Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Se till att ansa den mycket och ofta. Den växer extremt snabbt och suger därför mycket näring ur vattnet, samt att den skuggar de andra växterna vilket inte heller är en hit. Något att prova är att lägga någon avskiljare på ytan, t.ex. dra en fiskelina över karet så den inte sprider sig vidare.

    Men jag röstar på att vallisnerian får agera 'flytväxt', lite lättare att hålla efter

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      Algodling...

      ...är vad jag kom hem till efter semestern. Fast det hade jag ju nästan väntat mig. Börjar få till en ganska intressant blandning, särskilt på bladen av min stora anubias Där har det även börjat växa javamossa... stackars växt!

      Har införskaffat en algmagnet för att hålla efter algerna på framrutan.
      Upptäckte att jag fått en ny sorts snäckor i akvariet. Dom liknar lite "kanelbullarna" men är lite större och har skalet på högkant. Dom kom nog med min Monosolenium tenerum som för övrigt har tagit sig fint.

      Har planer på att ändra fiskbeståndet en del men mer om det senare...
      Nu ska jag först försöka komma till rätta med algerna med strikta vattenbyten och pmdd för att få fart på växterna.

      Johanski: fiskelina har jag prövat förut men då hade jag ju flytväxter med utlöpare så det fungerade ju sådär Just nu håller jag mig nog till att ansa. Men jag håller med dig och så fort vallisneriorna börjar ta sig upp mot ytan ska jag gå hårt åt andmaten.
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        I morse var lillkillen (som inte är så liten längre) slö och stod mest med huvudet i en javaormbunke. Reagerade inte alls på maten. Den andra hanen simmade då och då fram till honom och spände upp sig men fick ingen respons alls. En gång gav han honom ett tjuvnyp men fick ingen reaktion då heller så han gav upp och simmade iväg. Hoppas att lillkillen inte är sjuk! Orkar inte mer fler sjukdommar

        Ett av de större ynglen är definitivt en hanne. Nu efter semestern har han tom börjat få ett svärd, tidigare syntes det bara på analfenan. De övriga ynglen ser än så länge ut som honor men det är kanske för tidigt att säga säkert.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          Spegelblankt...

          Tyckte att tetrahonan betedde sig konstig igår. Hon höll sig nära glaset på ena kortsidan och simmade fram och tillbaka och spände ut fenorna. Sen simmade hon iväg en stund men var snart tillbaka igen.

          Efter en stund kom jag på vad hon gjorde...jag rengjorde ju rutan som förut var täck av alger dagen innan och nu stod hon och spände sig mot sin spegelbild! Kanske dags att hon får lite mer sällskap snart...
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Lillkillen verkar något piggare idag. Var med och åt imorse
            Men han blir hemskt jagad av den gula vuxna hanen som också försöker imponera på största ynglet trots att hon bara är dryga 2 cm! Riktigt gubbslem till fisk med andra ord
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              Har gjort om lite i akvariet nu på morgonen. Det första jag gjorde var att rengöra karantänsbaljan där vattnet mest liknade brun, vattnig soppa. Fanns några stackars snäckor i soppan som nu fått betydligt friskare vatten.

              I baljan har den stora anubiasen som varit framför pumpen fått flytta in. Hoppas att algerna på den försvinner med mindre ljus. Tror inte den får komma tillbaka till akvariet faktiskt, den är lite för stor. Men blir den algfri kan jag ju kanske sälja den istället för att slänga den. En av rötterna med javamossa (den till vänster) har också flyttat till baljan eftersom det kändes lite trångt i akvariet. Så nu är baljan redo för nya invånare

              I akvariet har jag rumsterat om lite i sanden så att den inte är så tjock framtill och sluttar lite uppåt längre bak. Förutom detta så har jag bara flyttat två stenar med Monosolenium och mossbollen....och rensat bort lite andmat

              Passade på att göra vattenbyte när jag ändå var i farten...men har glömt ha i pmdd! Ska gå och göra detta genast!
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                Nu är pmdd i
                Så nu är det bara att vänta...
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  Jag blir så trött!

                  I morse såg jag inte ett av mina finaste yngel vid matningen och nu på eftermiddagen såg jag henne ligga på botten framme vid glaset Hon lever men verkar inte kunna simma ordentligt och blir liggande på sidan hela tiden, ungefär som svärdbärarhonorna blev. Inga yttre tecken på sjukdom.

                  Nu är hon flyttad till karantänsakvariet och jag har haft i JBL ektofluid som verkar ganska generellt. Tillsamman med henne är lillkillen eftersom han också verkat hängig och dessutom kan han behöva lite lugn och ro. Har inget större hopp om att medicinen ska hjälpa ynglet men man kan ju alltid försöka. Om hon dör ska jag försöka dissekera henne för att se om jag kan komma på vad som är fel. Hoppas att inga fler blir sjuka!

