125L SA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #76
    Nädå!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #77
      Jadu, det här projektet har tagit många svängar under den här korta tiden. Men det gör väl ingenting? Har fått sitta många timmar framför det och bara fundera. Mest sugen hade jag varit på bulldogarna, men men, verkar vara lite svåra att få in för min tröge lokala handlare Ingen fara dock.

      Nu ska vi se hur det här med Tanganyika går för mig. Har just nu inrett med 10KG kolsten endast, och blir nog ännu mer kolsten. Det är lätt och känns som ett säkert kort. Slipper man vara så jättenoga med att stapla på ett stabilt sätt. Sen hittar jag inga schyssta stenar härikring, som inte är runda.

      Har även slängt i en korg med marmorkross i fluvalen, det borde väl räcka för att hålla uppe PH't? Eller måste jag trixa med bikarbonat också?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #78
        Appropå Bulldogmalar så om din affär handlar av grossisten Imazo så har de dessa hemma nu, så sådär jättesvårt borde det inte vara.

        Man kan annars lugnt säga att du är lite ombytlig, men så är det ofta innan man hittar sin gebit vad man gillar för fisk. Jag har själv provat en del olika fisk genom åren för att för ganska länge sedan fastnat mest för SA.
        Att du kanske inte har ett exakt pH för just dessa fiskar är inte hela världen, det är bättre att det är stabilt än att du ska laborera med vattnet så fort du byter vattet eller liknande.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #79
          Han handlar av akvarieteknik, vad jag vet. Den listan han visade mig för någon dag sen, och de lådorna som står i hans butik Sen är han nog lite glömsk också, men de enda chaetostoma han sagt de haft inne är några som blir 15-20cm stora. Dock glömt namnet på dem, men lite för stora för min smak.

          Ja, men nu känner jag mig rofylld. Akvarierna puttrar på och börjar se schyssta ut. Sådär härliga så man kan stirra på de i timmar utan att tröttna. Det + en kompis och en kopp té och kvällen är fulländad.

          Då kör jag bara med marmorkrosset, tack för hjälpen

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #80
            Bilder
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #81
              Ursprungligen postat av Johanski

              Då kör jag bara med marmorkrosset, tack för hjälpen
              japp kör bara marmorkross tkr jag vi har det i vårt 160L malawi i skolan i en av filterkorgarna till ett litet eheim innerfilter och det räcker för att hålla pH stabilt på 8,6 (tror där är 7,8 i kranen)


              skall kolla hur mkt två filterkorgar fulla med marmorkross i ett fluval 240L ger för pH i mitt 240L ikv! återkommer med resultaten

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #82
                Såhär ser karet ut idag, ska nog placera om och trixa med det, men just nu ville jag bara få i lite sten och se hur prinsessorna mår osv.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #83
                  Snyggt!

                  mer sten är alltid fint i TA-kar :P

                  Funderat på att ha ngra växter?

                  btw har du ngra andra firrar i karet förutom prinsessorna?

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #84
                    Nej, jag har ju inte det. Kanske bara blir prinsessor, är grymt intresserad av hur de vårdar sina yngel. Vad skulle jag kunna ha med dem ens, i det här lilla karet?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #85
                      Är det inte dags att starta en ny tråd?

                      Numera är det inte ett SA kar du skriver om!

                      Välkommen tillbaka till SA när du har tröttnat på TA
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #86
                        Ja, jag antar väl att det är det

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #87
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          Nej, jag har ju inte det. Kanske bara blir prinsessor, är grymt intresserad av hur de vårdar sina yngel. Vad skulle jag kunna ha med dem ens, i det här lilla karet?
                          Tänkte mest på att ha ngn städare i karet, och lite växter för att stabilisera ,när det blir mkt fiskbajs :P

                          Men eftersom du antagligen bara kommer ha ett par prinsessor kvar sen så blir det ju inte så mkt skit/alger

                          men om du är speciellt intresserad av prinsessornas beteende så hade jag nog skippat städare och växter, du har ju rätt bra filtrering av det karet om jag minns rätt.

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #88
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Såhär ser karet ut idag, ska nog placera om och trixa med det, men just nu ville jag bara få i lite sten och se hur prinsessorna mår osv.
                            Ser ju riktigt snyggt ut och du verkar äntligen ha bestämt dig för en världsdel o du velige..
                            Snygga stenar, vad är det för några?

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            Arbetssätt...