Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickabuu
    • August 2009
    • 73

    Jag har också läst hela och jag tycker att du ska ha en enorm applåd som har gått igenom så många sjukdomar och motgångar !
    150 liter akvarium

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      Oj, vilken fart det har blivit i tråden! Kul att det är några som läser

      @ Sophia: Ja, heja ynglet!

      @Pickbuuu: Tack så mycket!

      Har gett fiskarna minimalt med mat ett par gånger och redan efter första gången fattade de galoppen. Nu gömmer de sig inte längre när jag lutar mig över baljan utan kommer farande och börjar simma mot strömmen vid pumpen

      Idag blev det en till shoppingtur. Till IKEA den här gången för att köpa konsoler och hyllplan att ställa pumpen på. Nu fattas bara filtermatta sen är det bara att köra igång

      Funderar på om jag skulle ta och byta ut bakgrunden mot en svart när jag ändå är i farten. Posthornssnäckorna är väldigt duktiga på att knapra alger så nu ser man faktiskt bakgrunden igen
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Erik.M
        • August 2009
        • 144

        Har läst igenom halva din tråd nu men sen blev det för ledsamt med alla olika sjukdomar så jag orkade inte läsa mer. Men annars så har du ett riktigt fint akvarium! Hur går det nu har du fortfarande sjukdomar? Konstigt att du fått så mycket sjukdomar på dina fiskar!
        Mvh Erik.M

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          Jag tycker också att det är lite konstigt att det har gått så dåligt. Men det kan ju som sagt ha med för litet filter att göra (hoppas, hoppas!). Fast camallanusen (äckliga parasiterna) är jag rätt säker på att den kom med svärdbärarna. Så kan det gå när man faller för snygga fiskar. Om det någon gång blir levandefödare igen så blir det nog avmaskning innan dom får komma i akvariet.
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Alla fiskarna i baljan verkar må bra. Ingen mätbar nitrit...ännu i alla fall. Imorgon blir det vattenbyte och kanske tetrorna får flytta in i akvariet igen. Sen ska jag väl försöka bli av med svärdbärarna. Dom är ju så söta men med sin färggrannhet tar dom allt fokus i akvariet och det var inte riktigt så jag hade tänkt mig att ha det. Skulle vilja fota ynglen men vet inte riktigt hur det ska gå till. Kanske måste jag släppa tillbaka dom i akvariet i alla fall.

            I helgen ska nya filtret installeras. Hålen är borrade och hyllan är kapad till lagom längd, bara filtermaterial fattas fortfarande. Har bestämt mig för att byta bakgrund också men vet inte om jag ska köpa en svart plansch eller köra på solskyddsfilm. Funderar på vad som är enklast att få dit. Solskyddsfilm är ju billigare men innebär också ytterligare en cykletur på 6-7 km enkel väg. Men man får ju starka ben på köpet
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              Hoppas din 205a är lika tyst som min var. Enda chansen att höra den var om man satt örat intill, och knappt då. Uppdatera mig gärna på den fronten

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                Ursprungligen postat av Johanski
                Hoppas din 205a är lika tyst som min var. Enda chansen att höra den var om man satt örat intill, och knappt då. Uppdatera mig gärna på den fronten
                Ska bli!
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  Död räka

                  I går em låg den större av mina kvarvarande räkor död och i morse när jag släppte i en räkpellets kom inte den lilla räkan fram som han brukar så jag misstänker att han också är död

                  Min egen misstanke är att det är rester av nematolen som långsamt förgiftat räkorna . Det jag borde göra är väl att tömma akvariet helt, slänga allt och börja om från noll. Eller strunta i att ha räkor. Men jag vill inte!!!

                  Min plan är istället att ta ut allt ur akvariet och skölja det grundligt och slamsuga ordentligt. Hoppas att det räcker! Eller borde jag slänga allt?

                  Idag ska jag i alla fall försöka få dit nya pumpen och bakgrunden.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    Planer

                    Blev ingen pump och bakgrund igår. Men hyllan som pumpen ska stå på kom upp och jag klippte filtermatta i bitar

                    Planen ser nu ut så här:
                    • Upp med bakgrund
                    • Slamsuga
                    • Koppla in nya pumpen med aktivt kol i ett fack
                    • Släppa tillbaka tetrorna
                    • Vattenbyte en ggr vecka ca 30% i ett par veckor
                    • Sedan pröva med räkor igen
                    • Förmodligen göra mig av med svärdbärarna

                    Ska få "stringy moss" den här veckan och förhoppningsvis även Windelöv som jag länge velat ha på min stora rot där den förmodligen får ersätta javaormbunken som är där nu

                    Har kommit på en fördel med alla problem jag har haft. Jag tar inte motgångar så hårt längre, det blir mera "jaha, nu är det problem igen". Orkar liksom inte bli så upprörd längre

                    Tack för hjälpen förresten! Ni vet vilka ni är
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      Bakgrund och filter

                      Igår kom bakgrunden på och filtret kopplades in. Båda gick smidigare än väntat . Det blev solskyddsfilm förresten...faktiskt så tyckte jag att den var enklare att få dit än bakgrunden i papper

