Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det var klart veckans!
    Att det var OT kvettar la´, det var inte första och heller inte sista gången hoppas jag!
    Nej, man måste ju lätta upp med lite ot nån gång då och då! Jag hade en känsla av att du skulle flina lite åt storyn, Ansjo!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det var klart veckans!
    Att det var OT kvettar la´, det var inte första och heller inte sista gången hoppas jag!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bowman
    Hjälp vad roligt MaxB.. Satt änna och sa dina nedskrivna orväxlingar tyst för mig själv..

    Ja, jag brukar göra så också - speciellt när jag läser engelskspråkiga böcker. Jag jobbar en del med översättningar från engelska till svenska och ibland måste man läsa meningar högt för sig själv för att kunna översätta ordentligt.
    Jag tänker ofta på den där historien och flinar rätt gott...

    Lämna en kommentar:


  • Bowman
    svarade
    Hjälp vad roligt MaxB.. Satt änna och sa dina nedskrivna orväxlingar tyst för mig själv..

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Lite OT här nu kanske, men jag fick inhandlat dubbelkranar till mitt Eheim 2250-filter igår. Dyra rackare men riktigt skönt att ha dessa ändå – det gör ju saker och så mycket lättare.
    Medan jag ändå inhandlade kranarna så passade jag på att ta med mig några Zebrasnäckor hem också. Tanken är att de skall beta av lite trista alger i Borelli-baljan.
    Så stod jag där igen, jackan av, ärmarna uppkavlade och ena armen ner i snigelkaret och såg ut som en anställd. Att jag jobbade i butiken trodde även en asiatisk kille som stod och kikade på ett saltvattens Clownhotellkar med några fina Clownfiskar i.
    –Ahh, zoot-ah fah flesh-wah? Sade han, liksom till mig, den ”anställde” i affären.
    Av någon underlig anledning förstod jag instinktivt att han ställt sin fråga till mig på engelska, så jag svarade; Come again? I don’t quite…
    Här flabbade han till lite skönt och upprepade; Haha, zoot-ah fah flesh-wah? Ah-ha.
    Då kom jag på det! Suitable for freshwater?
    Så jag förklarade så gott det gick att de färggranna fiskarna behöver saltvatten. Av någon annan underlig anledning blev min engelska bara sämre och sämre ju mer vi snackade – men det var trevligt.
    Det fick mig att tänka på en skön story som hände 1987 när jag var på turné som jurymedlem på Rock-SM ’87.
    Vi hade stannat till vid en kinakrog någonstans och vi hade lite bråttom så vi fem som skulle käka beslöt oss för att ta likadan mat och efterrätt allihop. Det fick bli Friterat Fläsk och Friterad Banan (mycket friterat på den tiden…)
    Vi satte oss ner vid ett bord och kyparen stegade fram till oss och sa; Jaaa vara?
    Så beställde vi samma käk laget runt men tog lite olika dryck. Tre av oss tog folköl. Jag och en annan kille tog varsin starköl.
    Så som många kinakypare ofta gör, summerade han genom att peka på var och en av oss och upprepade vad vi skulle dricka och äta.
    Summeringen blev en jädra go' sägning som jag sent skall glömma. Han pekade med hela handen och sa; Fock-all, Fock-all, Stack-all, Stack-all, Fock-all – Fläääääs Flitela – Fitta Banan!
    Det var rätt svårt att inte börja flabba där kan jag säga!

    Nåväl, med kranarna till filtret är det dags att så snart som möjligt göra en make-over (till) i karet och få ur levandefödare och Ancistrusar!

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Det kommer säkert att gå jättebra!
    När du nu tar över några av mina Ancistrusar skall du väl inte ha dessa hos Scalarerna, va?
    Nope, dom skall gå i ett eget kar med några Apistogramma.

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av 127bubbel
    Ja, då är ett av mina Skalare-par på g med att leka. Honan börjarde putsa blad här förut samt att båda körde i väg alla småfisk som fanns i närheten samt att äggläggningsröret är framme. Skall bli kul att se om dom kan ta hand om det. Sist jag hade skalarer så blev det ju frisimmande yngel varje gång trots att jag hade 2 gibbiceps på ca 20 cm i karet med dom plus 30 Kardinaltetror.

