Glasmästar tabbe!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Glasmästar tabbe!

    Fick hem mitt glas men ser att de kapat gavlarna 3mm för kort. Nu undrar jag om det gör något att det blir en två mm limfog på vardera sida? Skickar med bild.
    Bifogade filer
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    tabbe. vet tyvär inte. gå tillbaka och be om nytt glas, de e dom skyldiga dig
    Diskus

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Hur såg din ritning ut? Fick dom en ritning eller bara lösa mått?
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Marcus79
        • August 2007
        • 146

        #4
        Dom fick exakta mått, krävs ju ingen ingenjör för att läsa av ett papper. Fick glaset genom polarns firma som handlar mycket av dom så jag vet inte hur det är med reklamering. Tycker att det låter lite mycket med 2mm men vet ej, är inte så erfaren av detta. Bra surt iaf

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          2 mm limfog är inga som helst problem - hellre för stor limfog än för liten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Kollar man på många av juwels akvarium är deras limfog minst 2 milimter på vissa ställen...

            Även mitt av annat märke har bred fog.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • Oden70
              • January 2007
              • 27

              #7
              Fel!!!

              E tyvär så att i detta fallet så e INTE en tjockare limfog starkare utan tvärtom svagare. Skaffa nytt glas eller så gör du ett annat mått på karet. Det kommer inte att hålla i längden

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Oden70
                E tyvär så att i detta fallet så e INTE en tjockare limfog starkare utan tvärtom svagare. Skaffa nytt glas eller så gör du ett annat mått på karet. Det kommer inte att hålla i längden
                Var har du fått det ifrån? 1-2 mm är snarast det man brukar ha som limfog.
                Jag har haft akvarier som haft 3-4 mm i limfog utan några som helst problem
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Som flera skrivit ovan, 2mm silikonfog är inget problem, snarare helt normalt.

                  Jag har fått för mig att anledningen till att man väljer att lägga glasskivorna med en lite bredare fog är att man vill att silikonet ska ta upp eventuella sneda/skeva krafter så att inte glas trycker mot glas, inte att det skulle vara starkare med bred fog. I många beskrivningar av hur man ska limma helglas-akvarium brukar det rekommenderas att man lägger tändstickor mellan glasen så att de inte ska komma för nära varandra.

                  Så Oden har säkert rätt i att det inte är starkare, men det är trots det bättre med en bredare fog, inom rimliga gränser.
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 February 2008, 20:53.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Silikonet är oftast ändå så pass starkt at det räcker för de krafter det handlar om i mindre akvarier. Det är alltså säkert så att en tunnare fog kan vara starkare, men att det spelar mindre roll i de flesta fall. Är man orolig så "överdimensionerar" man bara fogen en aning på insidan av akvariet också för säkerhets skull.....
                    Senast redigerad av tummen; 15 February 2008, 21:12.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marcus79
                      Fick hem mitt glas men ser att de kapat gavlarna 3mm för kort. Nu undrar jag om det gör något att det blir en två mm limfog på vardera sida? Skickar med bild.
                      Du skriver ingenting om hur stort akvariet skall bli. (volymen/höjd/glasets tjocklek mm......)
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Marcus79
                        • August 2007
                        • 146

                        #12
                        Kom att tänka på att fram och bakrutans limfog tillkommer på minst 1mm på vardera sida, så säg 3-4mm för gavelfogarna, börjar bli lite nojjig, tjejen kommer be mig sova på balkongen om nåt går snett. Det är ju trots allt 450l (130x60x60x(10mm) Kjell, är det i yttersta gränsen med 4mm eller?

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marcus79
                          Kom att tänka på att fram och bakrutans limfog tillkommer på minst 1mm på vardera sida, så säg 3-4mm för gavelfogarna, börjar bli lite nojjig, tjejen kommer be mig sova på balkongen om nåt går snett. Det är ju trots allt 450l (130x60x60x(10mm) Kjell, är det i yttersta gränsen med 4mm eller?
                          Vadå "tillkommer"? Det är ju bara EN limfog mellan varje glas...

                          Jag föreslår att du mäter upp alla glasen och tänker ut hur mycket fog det verkligen blir mellan varje glas.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marcus79
                            Kom att tänka på att fram och bakrutans limfog tillkommer på minst 1mm på vardera sida, så säg 3-4mm för gavelfogarna, börjar bli lite nojjig, tjejen kommer be mig sova på balkongen om nåt går snett. Det är ju trots allt 450l (130x60x60x(10mm) Kjell, är det i yttersta gränsen med 4mm eller?
                            Jag förstår inte heller hur du menar.
                            Betydligt viktigare för hållfastheten är istället sådan som kvaliten på silikonet, listerna och hur väl rengjort glaset är
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Marcus79
                              • August 2007
                              • 146

                              #15
                              Ok ska försöka förklara lite bättre, som ni sett på bilden är glipan 2mm men det är inte med fram och bakruta fastlimmade. Det jag menar är att när dessa limmas tilkommer en limfog för bak/framruta då ökar även glipan för gavlarna.
                              En sak till, har ni hört talas om ett silikonmärke som heter prenator? Säljs nämligen hos min lokala akvariebutik.
                              Senast redigerad av Marcus79; 16 February 2008, 10:11.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...