Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #91
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Klipp av rötterna på jäklarna! Nä då Du kanske ska byta flytväxter till något ... med mindre rötter?
    Det är på gång, dom jag har ska flytta ut i föräldrarnas damm när det blir tillräckligt varmt, och "svärmor" vill ha några att ha i en stor kruka ute.
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #92
      Åh nej!

      Slarvade lite med vattenbytet över påsk och nu har det troligen drabbat mina stackars tetror. Två stycken har "försvunnit" och fram till igår vad det enda symptomet dålig aptit. Så igår fick jag se en tetra stå och flämta och en annan hade svamp som stod ut som en kvast på ena sidan!

      Det blev att sticka iväg och skaffa medicin plus pump och värmare till min karantän/sjukhus låda. Fyllde halva lådan med vatten från akvariet och resten med kranvatten. Så nu går återstående 6 tetror i en lådan med medicin och salt. Hoppas att dom klarar sig!

      Svärdbärarna är det full fart på så dom går kvar i akvariet med räkor och snäckor. Slängde till slut ut den fula anubiasen, det ville inte bli någon fart på den. Javamossan har växt till sig fint på en av rötterna. Flyttade över lite till en annan rot där det inte gått lika bra och flyttade den till andra änden av akvariet där den får lite mer ljus.
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #93
        Slarv med vattenbytena brukar resultera i sjukdomar relativt snabbt, tyvärr.

        Anubiasen får lätt alger på bladen när den står i starkt ljus, då den växer så långsamt. Prova kila in den långt in någonstans, ev. med en växt som hänger ovanför den.

        Hoppas nu du får iordning på karet, och inspirationen kommer igen! Tycker du varit borta från forumet ett bra tag nu Ditt kar är verkligen jättefint.

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #94
          Ursprungligen postat av Johanski
          Slarv med vattenbytena brukar resultera i sjukdomar relativt snabbt, tyvärr.

          Anubiasen får lätt alger på bladen när den står i starkt ljus, då den växer så långsamt. Prova kila in den långt in någonstans, ev. med en växt som hänger ovanför den.

          Hoppas nu du får iordning på karet, och inspirationen kommer igen! Tycker du varit borta från forumet ett bra tag nu Ditt kar är verkligen jättefint.
          Har lärt mig vikten av regelbundna vattenbyten nu . Det har varit lite mycket med studierna den sensaste tiden så akvariet har kommit lite i skymundan.

          Just den här anubiasen som jag slängde har det aldrig varit någon fart på, mina andra är jättefina trots lite alger här och där. Rensade en hel del bland flytväxterna i samband med vattenbytet och akvariet såg genast mycket bättre ut. Vad kul att du gillar det Får väl ta och slänga upp en ny bild snart.
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #95
            Död tetra

            Började en ny behandligsomgång igår eftersom svampen inte försvunnit. Gjorde först ett stort vattenbyte och tillsatte mer salt.

            I morse låg en tetra död, inte den med svampangreppet. Vet inte om det var chocken från vattenbytet som blev för stor, för växlande salthalt eller för stark medecinkoncentration trots vattenbytet .

            Vågar inte längre riskera att medicinera fiskarna utan synligt svampangrepp. Dom får långsamt koppas in i akvariet igen. Börjar med att flytta över dom i en hink och sen långsamt fylla på med vatten från akvariet. Hoppas att det funkar!

            Sen får nog den ensamma tetran gå i hinken under resten av medicineringen. Fast kanske blir det för dålid syresättning eftersom ytan är mindre i förhållande till volymen?
            Fast det är ju bara en väldigt liten fisk så det borde väl fungera?

            Ser i alla fall fram emot att kunna skaffa nya fiskar när det här är över. Nu kan jag ju låta dom gå i karantän så jag förhoppningsvis slipper få in nya sjukdommar.
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #96
              Svampen har lossnat!!!

              Efter att jag flyttat över mina 4 förhoppningsvis friska fiskar till hinken får jag syn på en konstig diffus liten klump som flyter omkring i baljan. Det är svampen som har lossnat!!!

              Nu har den stackars tetran ett sår på dryga 2 mm i diameter där svampen satt. Vad ska jag göra nu? Ska behandlingen föllföljas ändå?
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • Fanbyalperna

                • September 2005
                • 752

                #97
                Ja det finns kvar i vattnet. Du måste få död på både svampen och dess sporer. En behandling skall aldrig avbrytas.
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  #98
                  Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                  Ja det finns kvar i vattnet. Du måste få död på både svampen och dess sporer. En behandling skall aldrig avbrytas.
                  Ok...tack för det snabba svaret
                  Misstänkte att det var så. Det får man ju i alla fall alltid höra när det gäller medicinering av människor. Fast hos oss handlar det väl om att undvika uppkomsten av resistenta bakterier. Fast detsamma borde ju gälla för medicinering av fiskar.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #99
                    härligt att du lyckats hålla den här tråden vid liv under en sådan lång tid mycket spännnde läsning Fint akvarium också
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                      härligt att du lyckats hålla den här tråden vid liv under en sådan lång tid mycket spännnde läsning Fint akvarium också
                      Tack, tack!
                      Mina föräldrar var här idag och tog med sig nästan alla mina flytväxter (några kvar till "svärmor")

                      Det ser mycket bättre ut utan en massa växter som skymmer sikten. Nackdelen är att man nu ser alla algerna på bakre rutan och att javaorbunkarna behöver ansas på fula blad.


