125L SA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    125L SA-akvarium

    Så, jag har ett tag suktat efter ett tredje kar till lägenheten, och har (mer eller mindre ) fått flickans godkännande att proppa in ett till.

    Jag tänkte denna gången köpa ett Juwel rio 125L möbelakvarium. Akvariehandlaren i stan har något erbjudande där han slänger med en slimline-bakgrund på köpet, så det kändes som något för mig. Sen är det även t5-belysning i karet, perfekt eftersom att jag vill ha en välplanterad burk. Ska göda med PMDD. Måtten på karet är 81x36x50cm.

    Nu är det ett litet tag kvar tills jag verkligen bestämmer mig för att köpa det (Pengar, pengar.. ) och jag har fortfarande bara kommit på en fiskart jag vill ha i det och det är Kakaduaciklider. Tänkte då 1 hane och 2 honor, kommer detta funka?

    Så: jag har sett många med rötter som har små "hål" i sig, de tycker jag är skitschyssta, vad heter dem?

    Och en till.. jag har INGEN aning om vad för fler fiskar jag ska köra i karet?! Vattnet ska inte vara speciellt strömt, så jag har uteslutit L-malar, då de flesta vill ha strömt vatten, eller?

    Och ännu en till: En slimline röd gneiss tror jag det är som medföljer, passar det i biotopen eller blir det helkonstigt?

    Kommer fortsätta uppdatera den här, samt den andra, lite längre fram. Lite torka den här veckan, jäkla jobb

    MVH Johan
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Du får ta en dag i helgen och läsa Apistotråden



    I den finns det många svar på dina frågor och säkert en hel del nya frågor som du inte tänkt på ännu

    Ska bli spännande att följa ditt växt/Ap projekt.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Skitläckra fiskar i den tråden, nu blir jag mer sugen på att köpa karet! Har inte läst igenom hela tråden ännu.. men det kommer!

      Tips på arter att ha tillsammans med tre kakaduor i ett 125L?

      MVH Johan

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Imorgon hämtas karet hem, köpte även en skitsnygg red moor-rot idag.. tror iaf den blir schysst i akvariumet

        Har iaf bestämt mig för ett stim av någon corydoras, förmodligen panda då de var otroligt fina. Får se vad för utbud affären har. Hur många bör jag skaffa till mitt kar?

        Sen: Går det bra att starta upp akvariumet med kakaduacikliderna (3st) ? Kommer klämma filtergojs från mitt stora kar varje dag första veckan iaf.

        Bilder imorgon!

        MVH Johan

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Oj, har glömt att fota karet som jag lovat.. förlåt

          Var iaf inne på akvariecenter idag och la undan ett fluval 205 tills då jag startar karet. Har blivit ett fan av ytterfilter, så behändigt och härligt stor filtervolym. Ska nog köra med strilrör på det, då kakaduaciklider gillar lite lugnare vatten.

          Har fortf. ingen aning om vad jag ska ha för fisk i det övre skicktet av akvariumet.. funderar på att köra biotopfusk och skaffa 1+2 dvärggurami eller dyl. Får se vad som händer.

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Oj, har glömt att fota karet som jag lovat.. förlåt

            Var iaf inne på akvariecenter idag och la undan ett fluval 205 tills då jag startar karet. Har blivit ett fan av ytterfilter, så behändigt och härligt stor filtervolym. Ska nog köra med strilrör på det, då kakaduaciklider gillar lite lugnare vatten.

            Har fortf. ingen aning om vad jag ska ha för fisk i det övre skicktet av akvariumet.. funderar på att köra biotopfusk och skaffa 1+2 dvärggurami eller dyl. Får se vad som händer.

            Dvärgbilbukar

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Hupp, har en bild på ett tomt kar. Dock inte på det stället jag tänkt ha det, men iaf. Även en bild på roten jag hittade, gillar den skarpt, men är osäker på position än så länge.

              Vill starta nu!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                det kommer bli bra det här

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Tack, och jag hoppas verkligen det! Är verkligen skitpeppad på det här karet. Har hittat ett kar jag har hämtat inspiration ifrån, en colombiabiotop tror jag det var. Hade velat ha löv på botten, men här uppe finns ingen ek vad jag vet. Någon som vet var jag kan skaffa löv att ha i karet?

                  MVH Johan

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Tack, och jag hoppas verkligen det! Är verkligen skitpeppad på det här karet. Har hittat ett kar jag har hämtat inspiration ifrån, en colombiabiotop tror jag det var. Hade velat ha löv på botten, men här uppe finns ingen ek vad jag vet. Någon som vet var jag kan skaffa löv att ha i karet?

                    MVH Johan
                    Löv var det..


                    Har för mig att jag någon gång har set att en web butik sålde Eklöv. Men kommer inte ihåg vilken Dessutom kan det ha varit ett parti som är slut nu.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Löv var det..


                      Har för mig att jag någon gång har set att en web butik sålde Eklöv. Men kommer inte ihåg vilken Dessutom kan det ha varit ett parti som är slut nu.

                      TACK! Fasiken vad fint, blir att beställa ett par pack sen. Precis vad jag letade efter.

                      Nu är det bara vänta.. suck

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Härlig rot du har fått tag på - mycket snygg, och kommer bli jättefin i ditt kar.
                        Jag knödde ner eklöv i mitt Scalare-kar häromsistens, och vilken fart det blev på malarna och även de andra fiskarna - de går och bökar och tycks trivas utomordentligt med löv adderat på bottnen. Färgen på vattnet blir också väldigt vacker, te-färgat, kristallklart. Såååå, ha nu bara tålamod och njut av den här uppstartningsfasen - den är jäkligt skön i sig!

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Tack för svaret Max!

                          Härligt, kan tänka mig att de gillar att böka runt där. Det kommer nog mina kakaduor också att göra. Ska bli kul att se.

                          Ja, uppstarten är så underbar, men inte att ha ett tomt kar hemma men inte kunna starta det föränn tre veckor senare!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Tack för svaret Max!

                            Härligt, kan tänka mig att de gillar att böka runt där. Det kommer nog mina kakaduor också att göra. Ska bli kul att se.

                            Ja, uppstarten är så underbar, men inte att ha ett tomt kar hemma men inte kunna starta det föränn tre veckor senare!
                            Mitt 960 stod många långa veckor innan de hände något - men jag tycker det finns en skön spänning i det - att sitta framför det tomma karet och drömma sig bort i planeringarna...

                            Japp, du kommer att märka att de små cikliderna blir mycket glada av löven - de känner sig trygga och hemma och blir riktigt intressata att kolla på. Mina Nyckelhålsciklider älskar att dra runt bland löven och leta mat och dona runt - skall kolla om jag kan få det på film och lägga upp i Scalaretråden.

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Fy fanken, det var nog sista gången jag köper ett Juwel Rio där innerfilterkassetten är fastsilikonad.. nio (9!) silikonduttar jag var tvungen att snirkla en fiskelina runt.. tog en timma, men nu är skiten borta med lite våld emellanåt. Glaset verkar ha klarat sig (puh)

                              Nu är jag trött

                              Kommentar

                              Arbetssätt...