                  Oroar mig dessutom för räkorna...ser sällan mer än en åt gången. Undrar om det verkligen kan gömma sig åtta räkor i växtligheten eller om dom dött utan att jag hittat dom. Går ju att ta reda på men jag har ingen större lust att riva upp hela inredningen.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • Ancristus <3
                    • July 2009
                    • 277

                    Du ska ha ett JÄVLA STORT + för att du har orkat med detta, det ska jag också ha som orkat läsa igenom dessa 8sidor
                    Hoppas det går bättre för dig nu, jag skulle haft i lite andra fiskar nu som några cyodras och någon annan mal, platy eller guppy!
                    Fast kanske dumt nu när fiskar å sånt blir sjuka :/


                    Aja lycka till å hoppas att det blir bättre!
                    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      Tack!

                      Jo det har blivit ett antal sidor. Bra jobbat att du orkade läsa allt! Läste igenom dom själv igår och konstaterade att jag förlorat 20 fiskar totalt + några räkor. Jo planer på nya fiskar finns men nu känner jag att jag måste avvakta tills jag vet om jag har någon ny sjukdom i karet.

                      Ynglets tillstånd oförändrat imorse. Ger medicinen lite mer tid till innan hon avlivas. Undrar om det finns någon sjukdom som förlamar fiskar? Trodde ju att honorna som förlamades förut gjorde det som en reaktion på Nematolen men nu är jag fundersam

                      Skulle det kunna vara något genetiskt?...inavel kan ju ge förlamningar hos vissa djur och dessa gula svärdbärare kan nog vara rätt hårt inavlade. Fast brukar det slå till sådär plötsligt , och på tre honor samtidigt och sen långt senare på ett yngel Känns osannolikt på något vis. Känns som att inavelsdeppressionen borde visa sig vid födseln? Fast var länge sen jag läste genetik nu. Mycket förvirrad
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        Har sökt runt lite och tror inte att det har med inavel att göra. Har ju fördelen att kunna komma åt vetenskapliga artiklar på skolan/jobbet. Däremot lärde jag mig att inavel kan ha effekter redan på första generationen när syskon har parats med varandra. Men då i form av tex nedsatt fertilitet och tillväxt. Hittade inget om inavel som leder till förlamning hos fiskar men däremot till krökta ryggar hos guppy.

                        Symptomen låter som simblåseförlamning. Verkar som om det kan bero på stress, virus, bakterier, förstoppning, vattenkvalitet, eller hastiga ändringar i vattentemperatur, kan tydligen vara genetiskt också men då verkar det mest gälla äldre fiskar. När det gäller om det går att bota verkar det olika...beror väl på vad som är orsaken. Hoppas att det inte är ett virus som smittar. Är väl bara att vänta och se
                        Hände ju dagen efter vattenbyte...men om det berodde på vattnet borde ju fler fått symptom? Vet inte om jag blivit så mycket klokare egentligen.
                        Senast redigerad av ToveTott; 04 August 2009, 17:13. Anledning: Hittade lite engelsk info
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          Ynglet är inte bättre men...

                          Dags för lite positiva besked
                          Såg två räkor samtidigt idag! Så det finns en chans att någon mer fortfarande gömmer sig därinne. Går ju inte att se in i tunneln i roten som räkorna brukar gilla. Posthornssnäckorna som de nya snäckorna i karet har visat sig vara är duktiga på att äta alger. Bit för bit rengör de den algiga bakrutan
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • Ancristus <3
                            • July 2009
                            • 277

                            Trevligt!
                            Du kanske skulle avliva alla fiskar städa hela karet och flytta räkorna till det lila karet och 5st snäckor, för det kan vara svårt att få död på bakterier
                            I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              Känns inte så lockande att avliva fiskar som inte visar några symptom och starta om allt
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                Har varit borta torsdag-fredag. Hade tänkt avliva ynglet i baljan men eftersom jag tyckte att hon verkade något bättre väntade jag. Idag simmar hon omkring lite försiktigt...men hon ligger i alla fall inte på botten längre. Det kanske var orsakat av en bakterie. Tyvärr så verkade ett annat yngel lite dåligt igår kväll, det stod och tryckte uppe vid ytan i ett hörn. Idag på morgonen var det dött Jag försökte dissekera det men blev inte klokare. Svårt med en fisk som är knappt två cm. Tycker att ynglenas bajs sett lite konstigt ut...liksom trådar inblandat...undrar om det är någon parasit (igen!).

                                Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Behandla hela akvariet mot bakterier? Nematoder? Flagellater? Eller flytta fiskarna och behandla? Mot vad
                                Bakteriedödande verkade ju hjälpa det första ynglet men tänk om bakterierna bara var en följdsjukdom?
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...