Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    Här ska planteras

    Har varit hos TinaM och tittat i alla hennes fina kar idag.
    Blev riktigt inspirerad

    Fick dessutom med mig en kasse växter hem så nu ska här planteras. Blir nog en del över till karantänsbaljan också. Måste väl skaffa någon form av belysning dit så småning om.

    I djurväg så blev jag förälskad i körsbärsräkorna. När jag tror att mitt akvarium är räksäkert igen så får det flytta in ett gäng
    Har efter besöket också mer eller mindre bestämt mig för att skaffa galaxyrasboror Mycket nöjd med besöket

    Bara ett problem...vill ha fler kar nu
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      Nu har det planterats så det står härliga till
      Växterna jag fick med mig hem var:
      • Vallisneria spiralis
      • Vattenpest - Egeria densa
      • Vattenspikblad - Hydrocotyle leucocephala
      • Hornsärv - Cerathophyllum demersum

      Samtliga är nu planterade i akvariet, det blev härligt lummigt
      Tetrorna verkar gilla att glida fram i vallisnerian. Vet inte om alla blir kvar i längden men eftersom jag har lite algproblem känns det ju inte helt fel med lite snabbväxande, särskilt hornsärv som ju ska verka algdämpande

      Nu fattas det bara lite nya invånare. Blev väldigt inspirerad av TinaMs mikrokar
      Men överst på listan står nog några till tetror. Vet inte riktigt hur jag ska tänka med fördelningen mellan hanar och honor bara. Ska jag låta hanen jag har vara ensam kung eller ska jag skaffa ett par till Tål att funderas på...

      OT: Har äntligen skaffat trådlöst så nu kan jag sitta vit köksbordet och titta på akvariet samtidigt som jag är på zoopet
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        Bilder

        Så här såg akvariet ut nu ikväll. Fiskarna verkar gilla de nya växterna
        Svärdbärarna ser jag knappt eftersom deras nya favoritplats verkar vara hornsärven framför doppvärmaren. Tetrahanen gillar att glida fram bland Vallisnerian.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,5 KB
ID: 2109177

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0002_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 330,2 KB
ID: 2109178

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0003_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,1 KB
ID: 2109179
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • ibis
          • December 2008
          • 223

          snyggt
          54 liter WTF

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            Hej, riktigt snyggt akvarium. Jag undrar vad den växten som ser ut som en boll heter. Tycker de är snygga men aldrig hittat någon affär som säljer dem.

            Eller kan det vara en plastväxt? :P
            Senast redigerad av janson; 23 August 2009, 08:04.

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              Ursprungligen postat av ibis
              snyggt
              Tack! Vad roligt att du gillar det
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                Ursprungligen postat av janson
                Hej, riktigt snyggt akvarium. Jag undrar vad den växten som ser ut som en boll heter. Tycker de är snygga men aldrig hittat någon affär som säljer dem.

                Eller kan det vara en plastväxt? :P
                Kul att du tycker det är snyggt
                Nä, inga plastväxter i mitt akvarium (bara i karantänsbaljan)
                Jag tror att du syftar på mossbollen (egentligen en alg har jag förstått). Jag har sett dom i minst två affärer i Uppsala så jag trodde inte att dom var svåra att få tag på
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • janson
                  • July 2009
                  • 300

                  Ursprungligen postat av ToveTott
                  Kul att du tycker det är snyggt
                  Nä, inga plastväxter i mitt akvarium (bara i karantänsbaljan)
                  Jag tror att du syftar på mossbollen (egentligen en alg har jag förstått). Jag har sett dom i minst två affärer i Uppsala så jag trodde inte att dom var svåra att få tag på
                  Okej. Jag bor på betydligt mindre ställe så det kanske är därför jag inte sett någon. Vet du namnet på bollen? Har man namnet kan man läsa lite om den här


                  Sen beställer du även växter på internet om jag förstått rätt. Var beställer du? Är ju lite större utbud där.

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    Ursprungligen postat av janson
                    Okej. Jag bor på betydligt mindre ställe så det kanske är därför jag inte sett någon. Vet du namnet på bollen? Har man namnet kan man läsa lite om den här


                    Sen beställer du även växter på internet om jag förstått rätt. Var beställer du? Är ju lite större utbud där.

                    "Mossbollen" heter tydligen Cladophora aegagropila och finns inte med i zoopets register. Växterna har jag köpt genom www.plantswap.se
                    Står mer om det i svaret på ditt PM
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      Sådärja! Då var de återstående två ynglen infångade och flyttade till akvariet. Upptäckte att den stora hanen var lite jobbig mot dom så han får gå i baljan ensam.

                      Akvariet ser fortfarande lite tomt ut och jag längtar efter att få fylla på det med mer fiskar och räkor. Men eftersom jag inte har kvar den gamla pumpen i akvariet så är det ju "nystartat" igen så här ska skyndas långsamt. Tror att jag ska ta och krama ur det gamla filtret i akvariet för att få lite fart på bakterietillväxten.

                      Köper kanske några tetror den kommande veckan men dom ska ju gå i karantän i två veckor innan dom får komma i. Aldrig mer en fisk direkt ner i akvariet

                      Kommer att ta sin lilla tid...tålamod, tålamooood
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        Jag blir så nyfiken...

                        ...när jag ser att det är så många som har varit inne och tittat!
                        Ni som tittar förbi får jätte-gärna lämna en liten kommentar för att stilla min nyfikenhet lite
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

                          Hej Tove! Det var jättekul att träffas och jag blev inspirerad av att se ditt kar. Fick lite nya ideér! Det är ju det som är så kul med att se varandras kar irl.

                          Ditt kar ser fint ut och ännu finare med växttillskottet.

                          Kul att du gillade mitt microkar, jag gillar den själv också Och galaxyn är inte de tråkigaste firrarna!

                          Ditt kar kommer att dra blickarna till sig när du fått allt i ordning. Blir spännande att se hur mossan på stenarna börjar ta sig.
                          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            Alla tittar för att ditt kar är så mysigt ju! Riktigt härligt sällskapskar. topp Tror ditt kar kommer fungera ypperligt nu när du har nog med filtrering. Det löser ´många problem att överfiltrera lite!

                            Ska själv göra om rejält här hemma i mitt enda kar jag har igång, Arowanan måste ju flytta nu när den inte har ett stort nog hem, så med sorg i hjärtat får jag lämna tillbaka den... Men inte föränn jag vet om jag får bo kvar eller inte. Dem kanske måste riva golvet i hela lägenheten och då blir det stora problem. puh.

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              Tack så mycket båda två!

                              TinaM: Mossan har börjat växa! Bara sisådär 5-10 mm men det är många små "piggar" som står upp

                              Johanski: Så fruktansvärt tråkigt det som hänt dig! Kan inte föreställa mig hur det måste kännas att lämna bort en sån fisk.

                              Var inne i lokala butiken idag å vad simmade inte där i ett av karen om inte ett gäng gula svärdbärarhonor. Och ja, min hanne får flytta in. Han kommer nog att tro att han dött och hamnat i himlen

                              Nästa steg i planen är inköp av fler tetror men jag velar fortfarande på hur många och kön.
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                Yngelbilder

                                Slänger in några bilder på ynglen. Rätt suddiga men det är inte lätt med min lilla kamera. Sambon har ju en systemkamera men inget macro.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 29128203.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,4 KB
ID: 2109317

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 29128208.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,3 KB
ID: 2109321

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 29128209.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,7 KB
ID: 2109322

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 29128210.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,2 KB
ID: 2109323
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...