                      Gjorde så att jag först kapade av en bit som var några cm längre än akvariet (fick med en smidig liten kniv med filmen). Sen sprejade jag akvarierutan och filmen med vatten justerade in den någorlunda. Sen var det bara att skrapa ut bubblorna. Blev riktigt bra utom där slangarna till ytterfiltret går in. Där blev det en bubbla eftersom jag var lite otålig med att sätta dit slangfästena. Men det syns ju inte

                      Filtret "mullrar" just nu en del men det kanke blir tystare när det fått gå ett tag. Jag hade problem med att vattnet plaskade för mycket efter som det blev lite konstig vinkel på utblåset. Kopplade fast det precis där slangen varit böjd förut och den ville fortsätta vara böjd där
                      Imorse löste jag det med ett buntband som drar ihop utblåset med röret till utsuget.

                      Får återkomma med bilder ikväll
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        Fiskfan hoppade ur!

                        Stod och tittade på fiskarna i baljan i morse och såg att den gula hannen jagade lilkillen igen. Stackars lillkillen ville bara vara ifred men det fick han inte alls . Stod just och funderade på hur jag skulle göra när det skvätter till och lillkillen far ur baljan och landar nästan 3 dm bort! Det är minst 5 cm från vattenytan till baljans kant!

                        Skopade snabbt upp stackaren i en håv och lät honom ligga i den i baljan en liten stund medan jag tänkte så det knakade. Han verkade väldigt omtöcknad men jag ville inte avliva honom direkt utan att låta honom få en chans att kvickna till. Funderade på att koppa in honom i akvariet men det tar ju en stund och jag var på väg till jobbet. Den tillfälliga lösningen fick bli att ha honom i en hink med en liten pump och en plastväxt över dagen. Är han inte bättre när jag kommer hem blir det nog avlivning

                        Hade lite löst funderat på att köra med öppet akvarium men det får jag nog skippa, vill inte ha så lågt vatten.

                        Blev inga bilder igår, var alldeles för trött. Får se om det blir av i kväll.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          Några bilder

                          När jag kom hem från jobbet var lilkillen tyvärr död . Känns inte så bra att jag inte upptäckte att han blev så hårt mobbad i baljan förrän det var för sent. Den andra hanen passade väl på när han trodde att jag inte såg

                          Gladare nyheter: Igår kom min Windelöv . Den är nu fastknuten (efter en del pillande) på den stora roten. Jag blev riktigt nöjd
                          Bilder på hur det blev får tyvärr vänta eftersom inkoppning pågår.

                          När jag stod där med den stora roten och tagit bort den andra javaormbuken slogs jag av tanken att "jag skulle ju kunna ta och möblera om helt nu". Men då slog jag mig själv på fingrarna och påminde mig att jag faktiskt varit väldigt nöjd med hur det är på väg att bli, så varför förstöra det och börja med en galen ommöbleringskarusell som i alla fall slutar med att allt är tillbaka där det var från början

                          Här kommer i alla fall några bilder från pumpinstallationen:

                          Sambon smög fram med kameran när jag skruvade hylla
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,1 KB
ID: 2109079
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,0 KB
ID: 2109078

                          Pump med tillbehör
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 267,5 KB
ID: 2109074

                          Filtermatta i kuber i korgarna (lite mörk bild)
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 340,5 KB
ID: 2109076

                          Pumpen på plats
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0002_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,1 KB
ID: 2109077

                          Inkoppning av tetrorna och tre av ynglen (orkade inte jaga resten nu på morgonen)
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,7 KB
ID: 2109075
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            Bild!

                            Idag kom min mossa med posten . Såg ut att vara väldigt lite, men det var det inte alls när jag började knyta fast den Fem små stenar med mossa blev det. Just nu ligger de lite slumpvis utlagda på den öppna bottenytan. Ska bli spännande att se hur det blir när det växer till sig. Här kommer en bild på hur akvariet såg ut alldeles nyss:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 320,9 KB
ID: 2109090

                            Nu väntar jag på mosstillväxt och att vallisnerian ska ta sig i bakgrunden
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Snyggt! gillar scapet sedan att det är prydligt fixat i bänken, fast jag tror du kommer att reta dig på dom sträckta slangarna till filtert när man ska göra rent det , en slinga på slangen underlättar.
                              Windelöven håller jag på att byta ut mot vanlig javaormbunke, den blir inte så ful i bladen. Hoppas du har bättre tur med din.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                Tack
                                Jo det blev lite som det blev med slangarna. Men det fick inte plats att låta dom slacka mellan filtret och bänken. Hyllan kunde varit lite längre ner. Dom är inte så väldigt spända ovanför bänken. I instruktionerna för filtret stod det att det inte fick vara någon loop på slangen. Får återkomma när jag tagit loss filtret första gången. Borde bli på söndag eller måndag när jag ska ta bort det aktiva kolet.

                                Windelöv har varit en dröm ett tag så jag måste prova . Är ju inte så svårt att få tag på en vanlig javaormbunke om jag skulle ändra mig. Fast funkar det inte kanske det blir mossa på hela roten istället.
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...