125L SA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #31
    Fan, tanken har slagit mig att jag kanske inte ens ska ha den stora roten där, och fylla ut mer med växter istället.. Jag vet faktiskt inte?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Ursprungligen postat av Johanski
      Fan, tanken har slagit mig att jag kanske inte ens ska ha den stora roten där, och fylla ut mer med växter istället.. Jag vet faktiskt inte?
      Jag tycker gott du kan ha roten där, lite åt vänster till blir nog bra.
      En grej när man inreder med mycket rötter är ofta att man vill att hela roten skall synas - man tycker ju den är vrålsnygg och så kostade den en peng. Kan man försöka tänka bort den grejen och så att säga "kill your darlings" så märker man snabbt att inredningen blir mycket vacker ändå, trots att kanske inte allt av rötterna syns. Du kan alltså sätta i rötterna där de är snygga och får plats. Sedan sätter du växter bakom, bredvid, mellan och på en massa andra ställen vid och invid rötterna - så ser det efter ett tag ut som en tätbevuxen djungel och inredningen får en nästan magisk prägel.

      Ett exempel på en "kill your darlings" är en rot i mitt 600-liters - längst bak i vänsterkanten. Den roten är formad som en... ja, vulkan kan man säga, eller en kon. Den är ihålig och är ett populärt tillhåll för Golden Nuggetarna. Roten har massa snygga utlöpare nertil som ser ut att "rota" sig i sanden. I toppen på roten har en enorm Anubias fått fäste och växer snyggt där.
      Men... av roten syns knapp någonting när man tittar i karet, ännu mindre på bild. Roten fyller ändå en funktion och bildar ett djup i karet som är ganska skön när man sitter och kollar irl. Hoppas du får lite idéer av detta till din inredning.
      Här är en bild;
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 September 2008, 23:27.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #33
        Ahhhh men jag är så osäker på roten, den skiljer sig i färg från de andra. Egentligen hade jag velat ha bara mopani-rötter, men de jag har var de enda han hade inne, och jag vill inte beställa på internet för det går helt enkelt inte att avgöra föränn man har roten i karet. Shit, skitbra tips Max, men det är fortfarande sjukt svårt >.<


        Ps. Ditt kar är fortfarande tokigt snyggt, och jag hoppas på liknande resultat en vacker dag.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #34
          Ursprungligen postat av Johanski
          Ahhhh men jag är så osäker på roten, den skiljer sig i färg från de andra. Egentligen hade jag velat ha bara mopani-rötter, men de jag har var de enda han hade inne, och jag vill inte beställa på internet för det går helt enkelt inte att avgöra föränn man har roten i karet. Shit, skitbra tips Max, men det är fortfarande sjukt svårt >.<


          Ps. Ditt kar är fortfarande tokigt snyggt, och jag hoppas på liknande resultat en vacker dag.

          Tackar! Ja, karet är hyfsat, men skall bli snyggare vad det lider...
          Och du kommer garanterat att få lika bra och bättre resultat!
          Den där ljusa roten du har är av samma sort som jag har i min räk-kub. Den blir mörkare och mer lik de andra rötterna efter någon månad. Kolla bilderna från kuben. Här kan vi dessutom snacka om ett "Prakt-kill your darlings" då roten är skitsnygg som den är men knappt syns för alla växter.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #35
            Dina tips är ovärderliga Max!

            Jag tror faktiskt roten kommer göra sig riktigt fin i karet. Har provat sätta ner den med en sten tills den sjunker, och det kommer nog bli kanon.

            Vad jag tänkte är:

            En hel del växter mot kortsidorna av akvariet, sen knappt något i mitten. Om du förstår vad jag menar? Så det blir som en dal, så att säga

            Luddigt, men iaf!

            Såhär ser det ut med roten i sin tänkta position (Fast längre ner, jäklar att den vägrar sjunka)
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Ursprungligen postat av Johanski
              Dina tips är ovärderliga Max!

              Jag tror faktiskt roten kommer göra sig riktigt fin i karet. Har provat sätta ner den med en sten tills den sjunker, och det kommer nog bli kanon.

              Vad jag tänkte är:

              En hel del växter mot kortsidorna av akvariet, sen knappt något i mitten. Om du förstår vad jag menar? Så det blir som en dal, så att säga

              Luddigt, men iaf!

