malarna i detta akvarium är sjukt intressanta. Lägger upp lite bilder.
                          (Malar och krabbor kommer få stanna vid makeovern i mellandagarna)

                          Slänger upp lite nytagna bilder på bl.a en av krabborna som alltid snor maltabletterna!!!
                          Bifogade filer
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #43
                            Jag fortsätter väl att prata med mig själv.

                            Nyss gjort VB i alla akvarium...ca 20-40%.

                            31L har fått lite mer silikon i fogarna..(inte speciellt snyggt) den står nu i badkaret och torkar.

                            Sjuka albinohonan ser fortfarande blek och rödrosig ut men den är inte lika svullen så den kanske inte har förstoppning längre.. vänta och se..

                            Angående dessa 2 akvarier jag ska köpa imorgon(om de finns kvar) har jag tänkt att ställa precis intil varandra , tror det kan bli en tuff effekt...antar att jag måste snickra ihop nåt bord också...

                            det är mycket på gång nu..
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

                              #44
                              Coolt markus!

                              Fina krabbor, det skall finnas i mitt kar inom en snar framtid.

                              Har du något mer att berätta om dom?

                              Har krabborna möjlighet möjlighet att klättra upp ur vattnet? Använder dom den i så fall?

                              Gillar dina akvarium, Många akvarum jag tittat på annars det senaste får en att kanske inte vilja ha ett eget endå, då dom är "gråa" och trista.. Men dina är fina allihop!
                              Senast redigerad av Bowman; 21 December 2008, 19:58.

                              Kommentar

                              • Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

                                #45
                                Ursprungligen postat av Bowman
                                Coolt markus!

                                Fina krabbor, det skall finnas i mitt kar inom en snar framtid.

                                Har du något mer att berätta om dom?

                                Har krabborna möjlighet möjlighet att klättra upp ur vattnet? Använder dom den i så fall?

                                Gillar dina akvarium, Många akvarum jag tittat på annars det senaste får en att kanske inte vilja ha ett eget endå, då dom är "gråa" och trista.. Men dina är fina allihop!
                                Va kul att du tycker mina akvarium är fina.. inte så många som läser eller skriver den här tråden så då blir man extra glad när man får lite positiv respons!

                                Angående krabborna Red Claw Crab (Sesarma bidens):

                                Dom klättrar i fogarna på akvariet och även upp på mina innefilter.. ibland hittar man dom i original innerfiltret (sån där svart Juwel Box)

                                Dom äter gärna upp dina döda fiskar och all mat som hamnar inom räckhåll...maltabletter gillar dom som tusan! Och försvarar maten mot alla andra invånare.

                                Dom klarar att leva i vatten hela tiden, men har inget emot att vara på land..

                                Dom nyps inte hårt så man kan flytta dom med händerna utan vare sig sår eller att man skadar dom.

                                Har en film på G med lite krabb-trix också...men den är 100mb stor så jag får se om jag får lägga upp den nånstans.

                                /Markus
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...