125L SA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #16
    Jag har fått tag i ekblad! Tusen tack till Albinfiskare som ställde upp för mig.. ibland är det för tradigt att bo här uppe

    Nu är det bara vänta.. och vänta. Det känns som evigheter kvar till löning!

    Kommentar

    • Rickeboy
      • April 2008
      • 74

      #17
      Hur har du tänkt inreda akvriet?

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #18
        Det är ju inte det lättaste att förklara.

        Tänkte mig en svart plansch som bakgrund, sedan att ha två red moore-rötter i samma halva av akvariumet, och försöka få något schysst djup på det. Eklöv på botten, dock inte över hela, men på något ställe. Sen tror jag det blir någon halvljus sten, typ pagodsten, dock inte ett stenrös utan mer en bit under sanden så de sticker upp.

        Äsch, allt det här är i mitt huvud och det är så oerhört svårt att förklara! Bilder kommer så fort lönen kommer

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          hrm.. nu börjar jag vela här. Jag funderar på att köra karet med endast dvärgkulfiskar, och köra min 30L räkburk som snäckodling åt de små. AHH så många idéer så man spricker

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av Johanski
            hrm.. nu börjar jag vela här. Jag funderar på att köra karet med endast dvärgkulfiskar, och köra min 30L räkburk som snäckodling åt de små. AHH så många idéer så man spricker

            Jamenvisst! Varför inte, Dvärkulfiskar är ju hur häftiga som helst - är rejält sugen på att starta en lagom burk med Dvärgkulor!
            Det vore ju för jädra grymt om du faktiskt gjorde ett sånt projekt!

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #21
              Ursprungligen postat av Johanski
              TACK! Fasiken vad fint, blir att beställa ett par pack sen. Precis vad jag letade efter.

              Nu är det bara vänta.. suck
              Jag kan skicka upp eklöv till dig..

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #22
                Ursprungligen postat av MaxB
                Jamenvisst! Varför inte, Dvärkulfiskar är ju hur häftiga som helst - är rejält sugen på att starta en lagom burk med Dvärgkulor!
                Det vore ju för jädra grymt om du faktiskt gjorde ett sånt projekt!
                Tack för feedbacken! Fan nu ska jag verkligen göra det här också, det blir tvåtaligt med dvärkulor där i, och en snäckodling vid sidan om. Nu får du fan peppa mig Max så sätter jag fart med det här!

                NIC:

                Har en som skickar upp eklöv när de fallit från träden, men oerhört tacksam för erbjudandet i varje fall!

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #23
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Tack för feedbacken! Fan nu ska jag verkligen göra det här också, det blir tvåtaligt med dvärkulor där i, och en snäckodling vid sidan om. Nu får du fan peppa mig Max så sätter jag fart med det här!

                  NIC:

                  Har en som skickar upp eklöv när de fallit från träden, men oerhört tacksam för erbjudandet i varje fall!
                  Snart blir du nerskickad av eklöv^^

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #24
                    Vad spännande med kulisar Johanski!

                    Själv håller jag på med det du var inne på först, dvs ett apistogramma cacatuoideskar. Men jag är också nyfiken på kulisar, så det blir mycket intressant att följa detta.
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Tack för feedbacken! Fan nu ska jag verkligen göra det här också, det blir tvåtaligt med dvärkulor där i, och en snäckodling vid sidan om. Nu får du fan peppa mig Max så sätter jag fart med det här!
                      Stenhårt! Jag är med dig - och om ett litet tag startar jag upp ett Minikulekar jag med. Det står ett 80-liters Platyhotel här och skräpar - så vafan, det är väl bara att sätta igång.
                      Nere i z-shopen här där jag bor har dom minikulor - runt 10 stycken i ett kar - dessa kanske man skulle ta hem...
                      Har ju lite scalarer och två miljoner T-ciklider att ta hand om först bara...
                      Men, börja du!