              Såhär ser det ut med roten i sin tänkta position (Fast längre ner, jäklar att den vägrar sjunka)
              Visst, jag fick ha en sten som tyngde ner roten i kuben också - det tog nog någon månad innan roten var vattenmättad. Till att börja med kan du ju gå efter "regelboken" och sätta längre växter bakåt och i bakhörnena och mindre/kortare framför - sedan göra precis så som du tänkte: även fylla på utefter sidorna, så att det planar ner mot mitten, som en dal.
              Kolla hur jävla många gånger jag har ändrat i mina burkar - man sätter, låter det stå någon dag och funderar, kollar från alla vinklar och vrår - och sedan ändrar man igen... Men, det är ju detta som är kul!
              Släng in bilder löpande så får vi kolla hur det framskrider!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #37
                Imorgon kommer växter och fiskar. Dock har han inte så stort utbud på växter inne i stan just nu, så får se vad jag kommer hem med. Såg han hade hornsäv iaf, och någon annan schysst stängselväxtaktig sak med lite bredare blad. Anubias är väl en självklarhet också, kan bli schysst bland rötterna mer mot mitten.

                Nu kan det väl bli imorgon så jag får trixa mer!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Det blir kul att få se! Det gör ju absolut ingenting att det inte blir allt på en gång - du fyller bara på med mer senare!

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #39
                    Växter och tre guppys inhandlade. Planterade växterna i mörker då jag koppade i fiskarna, så det är lite si och så. Har ingen aning om hur jag ska plantera faktiskt, och självklart är jag inte nöjd än. Men som du sa Max, tar det lite i taget

                    Ska iaf mer växter i karet på diverse ställen, sen möjligtvis några stenar lite här och där.. får se vad som händer, men det här är iaf dag 1!

                    PS. sen ska ju en svart bakgrund in också.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Johanski; 19 September 2008, 16:59.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Växter och tre guppys inhandlade. Planterade växterna i mörker då jag koppade i fiskarna, så det är lite si och så. Har ingen aning om hur jag ska plantera faktiskt, och självklart är jag inte nöjd än. Men som du sa Max, tar det lite i taget

                      Ska iaf mer växter i karet på diverse ställen, sen möjligtvis några stenar lite här och där.. får se vad som händer, men det här är iaf dag 1!

                      PS. sen ska ju en svart bakgrund in också.
                      Det ser la gôtt ut!
                      Ett pyttetips bara - Hornsärven kommer att växa utav helvete och bli lång och förgrena sig - du skulle alltså kunna sätta merparten av den/dessa bakom den stora roten istället så får den liksom krypa fram bakom och över roten. När Hornsärven börjar ringla på ytan nyper du bara av en bit och planterar ner där du tycker det verkar snyggt.
                      Jag satte ner tre stänglar som nådde halvvägs upp till ytan för några veckor sedan - och kolla nu!
                      Här är två bilder tagna för en minut sedan - det är alltså dags för mig att börja rensa Hornsärv. (Det som som är suddigt på bild 1 är rosentetrorna... om nu någon undrade...)
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #41
                        Sagt och gjort, tack för tipset. En litet framsteg, många kvar dock

                        Längtar tills jag hittar fler växter.. prr, vill nu!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #42
                          Jag tänker såhär:

                          Något högt växande gräs, vet inte vad det kallas, i högra framkanten, så det skymmer över lite av det döda utrymmet. Sedan mer växter framför svärdplantan, någon riktigt grön och fin mossa på roten?

                          Skönt att jag inte har total idétorka iaf

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #43
                            Aaah - du ser redan nu blev det "bättre" och lite mer magisk touch när Hornsärven fick "djungla" till det bakom roten. Fan, du kan ju detta nu!

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #44
                              Tack vare dig ja!

                              Vad heter växten du har i ditt 600L, det är som ett tjockt gräs som växer upp till ytan och lägger sig efter den?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #45
                                Ursprungligen postat av Johanski
                                Tack vare dig ja!

                                Vad heter växten du har i ditt 600L, det är som ett tjockt gräs som växer upp till ytan och lägger sig efter den?
                                Jättevalisneria (tror jag att den heter - det är en Valisneria iallafall) med ganska breda jämna blad som blir typ hur långa som helst. Bladen får man helt enkelt klippa av vid ytan lite då och då. Det är en stor lök som bladen växer fram ur. Dessa är perfekta att ha i bak-kant mot bakrutan och på sidorna. Jag har fyra lökar från högerhörnet baktill och mot bakrutans mitt, snygg, praktisk och enkel - passar mig perfekt som är växtamatör.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...