                      Tror jag ska byta ut bakgrunden mot en helsvart så småningom. Skulle gärna klistra fast en svart film direkt på rutan men det är lite knepigt att komma åt.

                      Edit: Inlägg nummer 100!!
                      Senast redigerad av ToveTott; 02 May 2009, 16:48.
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        I går natt fick fyra tetror komma tillbaka till akvariet efter att ha koppats in i en hink under hela dagen. Hade i lite salt i akvariet för att försöka mildra omställningen något.

                        Hanen riktigt skrämde mig när dom skulle upp ur hinken. Först lyckades jag fiska upp alla honorna en i taget. När det blev hanens tur kunde jag inte se honom i hinken. Han låg på golvet brevid!! Ingen reaktion när jag plockade upp honom och när han först kom i vattnet la han sig uppochner och jag tänkte; "Nu är det kört". Men så ryckte han plötsligt till, rätade upp sig och simmade iväg.

                        Hittills är alla vid liv, men en är hemskt mager och står och flämtar. Får se om den hämtar sig. Tycker alla fyra äter dåligt precis som innan behandlingen. De två piggare honorna spände sig lite mot varandra unde eftermiddagen men allra piggast verkar hannen vara!

                        Hoppas detta ska vara slutet på mina tetra-tragedier. Om mina sista fem dör vet jag inte alls hur jag ska gå vidare med akvariet. Är inte säker på om jag kommer ha kvar svärdbärarna i längden. Jag ska i alla fall inte ha kvar båda hanarna då jag tror att det är ganska stressade för både dom och honorna. Har beslutsångest över vilken jag ska ha kvar. Gula hanen har blivit ruskigt snygg, men lillkillen är också snygg och mycket mindre skygg. Fast om jag har kvar lillkillen vill jag nog göra byta ut honorna också... Beslutsångest som sagt

                        Nu till roligare saker... BILDER!!!

                        Så här såg akvariet ut när jag rev runt i jakten på tetror
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,2 KB
ID: 2106766

                        En bild där jag och halva köket speglas i glaset
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,1 KB
ID: 2106767

                        För att få bort så mycket speglingar som möjligt fick jag göra en riktigt kreativ lösning som inbegrep mig, en golvlampa och två regnponchos. Sambon hade väl dött av skratt om han sett mig
                        Och resultatet blev... att alla fiskar gömde sig så att det ser ut som om akvariet är helt fisktomt
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,7 KB
ID: 2106768

                        Efter en stund vågar sig lillkillen och någon tetra fram. Man kan även se en skymt av en gul svärdbärare i javaormbunken till vänster.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 304,7 KB
ID: 2106769

                        Jag tar gärna emot tips på någon bra växt att plantera där det ser lite tomt ut vid bakrutan.

                        Puh! Det blev ett långt inlägg det här!
                        Senast redigerad av ToveTott; 10 May 2009, 10:07.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          Tydligen inget slut på tragedierna

                          Fick se att den sjukaste tetran har en vitaktig genomskinlig "mask", ca 1 mm bred som sticker ut där bak. Vilket ju stämmer överens med matvägran. Har förmodligen haft det i många veckor
                          Svärbärarna äter som vanligt men misstänker nu att dom två tjocka honorna inte är gravida utan fulla med mask. Upptäckte också en mask inbakad i avföringen från en svädbärare. Dom hade kanske med det från början Har sett att deras avföring sett lite konstig ut ibland tidigare men då trodde jag att det berodde på att dom betade rothår från flytväxterna, svärdbärarna äter ju allt de kommer över så jag tänkte inte så mycket på det.

                          Känner mig totalt uppgiven och vet inte vad jag ska göra nu...
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            "An Aquarists Worst Nightmare"

                            Tror att det är camallanus som mina fiskar har fått. Såg idag att det stack ut två röda "trådar" på en av svärdbärarhonorna . Det syns inte på någon av de andra fiskarna men eftersom det bara är de könsmogna honmaskarna som sticker ut så är det kanske bara en tidsfråga. Fast det stämmer inte riktigt med att dom har varit sjuka länge. Kanske är det flera olika saker dom har

                            Bild på svärdbärarhonan med trolig camallanus
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_4.jpg
Visningar: 2
Storlek: 635,5 KB
ID: 2106770
                            Senast redigerad av ToveTott; 03 August 2009, 12:48.
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              Bild på sjukaste fantomtetran
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0511.JPG
Visningar: 1
Storlek: 622,9 KB
ID: 2106771

                              Upptäckte när jag satt och stirrade in i akvariet att jag har minst två gula yngel på straxt under en cm som (hittills) klarat sig undan glupska vuxna. Om det inte var för alla sjukdomsproblem skulle jag nog tycka att det var jättekul. Tror att jag var lite väl pessimistisk när jag trodde att svärdbärarhonorna var tjocka av mask, tycker mig kunna se yngelögon.
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                Ingen affär här verkar ha medicinen Sera Nematol som tydligen ska hjälpa mot camallanus. Nu har jag beställt från PWSS. Hoppas att det kommer snabbt!

                                Alla vid liv fortfarande. Förbereder evakueringen av räkor och snäckor. Kom på att jag måste fixa ett lock till lådan så att dom inte hoppar ur!
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...