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #26
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Stenhårt! Jag är med dig - och om ett litet tag startar jag upp ett Minikulekar jag med. Det står ett 80-liters Platyhotel här och skräpar - så vafan, det är väl bara att sätta igång.
                        Nere i z-shopen här där jag bor har dom minikulor - runt 10 stycken i ett kar - dessa kanske man skulle ta hem...
                        Har ju lite scalarer och två miljoner T-ciklider att ta hand om först bara...
                        Men, börja du!
                        Jag ska börja, så fort pengarna rullar in Blivit en dyr månad med nytt kar och flickans födelsedag.

                        Det blir nog att använda någon annan startfisk än kulorna, känns som om de är lite känsliga. Dock vet jag inte vilken, kommer ha en del gömmor med rötter och dylikt, så ingen toksnabb fisk så jag behöver ta ut allting ur karet när det är dags för kulor. Någon idé?

                        Har iaf kapat till roten så den ryms i karet, och fotat den tänkta positionen, tycker det ser bra ut. Kanske blir ev. en till red moore, om jag hittar en snygg. Karet är på sin plats med ^^ Nu inväntas bara nya lysrör, reflektorer och dylikt.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Johanski; 15 September 2008, 16:54.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          Jag ska börja, så fort pengarna rullar in Blivit en dyr månad med nytt kar och flickans födelsedag.

                          Det blir nog att använda någon annan startfisk än kulorna, känns som om de är lite känsliga. Dock vet jag inte vilken, kommer ha en del gömmor med rötter och dylikt, så ingen toksnabb fisk så jag behöver ta ut allting ur karet när det är dags för kulor. Någon idé?

                          Har iaf kapat till roten så den ryms i karet, och fotat den tänkta positionen, tycker det ser bra ut. Kanske blir ev. en till red moore, om jag hittar en snygg. Karet är på sin plats med ^^ Nu inväntas bara nya lysrör, reflektorer och dylikt.

                          Kulorna är "intelligenta" och nyfikna. De behöver en inredning som stimulerar dom att åka omkring och utforska sin omgivning hela tiden - så i med rötter och mycket växter - så att det hela tiden "händer något" för dom. Det ser toppen ut med din fina rot, men fyll på med mer!
                          Som startfisk hade jag bara slängt i ett par tre guppyhanar som kunde gå där och grisa några veckor. Dom ynglar ju inte av sig och är lätta att plocka ur strax innan du kör i kulorna. Det är bara att ösa på tycker jag!

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #28
                            Självklart ska där i mer inredning! är inte mycket för enkla kar, så att säga. Ska se om jag hittar en schysst rot först. Lite sten ska jag väl också fixa.

                            Guppyhanar, bra idé! Då blir flickan glad i en månad eller så, hon gillar ju guppys

                            Jag tänkte ju ta en korg med blå filtermatta från mitt inkörda filter och proppa in den i mitt fluval 205, det borde väl fungera bättre än att klämma i gojs varje dag, eller?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Självklart ska där i mer inredning! är inte mycket för enkla kar, så att säga. Ska se om jag hittar en schysst rot först. Lite sten ska jag väl också fixa.

                              Guppyhanar, bra idé! Då blir flickan glad i en månad eller så, hon gillar ju guppys

                              Jag tänkte ju ta en korg med blå filtermatta från mitt inkörda filter och proppa in den i mitt fluval 205, det borde väl fungera bättre än att klämma i gojs varje dag, eller?

                              Jag körde två Guppyhanar i räk-kuben ett par veckor, som startfisk. Funkade hur bra som helst. Jag körde i ett rejält "kläm" med skit från 600-litarets Eheimfilter i kuben också, rätt ner i vattnet, för säkerhets skull - sedan har jag låtit det gå bara - inga som helst problem!

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #30
                                Jag har tjuvstartat Max! Hoppas det är okej

                                Hittade två sjukt snygga mopani-rötter häromdagen på akvarieaffären och jag köpte dem direkt. Placeringen här är något jag testar bara, och får se hur det blir med diverse växter i karet osv.

                                Och ja, roten flyter
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...