    Dom är köpta från samma zooaffär så jag hoppas på det bästa.

    Tror det blir lek imorgon eller inom ett par dagar.

    MVH/Freddan

    Det kommer säkert att gå jättebra!
    När du nu tar över några av mina Ancistrusar skall du väl inte ha dessa hos Scalarerna, va?

    Lämna en kommentar:


  • 127bubbel
    svarade
    Ja, då är ett av mina Skalare-par på g med att leka. Honan börjarde putsa blad här förut samt att båda körde i väg alla småfisk som fanns i närheten samt att äggläggningsröret är framme. Skall bli kul att se om dom kan ta hand om det. Sist jag hade skalarer så blev det ju frisimmande yngel varje gång trots att jag hade 2 gibbiceps på ca 20 cm i karet med dom plus 30 Kardinaltetror.

    Dom är köpta från samma zooaffär så jag hoppas på det bästa.

    Tror det blir lek imorgon eller inom ett par dagar.

    MVH/Freddan

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    allt är färdigt nu......väntar bara på diverse renoveringar i huset
    + lite vatten + lite grus + lite plantor + lite fisk........




    .

    Jag var precis inne och tittade i din tråd om karet! Ser sketafränt ut!

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    allt är färdigt nu......väntar bara på diverse renoveringar i huset
    + lite vatten + lite grus + lite plantor + lite fisk........




    .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    egentligen är det ingen kub, det är mer en pelare.

    50x50x60cm.....60cm är höjden....


    .
    Aha! Det kommer att bli perfekt för Scalarer!

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Haha Ja, de jädra Scalarerna gör ju inget annat än leker - när de har vuxit till sig en aning!
    Kub på 150-liter... vad är det för mått på det?

    Jag har en liten modest kub-idé - och det är på en kubik... 100x100x100 cm.
    Men, det får vänta tills vi har flyttat!

    egentligen är det ingen kub, det är mer en pelare.

    50x50x60cm.....60cm är höjden....


    .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    vänta bara tills jag får ordning på mitt egenbygge, 150 liters kub, med diverse snygg inredning, svärdplantor i olika former, lite crypto på botten, någon rot kanske,
    ett gäng med kardinaler (eller liknande),,,,,,

    och mina VF Spetsnosar..........................!!!!!!!!!!!!!! !!

    då j-r skall vi tävla i lekande scalarer !!!!


    .

    Haha Ja, de jädra Scalarerna gör ju inget annat än leker - när de har vuxit till sig en aning!
    Kub på 150-liter... vad är det för mått på det?

    Jag har en liten modest kub-idé - och det är på en kubik... 100x100x100 cm.
    Men, det får vänta tills vi har flyttat!

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    vänta bara tills jag får ordning på mitt egenbygge, 150 liters kub, med diverse snygg inredning, svärdplantor i olika former, lite crypto på botten, någon rot kanske,
    ett gäng med kardinaler (eller liknande),,,,,,

    och mina VF Spetsnosar..........................!!!!!!!!!!!!!! !!

    då j-r skall vi tävla i lekande scalarer !!!!


    .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Kensa
    vissa har det bra......

    här är det 3 steg fram och 4 mil tillbaka.

    absolut nödvändiga renoveringar i huset (läckande tak, badrum med ström i golvet, rasad spis, rasat värmesystem) som tar sin goda tid......

    under tiden så rasar karen ihop sakta men säkert....

    av 4 kar så är det just nu bara ett litet sketet 42 liters egentillverkat
    i akryl + MDF som fungerar.......endlerhonorna spottar ur sig yngel
    som en annan spottar ut lever om man får in det i truten.....


    -



    Noååaah... jag känner med dig Kensa! Men, å andra sidan tycker jag det är lite läskigt kul att "göra om" i baljan också, trots att mina principer är att rota i karet så lite som möjligt!
    Nu får jag chansen att "rensa ut" lite och att placera om vissa rötter och framför allt addera en del andra som kommer att bli perfekta lekplatser för Scalarerna. Efter att Ancistrusarna fått åka genomskinlig plastlimousine till sin nya hemvist kan jag också plantera någon svärdsplanta i karet - bara en så'n sak!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...